Lobsterizmus 101

Friss kommentek

  • Gerle Éva: @Gerle Éva: 2021 lett. Olbvastam ezt közben, egy másik fórumalapító-könyvszerző, egy gyerek kitagadtam, néggyel jóban van (?), azokat lobogtatja: w... (2021.03.24. 09:49) Kitagadott szülők
  • kbn: illusztráció: www.youtube.com/watch?v=g5ISf5Gh5i8 (2020.07.11. 16:01) Az fényességes falurúl
  • FairplayE: Nem tudom, hogy a tanult tehetetlenség kérdéséből milyen gondolatmenettel jutottak el többen a gyerekvállaláshoz. Mintha az valami megoldás lenne a ... (2019.12.15. 00:51) A depresszió, mint tehetetlenség
  • SakkMatt: Nem kell ám olyan messzire menni, hogy jó ütemben épülő metrót lássunk. Moszkvában is felépült legalább egy Budapestnyi metró csak a XXI. században:... (2019.09.18. 15:03) 23 év alatt 588 km új metró épült
  • pallasmacska: azért a hozzászólásokból kiválóan látszik, ki az, aki odáig sem jut el, hogy felismerje, előre kiszabott életet él. (2019.06.08. 20:38) 40 vagyok, de élni akarok!

Csigalassú tanulás, eladósodás és 5 év kiesett fizetés - Mennyibe kerül a diploma?

2015. 11. 29.

A társadalmi és munkáltatói elvárások között önmegerősítő spirál alakult ki a diploma szükségességét illetően. Ahhoz, hogy ezen túl tudjanak lépni, paradigmaváltásra van szükség. Emberek kereső éveiből lopunk el éveket, ha felesleges kurzusokra és záróvizsgára várakozással kell tölteniük, csupán mert az a vélekedés, hogy munkahelyhez diploma kell. Mer' csak.

A diplomakényszer egy fiatalt arra kényszerít, hogy további 3-5 évet húzzon le intézményesített oktatásban, miközben bele van szorulva nevetségesen alulfizetett diákmunkákba, amiknek gyakran semmi köze a szakmai fejlődéséhez. Eközben akár még el is adósodik és több évnyi fizetéstől esik el.

Eközben megtanulja, hogy amit ő csinál az értéktelen, csak azért, mert ő csinálja. Hogy a fizetetlen szakmai gyakorlat még neki tesz szívességet. Hogy olyan nincs, hogy önmagát tartsa el valaki.

A munkaerő-piac szempontjából rövid távon remek, hogy olcsó, de lelkes, munkabíró munkaerőt lehet így szerezni, de az egyének szempontjából ez bizony 6-7 elvesztegetett év. (Nagyon-nagyon rossz hatásfokkal eltöltve. Bazmeg ennyi idő alatt 12 szakmát megtanulhattam volna, nem egyet, heti 3 előadásban és 8 választható tárgyban.)

És ez a 6-7 év diákmunka plusz előadás-látogatás is csak akkor nem totál időpazarlás, ha egyébként

1) a szakirány megfelelőnek bizonyul,

2) ha a (diák)munkahely a szakmán belül van, és egyébként

3) a szakma megköveteli azt a diplomát.

Ha ez a három feltétel nem áll fenn, elvesztegetett évekről beszélünk – amit a nagyszülők egészen biztosan nem értenek, hisz a nagypapi is egész életében abból élt, hogy volt érettségije.

Erre a problémára két kiút van (és egyik sem államilag erőltetett szakmunkás képzés). Az egyik, hogy szokjunk le a diplomafétisről, a másik pedig, hogy tegyük naprakészebbé és kisebb falatokban elsajátíthatóvá a tudást. (Most itt csak a diplomáról fogok írni.)

cat_music.gif

Ha a diploma hozammal kecsegtető befektetés, akkor fontos, hogy mennyibe is kerül.

De ha befektetésből alapfeltétellé, a munkaerő-piaci kiközösítettség elkerülésének egyetlen módjává vált, akkor aztán mindegy, hogy mennyit kérnek érte, meg kell fizetned.

A diploma-fétis különösen kellemetlen ott, ahol a felsőoktatás nem készít fel a munkaerő-piacra, és sokszor szakmai jellegű felkészítést sem nyújt. (Ez nyilván minden diplománál más.)

Az állami szféra szerepe jelentős ennek a hiedelemnek a kialakulásában – és lebontásában is, elég csak a közalkalmazotti bértáblára és diplomás minimálbérre gondolni.

A közszféra intézményesítette az anti-meritokráciát, hiszen ugyanazért a  kibaszottmunkáért diploma vagy nyelvvizsga-papírok nélkül kevesebbet kap valaki. Ezek után nem lehet csodálkozni az agyatlan diploma-fétisen. Emberek bele sem gondolnak, hogy mi az összefüggés - és hogy most épp lehúzzák őket.

Ez viszont csak a jéghegy csúcsa.

A magánszféra is meg van áldva a diploma-fétissel, ennek oka pedig

1) az állami logika önkéntelen átvétele, illetve

2) a kockázatkerülő HR-szemlélet.

A személyzetisek úgy tekintenek bármilyen diplomára, mint a jelölt általános alkalmasságának biztosítékára – ami gyakran egyáltalán nem igaz, hiszen még a soft skill-eket sem sajátítja el az egyetemen. Ez pedig tragikus következményekkel jár, különösen most, amikor az ország gazdasága egyre inkább az alacsonyabb képzettséget követelő ágazatok felé tolódik el.

A felsőoktatástól független, de a mi szempontunkból releváns jelenség, például az SSC ágazat, vagy az összeszerelő-ipar szerepének emelkedése. E területek Magyarországra telepítése belépő lehetett volna ahhoz, hogy ugyanezek a cégek komolyabb funkciókat is ide telepítsenek (tervezést, regionális központot, ami komoly szakembereket kíván)– de ennek a politikai kiszámíthatatlanság útját állta. A bizonytalan és rosszindulatú politikai légkör mára csak a rövidtávú szerencsevadászokat vonzza, plusz a már itt lévők inerciájából él.

Ezek a cégek végül nem hoztak komolyabb funkciókat az országba, így komolyabb szakmai tapasztalatra sem lett szükség. A mérnök-hajkurászáson túl ezek a cégek leginkább monotóniatűrést, néhány (gyakran saját fejlesztésű) szoftver ismeretét és nyelvtudást igényelnek.

Ennek ellenére diplomát kérnek.

El tudjátok képzelni azt a tökös HR-est, aki feláll és azt mondja, hogy nem is kell ide diploma?

Pont amikor diplomás munkanélkülivel is Dunát lehet rekeszteni? Semmi érdeke, hogy kockáztassa a kényelmes kis életét azzal, hogy a te érdekedben racionalizál, amikor biztosra is mehetne.

És el tudjátok képzelni, mennyi adatra kell támaszkodnia annak a szerencsétlennek, aki ezt meglépi?

A PwC és az Ernst & Young már elkezdte. Felismerve, hogy a szükséges hard skill-eket úgyis ott fogja elsajátítani a jelölt, könyvelést és hasonlókat pedig nem csak egyetemen lehet tanulni, 2015-től megszüntette azt a követelményt, hogy csak a legjobb minősítésű diplomákkal vesznek fel embert, mivel „nincs bizonyíték” arra, hogy az akadémiai teljesítmény és a munkahelyi siker között összefüggés lenne. Inkább tesztelik ők maguk.

Szóval aki vacak volt egyetemen, az már bekerülhet. Aki csak ért a könyveléshez, az még mindig nem.

Valahová már közeledik a 21. század. De nem a multis háeresek fogják elhozni.

És azt tudtátok, hogy van olyan milliárdos, aki fizet diákoknak, csak hogy ne basszák az idejüket egyetemen, hanem kezdjenek próbálkozni az üzleti életben? Persze, ez a modell sem való mindenkinek, de ettől páran elgondolkodtak azon, hogy tényleg az-e a megoldás, hogy adózunk a magolás, a fegyelem és az alázat oltárán, kihagyunk pár kereső évet, eladósodunk, aztán majd a HR-es bölcs kezébe helyezzük sorsunkat és várjuk az Univerzum ítéletét az értékünkről.

Magyarországon az állami szféra azzal tehetne a legtöbbet, ha lejönne a diploma-fixációról. Főleg, ha már érettségit se akarnak adni a szerencsétleneknek.

Nem, nem azt mondom, hogy hülyének kellene maradni. Nem azt mondom, hogy nem kell felsőoktatás és képzettség, mert nagyon is kell.

Hanem azt mondom, hogy sokkal nagyobb odafigyeléssel kell belelépni, a rendszernek pedig sokkal rugalmasabbnak kell lenni.

Ha pár év munka után kitalálod, hogy hallgatsz egy kis középkori angol irodalmat, az tökéletes. Tudod, hogy érdekel, tudod, mennyibe kerül és hogy megéri-e neked, nem kell hozzá eladósodnod - és nem hiszed azt, hogy utána középkori irodalomból fogsz te is megélni.

Vagy ha visszamész egyetemre, szakmailag fejlődni. Nem verik ki belőled az életrevalóságot ún. fegyelemmel (ami tök céltalan), nem áll az önismeret útjába a döntési kényszer, és nem nyalsz be kritikátlanul bármilyen elavult tantárgyat, csak mert diplomaaaaa. Hanem tudod, mit akarsz.

És nem kéne minden random tárgyat benyalni, akkor is, ha csak azért van ott, hogy kitöltse az X évet a tananyag.

És azt tudjátok, hogy mire (lenne) való a kreditrendszer? Például megoldhatná ezt a problémát.

(A következő posztban elmondom, hogyan.)

A diplomakényszer egy fiatalt arra kényszerít, hogy további 3-5 évet húzzon le intézményesített oktatásban, miközben...

Posted by Quadrille Lobster on Sunday, November 29, 2015

 

 

128 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://oriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr1008116732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Puffancs Mirtill 2015.11.29. 11:32:08

Hja...kreditrendszer...arra való, hogy a sok tróger (már bocsánat, de tényleg az, aki csak bejár, de semmi másra nem hajlandó) 10 év alatt kikényszerítsen a rendszerből egy diplomát magának.
IT-s multinál dolgoztak szép fizetésért olyanok, aki 10 ÉV alatt végezték el az informatika szakot...nevetséges, és a rendszer ehhez asszisztál, kvázi nekik lett kitalálva!
Fizessél csak tróger tanulócskám, legalább ennyi hasznod legyen, hogy tolod az egyetemnek a lóvét 10 évig...

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.11.29. 11:42:17

@Puffancs Mirtill: Miért sajnálod tőle?

te most egy élettelen (elcseszett) rendszert védsz, hogy nehogy a maga javára tudja fordítani egy élő és létező egyén.

Ez amúgy a kormányretorika, meg ezt nyalják be gondolkodás nélkül az emberek.

Puffancs Mirtill 2015.11.29. 11:52:51

Az én álláspontom az, hogy ha már elkezdtél valamit, akkor csináld rendesen.
Akkor is ha életképtelen a dolog és egyén ellenes.

gono 2015.11.29. 12:00:15

Azért ez egy meglehetősen naiv szemlélet. TKP azt mondod, hogy mindenkiben egy szupersikeres college dropout lakik, ami nem igaz, sőt az elcseszett életek sokkal inkább reprezentálják magukat azok között akik nem mentek egyetemre sem.

Más
Voltunk kint jobfair-en embereket fogni mérnöki munkára. Mivel tudtuk hogy reménytelen pont képzettségben passzoló emberanyagot találni, ezért az volt az üzenet, hogy bármilyen diploma jó, csak hajlandóság kell az alapok elsajátítására (SQL, Unix stb.). Nyilván vannak bölcsész programozók akikről egyébként újságcikk születik, de nem sok és ezért azt gondolom, hogy nem ott van a hiba ahol te azt sejted. Nyilván ezt is rá tudod kenni az egyetemekre könnyedén, tulajdonképp magas labda ;)

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.11.29. 12:16:03

@gono: Miért? Aki nem egy szpuersikeres college dropout, az mennyivel van beljebb, ha még fizet is egy diplomáért?

Egy élet nem attól elcseszett, h van-e papírja. Az egy teljesen másik tengely. Ha meg azért nem ér el semmit diploma nélkül, mert a rendszernek van papírfétise, az meg ugye pont az, amit én mondtam.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.11.29. 12:20:03

@gono: Azért arra kíváncsi lennék, h a bölcsészképzeés mennyire veri bele a hallgatókba a bölcsész-dacot.

Nekem pl belém volt hipnotizálva, h muszáj a szakmámban elheyezkedni és rohadt sok jó lehetőséget hagytam ki, csak mert ragaszkodtam hozzá.

Ha ezt vegyíted egy bölcsész diplomával, akkor simán lehet, h már csak azért sem tanul programozónak utána, mert fut az elveszett befektetése után. Aztán meg mert már el sem tudja képzelni, hogy mással is próbálkozhatna, hiszen már túl öreg...

Erre írtam eggyel korábban, h menjen el egy gap year-re és fogja fel, h mi az, amivel foglalkozni akar. vagy kezdjen el dolgozni és teszemazt jöjjön rá, hogy az iroda neki nem való, és még csak magasabb beosztásban sem lenne hajlandó soha - és inkább legyen műfordító.

De TUDJA, hogy mit akar (meg mit nem akar).

gono 2015.11.29. 21:48:35

@Quadrille Lobster: Úgy értem az elcseszett életet, hogy semmi nem jön össze, és a diploma ebből a szempontból valami. Bármennyire is torz modellje a professzionális életben levő előforduló megpróbáltatásoknak, azért egy megfelelési kényszer ami miatt össze kell szednie magát a jelöltnek és kihozni magából a legjobbat. Még mindig ezerszer jobb cél mint a napi 3l kannásbor. Olyan magas szinvonalú igényeket vársz el egy hihetetlenül széles rétegtől, ami teljesen irreális. A skill gap sem azért van mert az oktatás ilyen vagy olyan, hanem azért mert kevés ember van aki annyira rugalmasan áll hozzá illetve átlátja a helyzetet, lehetőségeit és még képessége is van hozzá.

Kicsit olyan mintha azt mondtad volna, hogy felesleges nagyvállalatoknál dolgozni, a nagyfokú kötöttségek csak visszafogják a dolgozót és az a tuti, ha valaki egyéni vállalkozó lesz.

Csak azt akarom mondani, hogy szükség van keretekre a társadalomban és a felsőoktatás ezt teremti meg. És még mindig sokkalta jobban működik mint más intézmények.

2015.11.30. 09:07:38

@Puffancs Mirtill:
Ha valaki rendesen csinálja az informatika szakot, de emellett nem képzi magát és szakmai gyakorlatra is max. a kötelező erejéig megy, annak végzéskor a munkaerőpiaci értéke 0. Más szakmákból is hasonló a helyzet, ismerek olyat, aki jó tanuló volt végig, de a végén szándékosan csúsztatott egy évet.

Azért nincs igazad, mert amit tanítanak, az köszönő viszonyban sincs a versenyszféra elvárásaival, de úgy általában a szakmával sem, elméleti szinten sem. Így aki ezeknek az elvárásoknak 100%-bqn meg akar felelni, az be fog zombulni. Ráadásul tanulás módszertanilag ia messze van az a tanulás, ami a vizsgákhoz kell, és az, ami a folyamatos önképzéshez.

spenci 2015.11.30. 15:13:57

A diploma azért kell a gyerekemnek, mert ha nekem járt az öt év bulizás szülői kasszából, neki is jár. A szakmát meg úgyis a családi vállalkozásban tanulja meg, csak nem 18 éves korától, hanem 23-tól.
Egyébként elméletem szerint a magyar oktatás - mind szakképzés, mind felsőfokú képzés - olyan alkalmatlan valamely foglalkozás elsajátításához, hogy kénytelen a magyar társadalom a dinasztikus ön-képzésre: legyen az gázszerelő vagy jogász.

s 2015.11.30. 15:28:04

A diplomás nem egy magasan képzett szakmunkást jelent. Ha neked ez a véleményed, akkor vagy nem jártál ilyen helyre, vagy jártál, de nem értetted meg a lényeget.
A jó felsőoktatásban (a szakmai kérdéseken túl) gondolkozásmódot, szemléletet és probléma érzékenységet kapsz. Ettől ér többet, mint a nagypapa érettségije, amivel ma már nem boldogulnál, mert azokban az időkben a népek még gyárakban dolgoztak nagyrészt, a mai kor munkavállalói pedig egyre inkább tudásigényes munkakörökben vannak foglalkoztatva.
A tanulás sem nem kidobott pénz, sem
nem elfecsérelt idő. Ha van gyereked, nehogy ezt meséld neki, mert rettenetesen kibaszol vele.

spenci 2015.11.30. 15:54:08

Én azért a szakmunkást nem becsülném alá / mármint a jó szakmunkást /, pl. a mai autók olyan bonyolult kütyük, hogy mindig lenyűgöz a szerelőm, amikor diagnosztizálja a kis csotrim / autóm / hibáját, illetve múltkor neten kutatott egy Jeep furcsa viselkedésének oka után az egyik USA oldalon / és megtalálta!/. Láttam már többdiplomás embert / sokat!!!/, akinek ez a foglalkozás ezen a szinten messze meghaladná a képességeit, magolni meg jól tudott.

ne vada 2015.11.30. 15:54:43

Multinál dolgozom, ott is hajlandók kivenni a követelmények közül a diplomát. Megkaptuk az új szerződéseket. Nézem a sajátomat. Aszongya, "elvárás: szakirányú felsőfokú végzettség". Mondom a főnöknek: "Nekem nincs diplomám. Ki kell rúgnod?" Nevetett, és felhívta a HR-igazgatót, hogy át lehetne-e írni ennek a pozíciónak a követelményeit úgy, hogy a szakirányú diploma "előny, de nem feltétel". Mire az illető: "Nevada miatt kérdezed? Át lehet!" :)

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.11.30. 16:01:36

@s: Nem én keverem össze, hanem mindenki más, aki azért szerez (random) diplomát, hogy lehessen vele (random) munkája. Szerezz azt és akkor, amikor már tudod, hogy mit akarsz.

Szemléletet? Ne röhögtess. Elméletben lehetne, igen. Kéne is, nagyon. Aztán hogy néz ki a gyakorlat? www.youtube.com/watch?v=sbhNiiKs5Eo

Kapsz helyette feudális fegyelmezést, diplomamegvonással zsarolást és eszi-nem-eszi-nem-kap-mást. Meg beöltözős ceremóniát paraszvakításnak.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.11.30. 17:35:39

Sajnos ez(is) a rendszerváltáskor lett elcseszve. A '90 utáni kormányok alatt eszetlenül fel lett duzzaszva a felsőoktatás. Megnövelték a szakok létszámát, és szép lassan sok helyre már felvételi sem nagyon kellett.

Amikor még én jártam, nehéz volt bekerülni a felsőoktatásba. Komoly felvételiket kellett írni a beujtáshoz.

Nézzük meg, hogy kik kerülhettek be az utóbbi 2 évtizedben az egyetemekre főiskolákra. Gyenge-közepes matek fizika jegyekkel simán lehetett mérnökhallgatő valamelyik műszaki főiskolán .

A bölcsészhallgatók általános műveltségi szintjéről jobb nem is beszélni, mert katasztrófa.

És bizony az intézmények gyakran a színvonal csökkentésével reagáltak, nem akarván elveszteni túl sok hallgatót.

Egyébként Orbánék is hülyén csinálták. A fizetős helyeket is le kellett volna csökkenteni. Visszaállítva a '90 előtti rendszert.

Aki fizetősre bejut, és a papa pénzén átbukdácsolva elvégzi, elhappolhatja a munkahelyet attól, aki tisztességesen jó jegyekkel komolyan tanulva végzett el egy szakot, de nincsenek olyan családi, haveri kapcsolatai.

manager2008 2015.11.30. 17:46:59

Tök mindegy milyen papírod van és hány nyelven beszélsz hülyeségeket. Ha nem tudsz gondolkodni és nem vagy kreatív, úgyis csak végrehajtó leszel. Nagy tudósunk véleménye szerint, az emberek 5-9%-a képes magasabb szinten gondolkozni, a többi csak alcsony szinten. (Az ismeretek begyűjtése nagy munka, de a fejlődéshez ez kevés. Ezt a feladatot az interneten is megtalálható aadattárak kezdik leértékelni. Ha megnézi valaki szabadalmak létrehozásának statisztikáját országonként, megdöbbentő eredményt fog látni. Az átlagos intelligencia is esik lefelé ha időben visszamegyünk 50 évet. Sok oka van. A mai diplomás lelkesen nyomogatja a telefont, de sok mindenben gyengébb.

csentecsa 2015.11.30. 17:47:24

@s: Ideális esetben igazad lenne. Sajnos amiket leírtál, azok a magyar felsőoktatás jó részére nem igazak.

Gondolkodni tanít? Hihi. A gyakorlatok jó részén típusfeladatokat másolnak fel a táblára, és úgyis tudja mindenki, hogy "ez lesz a zh-n csak más számokkal". Ha egy tanár mégsem így tenne, hanem gondolkodásra késztető feladványt adna a számonkérésen,akkor arra ferde szemmel néz mindenki, és gyorsan elterjed róla, hogy "egy geci".

Aki mégis jó szakember lesz, az önszorgalomból , illetve a munkahelyen összeszedett tapasztalatokból lesz azzá, nem a magyar felsőoktatás tanulmányi és követelmény rendszere miatt..

s 2015.11.30. 17:54:31

@Quadrille Lobster: "Szerezz azt és akkor, amikor már tudod, hogy mit akarsz."
Akkor már többnyire késő. A mai fiatalok gyermeki gondolkozásúak, régebben ez is más volt. Régebben egy 18 éves ifjú elég pontosan tudta addigra már, hogy mit akar és többnyire eredményes is volt benne valamennyire. A maiak nem ilyenek (tisztelet a kivételnek). Munka mellett, idősebb fejjel meg már nehezebb a tanulásra időt biztosítani. Tehát aki nem tanul akkor, amikor itt az ideje, az lényegében baszhatja. Van kiút, de sokkal nehezebb, mint ha akkor veszed komolyan a dolgot, ameddig még fiatal vagy.

"Szemléletet? Ne röhögtess."
Azt gyanítom, hogy félreértettél. A természettudományos és mérnöki munkának is van szemlélete, kár is ezt tagadni. A problémáknak nem a megoldásait kell megtanítani, hanem azt a szemléletmódot, ahogyan a megoldáshoz eljuthatsz. Ugyanis időtálló tudást csak így kaphatsz. Gondold meg, hogy még az egyetemen tanító professzorok nagy része sem fogja tudni, hogy milyen problémák lesznek 25, 30 év múlva, amikor te még munkavállaló vagy és elvileg abból kell megélned, amit akkor tanítottak. Tehát nekik a napi tudáson túl, egy általánosabb dolgot kell adjanak neked. Erről a szemléletről beszéltem.

Lehet bedőltél orbánnak. Ő nem azért pofázik a felsőoktatás ellen, mert olyan kibaszottul okos és rájött, hogy az szarra sem kell. Azért pofázik ellene, mert nincsen pénz a felsőoktatásra, mivel elbaszták stadionokra. A tudás ettől függetlenül mindig érték volt, érték ma is, és érték lesz a jövőben is. Az egyik leginkább értékálló befektetés. A másik az egészség, de a magyarok szokás szerint basznak erre is, az egészségügy meg megy a béka segge alá, az is a geci sok stadion miatt.

Lényeg, nem hiszek neked. Más a véleményem erről a dologról.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.11.30. 18:00:55

@s:
Nincsenek olyanok, hogy "mai fiatalok". Sosem voltak.

Csaba121 2015.11.30. 18:03:42

Látom itt Orbán faszszopásból jeles!!

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.11.30. 18:05:37

@s:
Én aztán kurvára nem azt akarom, hogy ne legyen felsőoktatás, meg hogy szakmunkás legyen bárki is.

Azt akarom, és ez már az 5. poszt, amiben leírom, szóval elnézést, h kicsit ingerült vagyok, hogy:

1) Kurva jó minőségű legyen az a felsőoktatás. oriblog.blog.hu/2015/11/30/vezessek_be_az_online_interaktiv_kurzusokat_a_magyar_felsooktatasba_kreditekert

2) Aki belemegy, az győződjön meg róla, hogy kell-e az neki. Ne csak szerezzen egy papírt, hogy legyen utána bármiféle munkája.

3) Akkor menjen bele, ha már tudja, hogy mit akar.

4) És ne folyjon át a rendszeren, mint egy simulékony zombi, aki parancsra magol és megfélelmlítésre behúzza a farkát.

5) A rendszer legyen a hallgatóhoz igazítva, nem fordítva, mert azt mind látjuk, hova vezetett ez.

Persze, csudaszép lenne okos, inspiráló szakembereket hallgatni, de a valóságban csak ezeréves, embergyűlölő alakok maradnak ott tanítani, ami szemlélete sem ad, nemhogy versenyképes tudást.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.11.30. 18:12:35

@Csaba121: Ha azt írom, hogy ne menj be a kórházba, mert lehet, hogy rosszabbul leszel, akkor meg én okoztam az egészségügy leépülését? És ezzel támogatom Orbánt?

eloi 2015.11.30. 19:02:44

És mindez még fokozva van azzal, hogy ha mondjuk 40-45 évesen, felelős munka, és család mellett, még tanulni akarsz, esetleg diplomát szerezni (elsőt, másodikat), akkor hiába végzed el az egyetemet jeles minősítéssel, ha nincsen nyelvvizsgád (ami nem tantárgy az adott szakon!), akkor ott vagy ahol a part szakad! Nem csak elszartál 5-6 évet, meg pár millát a saját képzésedre, de még üres kézzel is hagynak... !!!
Most is parkol majd' százezer diploma a fiókokban a nyelvvizsga-kényszer miatt. Miközben már hajthatná a hasznot a munkaerőpiacon, a gyakorlati, való életben, ahová egyébként sem ez kell igazából, hanem mondjuk a már meglévő 20-25 éves szakmai tudás!
De nem, inkább elhajt az a bizonyos HR-s, mert úgymond nincsen meg a diploma! Ja, hogy 45 éves vagy komoly tapasztalati háttérrel, tudással és taníthatnád is a szakmádat...?! Az nem érdekes. Azért ezt átgondolhatná valami illetékes.

pitcairn2 2015.11.30. 19:54:23

@Quadrille Lobster:

ihol lenne a klasszikus a témában:)

Is a college degree worth the cost? You decide.
www.youtube.com/watch?v=kXpwAOHJsxg

vibornye 2015.11.30. 20:42:02

Ne is haragudj, de 1. az egyetemet akár 3 év alatt is elvégezheted, 2. dolgozhatsz is mellette, 3. ne vállalj olyan melót, ami monoton és nem is kell hozzá diploma.

s 2015.12.01. 00:12:05

@Quadrille Lobster: Ugyan, dehogy nincsenek. Általában különböznek az előző generációtól, de nagyobb időszakot tekintve még egymástól is. Pl. a múlt század eleji fiatalok nem teljesen olyanok voltak, mint az e század elejiek. Ez a korszellem, a divat. Egyébként vannak közös tulajdonságok is, általában szakítani akarnak az őseik elveivel, de ezek is mindig mások korról korra. Továbbá gyorsabbak, rugalmasabbak, türelmetlenebbek, mint az elődök, aminek vannak előnyei, de hátrányai is.

s 2015.12.01. 00:31:26

@Quadrille Lobster:

"1) Kurva jó minőségű legyen az a felsőoktatás."
Ámen.

A további négy pontban is tökéletesen igazad van. Elmondom, hogyan lehet ezt elérni, mert azért ez nem egy kívánságműsor.
Kell Magyarországon egy baszott jó gazdaság, ami felveszi a magasan képzett munkaerőt. Ez ugye nincs, orbán faszakodása miatt (mindig változtatja a gazdasági szabályokat) még az is elmenekül, aki itt van, nemhogy újak jönnének. Tandíj kell, mert különben a népek elbasznak egy csomó időt ott, hiszen semmibe sem kerül. Kerüljön már valamibe az a tudás, amivel több pénzt lehet keresni. Ugyanakkor ösztöndíjrendszer is kell, mert a csóró, de okos gyerek nem juthat a tudáshoz különben. Állami ösztöndíj éppen úgy kell, mint a gazdaság szereplői által létesített támogatás. Az állam a magasabb bérek miatt érdekelt benne (magasabb bér - több adó - nagyobb fogyasztás), a gazdasági szereplők pedig a képzett munkaerő folyamatos rendelkezésre állása miatt.
Ha jól meggondolod, akkor ez megoldja az elavult anyagot mantrázó elhülyült profok problémáját is, mert kurvára nem megy oda senki, ahol szart sem érő dolgokról pofáznak. Egész egyszerűen a pénz oda megy, ahol jobban hasznosul.
Az oktatás jelen állapota egy hosszú ideje fennálló kontraszelekció eredménye. Ezért mutat ennyire siralmas képet. Ha a szabályozók alapvetően jók, akkor az eredmény is jó lesz. Az oktatásunk pont olyan szar, mint amilyen szar a gazdaságunk, a közéletünk, a politikánk meg az összes elbaszott vezetőnk.

s 2015.12.01. 00:37:28

@csentecsa: Volt pár jó tanárom. Nem tartottuk őket gecinek, de az ténykérdés, hogy a többség a fősodorban nyomul. Nincsenek valódi követelmények, mert nincs gazdaság sem. Úgy mondom, hogy békeidőben nem veszed észre, hogy elázott a puskapor. Azt csak háborúban figyeled és vigyázol is arra, hogy száraz maradjon.

HellsAngel 2015.12.01. 01:21:02

Szerintem a programozas szemszogebol az egyetemi vilag nem alapvetoen rossz, bunos es beteg. Esetleg a kis magyar valosag. A legnagyobb guruk meglehetos konnyedseggel mozogtak az egyetemek / kutatointezetek / tudomanyos konferenciak vilagaban (aka computer science community), ha volt diplomajuk, ha nem, nem volt jellemzo reajuk az egyetemek bosz utalata. A bolcseszprogramo sem szitokszo, Fal Lajos is nyelvesz volt elozo eleteben. Akire meg jellemzo az egyetemi vilag utalata, az ugy jar, mint a COBOL specifikaciojanak iroi, amikor kiderult roluk, hogy nem tudjak, mi az a BNF.

Nem erzem, hogy a realtudomanyoknal az egyetemi kutatasnak barmi alternativaja volna, ahogy mondjuk a minosegi komolyzeneben sincs igazi alternativaja a hangversenyzenekaroknak. Lehet rola irni, hogy mennyire sznob, belterjes es a valosagtol elrugaszkodott ez a banda, meg hogy ha ok volnanak Lady Gaga, akkor 100,000x annyit is kereshetnenek tizedannyi gyakorlassal. Valahol vedheto nezet ez, de valahol azert meg jo, hogy megis csinalja valaki ezt.

Fodor Balázs 2015.12.01. 07:28:25

"mberek kereső éveiből lopunk el éveket, ha felesleges kurzusokra és záróvizsgára várakozással kell tölteniük, csupán mert az a vélekedés, hogy munkahelyhez diploma kell. Mer' csak."

Mondjuk egy orvosi v. ügyvédi munkához mit követelnél meg első sorban? Bemondásra elhiszed, hogy ért hozzá?

Fodor Balázs 2015.12.01. 07:35:17

"Kurva jó minőségű legyen az a felsőoktatás."

Nincs ilyen. Minden embernek más az optimális mennyiség, mód, szemlélet, alap és időzítés egy adott dolog megtanulására. De mivel minden diáknak nem lehet személyes tanára, aki pont rá szabja az oktatást, így mindig lesznek olyan diákok, akiknek nem jó az adott tömeges megoldás. Ilyen az élet.

"Aki belemegy, az győződjön meg róla, hogy kell-e az neki. Ne csak szerezzen egy papírt, hogy legyen utána bármiféle munkája."

Igen, ezt kellene a középiskolában tanítani osztályfőnöki órán. A rossz egyéni döntésekért nem a felsőoktatás a hibás. Mert az sem tetszene neked, ha a felsőoktatás úgy indulna, hogy a felvételi egy pszichológiai felmérés is egyben, hogy te biztosan oda akarsz-e menni. Az egyéni pálya mindenkinek saját felelőssége. Te valamiért továbbra sem akarod, hogy felnőjenek az emberek és hozzanak döntést minden nap, majd vállalják a felelősséget.

"Akkor menjen bele, ha már tudja, hogy mit akar."

Ez nem reális általánosságban. Van, aki csak később tudja meg, hogy mit akar. Pláne, hogy ez nem egy állandó valami. Lehet, 20 év múlva te is mást akarsz, mint most.

"de a valóságban csak ezeréves, embergyűlölő alakok maradnak ott tanítani, ami szemlélete sem ad, nemhogy versenyképes tudást"

Pénz, pénz, pénz. Ha az egyetemi oktatás versenyképes karrier lesz egy multishoz képest, akkor lesz ilyen.

2015.12.01. 08:38:05

@s:
Az elavult tananyaghoz jellemzően elavult szemlélwt tartozik, úgyhogy ez az érv, amit utolsó mentsvárnak használnak a hazai felsőoktatást védők, szintén fals.

2015.12.01. 08:42:38

@A megvalósult amerikai ólom..:
Nem a felduzzasztással van a baj, hanem azzal, hogy hogyan tették. Szükség lenne olyan, gyakorlat orientált főiskolákra is, ahová nem feltétlenül a legjobbak kerülnek ki, és belőlük hozzák ki a legjobbat. Teljesen felesleges bemagoltatni a bizonyításokat azokkal, akik egy mukkot sem értenek belőle, ellenben bőven lehetne tanítani olyat nekik is, amit megértenek, és tudják használni a versenyszférában. A mai gyenge főiskolák nem ilyenek, mert ugyanazt az elméletet próbálják a hallgatókba tenni, mint a BME-n, csak sokkal kevesebb sikerrel.

Nancsibacsi 2015.12.01. 09:25:55

@nagybalfasz: "Azért nincs igazad, mert amit tanítanak, az köszönő viszonyban sincs a versenyszféra elvárásaival, de úgy általában a szakmával sem, elméleti szinten sem."

Én is ezt látom, és éppen ezért izgat az a kérdés, hogy pl. prog-matra minek megy el BÁRKI, ha 1x köztudott, hogy amit ott tanulnak az 0 százalékban használható, ha mondjuk programozóként akar elhelyezkedni? A matek semennyire. Kezdőként nem fognak olyan helyre felvenni, ahol kemény matekra van szükséged. Majd 5-10 év munkatapasztalattal, talán. Vagyis a fél szak rögtön fölösleges. Programozásból az elméleti tudás megint olyan, hogy egy pályakezdővel nem fognak fordítót íratni. Amit íratnának, azt meg nem tudja. Gyakorlatilag ha az egyetem helyett ha végigcsinál 3 webes tutorialt, már előrébb van munkaerő piaci értékben. Nyilván nem expert, de már többe tud, mint amit az egyetemen 5 év alatt tanulna, ha csak a kötelező tananyagot vesszük alapnak. A realitás az, hogy az egyetemek ma már akkor tennének legtöbbet a minőségi munkaerő képzésért, ha nem követelnének semmit, csak biztosítanánk a fűtést meg az internetet a diákoknak, azok meg tanuljanak meg maguktól minden trendi, szakmai dolgot.

Fodor Balázs 2015.12.01. 10:07:19

@Nancsibacsi: "hogy amit ott tanulnak az 0 százalékban használható"

Egyrészt, az egyetem nem is azért van, hogy a versenyszférában használható szaktudást kapjon valaki. Az egyetem arra van, hogy addig edzik az agyat, amíg képessé válik arra, hogy később, a versenyszférában előjövő szaktudást (nagyobb) kontextusba tudja illeszteni és hamar elsajátítsa. Másrészt, úgy nem lehet (tömeg) oktatást csinálni, hogy előre kitalálod mindenkinek, hogy mit fog majd élete során dolgozni és egyénileg csak arra készíted föl. Senki nem tud jósolni. Így a legjobb, amit tehetsz, hogy erős alapozást, általános rálátást és szellemi teherbírást/gyakorlatot adsz.

Fodor Balázs 2015.12.01. 10:11:28

@Nancsibacsi: "ha mondjuk programozóként akar elhelyezkedni? A matek semennyire."

Ebben meg pont nincs igazad, mert egyrészt matekot, meg elméleti alapokat 40-50 évesen, félig begyepesedett aggyal, család mellett senki nem fog tudni tanulni, másrészt ha az egyetem kiképez valamire, akkor az nem az egyetem hibája, ha nem abban helyezkedsz el, harmadrészt, (pláne programozásban) 10-15 év alatt 1x, vagy 2x bizony van olyan helyzet, amikor szükség van az egyetemen tanultakra. Mert pl. akkor vannak azok az esetek, amikor valaki nem áll neki olyan problémát naiv módon megoldani, amiről már megtanulta a száraz matek tárgyból, hogy úgy nem lehet, vagy nem célszerű.

Fodor Balázs 2015.12.01. 10:18:44

Alapvetően szerintem vannak szakmák, amikre a bsc/msc egyszerűen nem jó. Azért, mert valamit máshogy kezdek el tanítani, ha már előre tudom, hogy 5 év van rá, mintha először csak 3, aztán vagy lesz 2, vagy nem.

Krisztiantara 2015.12.01. 10:32:31

Mennyi ökörség! Ebben az országban ma nem létezik versenyszféra. Csak urambátyám, rokon, seggvégszféra létezik. Ebből következően a diploma rengeteg munkahelyen nem előny, hanem hátrány. Sőt, a tudás, eredményesség is óriási hátránnyá váltak. A seggvégeknek ugyanis szúrja a szemét, hogy többet tud a beosztott nála. És eredményesebb. A cikket egy seggvég írta. Gratulálok. Agymosni már nem lehet ezzel, mert az emberek átlátják, és aki tehetséges elmegy, vagy magánvállalkozást alapít. A munkaerőpiac ugyanis csak kihasználja a valóban tehetségeseket nudli összegekért, miközben egy diploma, tudás és eredmény nélküli kis ökör irányít. Ezt látom a "versenyszférában". Ami nincs.

Krisztiantara 2015.12.01. 10:34:11

@nagybalfasz: Mennyi ökörség! Ebben az országban ma nem létezik versenyszféra. Csak urambátyám, rokon, seggvégszféra létezik. Ebből következően a diploma rengeteg munkahelyen nem előny, hanem hátrány. Sőt, a tudás, eredményesség is óriási hátránnyá váltak. A seggvégeknek ugyanis szúrja a szemét, hogy többet tud a beosztott nála. És eredményesebb. A cikket egy seggvég írta. Gratulálok. Agymosni már nem lehet ezzel, mert az emberek átlátják, és aki tehetséges elmegy, vagy magánvállalkozást alapít. A munkaerőpiac ugyanis csak kihasználja a valóban tehetségeseket nudli összegekért, miközben egy diploma, tudás és eredmény nélküli kis ökör irányít. Ezt látom a "versenyszférában". Ami nincs.

Krisztiantara 2015.12.01. 10:36:02

@Quadrille Lobster: Mennyi ökörség! Ebben az országban ma nem létezik versenyszféra. Csak urambátyám, rokon, seggvégszféra létezik. Ebből következően a diploma rengeteg munkahelyen nem előny, hanem hátrány. Sőt, a tudás, eredményesség is óriási hátránnyá váltak. A seggvégeknek ugyanis szúrja a szemét, hogy többet tud a beosztott nála. És eredményesebb. A cikket egy seggvég írta. Gratulálok. Agymosni már nem lehet ezzel, mert az emberek átlátják, és aki tehetséges elmegy, vagy magánvállalkozást alapít. A munkaerőpiac ugyanis csak kihasználja a valóban tehetségeseket nudli összegekért, miközben egy diploma, tudás és eredmény nélküli kis ökör irányít. Ezt látom a "versenyszférában". Ami nincs.

2015.12.01. 11:13:20

@Fodor Balázs:
Mivel teljesen más típusú önképző tanulás kell a későbbiekben, ezért csak hátrány a mostani formájában, hogy "edzik az agyat", mivel teljesen rossz irányba kondícionálják azt.

2015.12.01. 11:19:39

@Fodor Balázs:
A matek, ha kell, akkor alkalmazni kell tudni. Sokkal többet ér, ha valaki tudja, mit keressen, mint hogy anno bevágta a bizonyításokat vizsgára, de már semmire sem emlékszik belőle.

Krisztiantara 2015.12.01. 11:20:04

@nagybalfasz: Tényleg hátrány. Itt. Ebben az országban ma nem létezik versenyszféra. Csak urambátyám, rokon, seggvégszféra létezik. Ebből következően a diploma rengeteg munkahelyen nem előny, hanem hátrány. Sőt, a tudás, eredményesség is óriási hátránnyá váltak. A seggvégeknek ugyanis szúrja a szemét, hogy többet tud a beosztott nála. És eredményesebb. A cikket egy seggvég írta. Gratulálok. Agymosni már nem lehet ezzel, mert az emberek átlátják, és aki tehetséges elmegy, vagy magánvállalkozást alapít. A munkaerőpiac ugyanis csak kihasználja a valóban tehetségeseket nudli összegekért, miközben egy diploma, tudás és eredmény nélküli kis ökör irányít. Ezt látom a "versenyszférában". Ami nincs.

2015.12.01. 11:24:40

@Fodor Balázs:
Amikor a munkahelyemen adott egy dokumentáció, ami alapján valamit csinálnom kell, legyen az informatikai vagy business témájú, nem vizsgáztatni fognak belőle, nem arra kell törekednem, hogy a legkisebb részleteket is vissza tudjam adni, hanem hogy alkalmazni tudjam. Ehhez meg kell értenem, de a részleteibe munka közben is belenézhetek, így nem arra fogok koncentrálni, hogy pontosan tudjam, nyilván ha sokszor előjön valami, akkor megjegyzem.

Egyetemen meg előadták, hogy a megértéshez előbb tanuljuk meg az anyagot...

Velemenyem szerint.... 2015.12.01. 11:34:04

A diploma feltétel, de nem garancia.

Aki megszerez egy diplomát az elfoglalja magát, kihívásoknak felel meg, és közben érik, fejlődik.

Ritka az olyan ember aki diplomára alkalmatlan de másra kiemelkedő.

Mindenki más jobban jár ha nem hanyagolja el a továbbtanulást. Az Egyetemi diploma mellett (alatt?) ott vannak a főiskolai végzettségek, amelyek között ugyanúgy van megbecsült képzés, ahogy van selejtes vagy csak munkaerő-piaci szempontból értelmetlen egyetemi diploma is.

2015.12.01. 11:38:49

@Velemenyem szerint....:
Azzal, hogy elvégzel egy egyetemet, nem teszel le semmit sem az asztalra, csak egy kikövezett utat jársz be, ahol vissza adod azt, amit elvárnak. Ez akkor is igaz lenne, ha jó lenne a hazai felsőoktatás, a valódi kihívások utána kezdődnek.

s 2015.12.01. 11:40:22

@nagybalfasz: "Az elavult tananyaghoz jellemzően elavult szemlélwt tartozik"

Nem gondolnám. Az alapelvek hosszú időn keresztül ugyanazok, ettől alapelvek. Például a hibakeresés rendszere - hogy programozós példát mondjak, mert itt a legtöbben úgy látom erről a területről vannak - nem sokat változik. Persze lehet azzal jönni, hogy józan paraszti ésszel ezt egy értelmesebb ember is kitalálja és ebben van is valamennyi igazság. De nem az összes dolog ilyen és mindenre nem fogsz rájönni, mert kurva sok minden van, amit már kitaláltak előtted. Az algoritmusok tervezését nem véletlenül tanítják féléveken keresztül és ez független az aktuálisan épp kelendő és divatos ismeretektől. Folyton előjönnek ilyen problémák és szarul is megcsinálhatod, mert nem veszik észre, csak akkor, ha van egy baszott nagy feladat és soha napján sem fut le a szar kódod, amit írtál rá.

Krisztiantara 2015.12.01. 11:41:30

@nagybalfasz: Minden tanulás végső formája a tudás ALKALMAZÁSA. Ha valaki nem alkalmazza, amit TUD, nem tud.

Krisztiantara 2015.12.01. 11:45:25

@Velemenyem szerint....: Én azt tapasztaltam, hogy a SZAKIRÁNYÚ TUDÁSOM, EREDMÉNYESSÉGEM ebben az országban mindig kizárólag hátrányomra vált. A kiemelkedő TUDÁST ugyanis nem díjazzák, hanem inkább büntetik, pontosan azért, mert rengeteg a tudás nélküli seggvég, akik okoskodni akarnak. És mindent mindenkinél jobban tudni, valódi képességek és eredmények nélkül. Ezért megy tönkre annyi cég, és végső soron az ország. Úgyhogy aki TUD, ALKOT, és SIKERES menjen külföldre, vagy magának szerezze a pénzt, ne más tönkremenő cégének. TANULJON, és PROFITÁLJON belőle, ne hagyja kihasználni magát!!!!

Krisztiantara 2015.12.01. 11:46:29

@nagybalfasz: Egy tudatlan idióta önképzése mit ér vajon?

Krisztiantara 2015.12.01. 11:47:14

@Fodor Balázs: Versenyszféra? Milyen versenyszféra? :D :D :D

2015.12.01. 11:48:01

@s:
Az algoritmusok tervezését nem igazán tanítják, hanem az algoritmusokat tanítanak. Így aki magoló gépként elvégezte az egyetemet, csak a triviális problémákat fogják tudni megoldani.

2015.12.01. 11:52:28

@Krisztiantara:
Mindenki tudatlan idiótának születik.

Krisztiantara 2015.12.01. 11:55:10

@nagybalfasz: Egyetemen nem magol senki. Már jó esetben felső tagozatban sem. Ugyanis 12 éves kor felett érett az agy a fogalomalkotásra. Látni, hogy nem járt egyetemre. Tudja, mennyi mindent nem tud? Fogalma sincs. De azért okoskodik. Sok ilyen van ma ebben az országban, és sajnos, hagyják őket kibontakozni, terjed a hülyeség, tönkremegy az ország. Nagy kár. Nézzen csak meg egy középiskolai matematika felvételit! Nem a magolásról szól. Pedig csak nyolcadikosok írják. Gyerek szinten vannak a munkahelyeken sajnos, hiedelmeket szajkóznak egymás után, ha meg jön valaki, aki tényleg TUD, lenyomják. Na, de nem baj, mert egy ilyen ember mindenképpen boldogul maga is. A tudás ugyanis hatalom. Csak ne hagyja magát kihasználni, ez a lényeg! :-)

Krisztiantara 2015.12.01. 11:56:44

@nagybalfasz: Egy csecsemőnek minden vicc új. :-)

2015.12.01. 11:59:41

@s:
Hibakeresés rendszere alatt mit értesz? Azért kérdezem, mert ilyesmiről egyetemen sosem tanultam, amúgy meg amit én értek alatta, az pont hogy változik, sőt rengeteg féle módszertana van, tehát nem tűnik valami örök és statikus dolognak.

Ugyanez igaz a programzervezési módszerekre is.

De eleve marhaság erről beszélni, hiszen az oktatók többsége soha nem vett részt komolyabb szoftverfejlesztési projektben, így szemléletük sincs hozzá, amit szemléletként előadnak, az leginkább valami öncélú, belterjes rögeszmék. Pl. ismertem egy oktatót, aki máig az OOP létjogosultságát kritizálja, azzal az ultimate érvvel, hogy anélkül is bármit meg lehet csinálni...

Krisztiantara 2015.12.01. 12:01:58

@nagybalfasz: Attól még, mert Ön nem ért megy egy egyetemi oktatót, nem biztos ám, hogy az oktató a hülye. Tessék járni egyetemre, akkor majd talán össze tudja rakni, mit miért kritizál az Önnél értelmesebb, felkészültebb, nagyobb tudással bíró ember! Addig pedig tanuljon az okosabbtól, a meddő okoskodástól ugyanis nem fejlődik a tudása!

Krisztiantara 2015.12.01. 12:03:49

@nagybalfasz: Attól mert Önnek nincsen elég TUDÁSA ahhoz, hogy megértsen egy egyetemi oktatót, nem biztos ám, hogy az oktató a hülye. Tanuljon, járjon egyetemre, akkor talán majd megérti az okosabbat! Addig azonban a meddő okoskodással nem megy semmire. :-)

2015.12.01. 12:06:01

@Krisztiantara:
Én nem magoltam az egyetemen, de a jó tanulók igen. A magolásnak több szintje van, nyilván nem magnószalag szinten vágták be, de érteni ettől még max. a felszínét értették, alkalmazni sem tudták.

A középiskolai felvételi lehet, hogy nem a magolásról szól. Ahogy az érettségi sem. Nekem ezért lett anno minden érettségi tárgyból 5-ösöm, annak ellenére, hogy rossz tanuló voltam, mert a magolókkal szemben emlékeztem is arra, amit leadtak. És azért voltam középiskola közben 3-as tanuló, mert a dolgozatokban meg mindent szó szerint vártak volna el. Az egyetemen dettó.

Krisztiantara 2015.12.01. 12:06:23

Egyébként nem értem, miért kellene kiesnie a fizetésnek 5 évig, ha valaki egyetemre jár. Egy családtagom informatikus, már az egyetem alatt dolgozott, tapasztalt, és mire elvégezte az egyetemet, egy olyan szakdolgozatot írt, amellyel jó pénzt keresett. Miért is zárja ki a tanulás a pénzt? TEHETSÉGES embereknél inkább generálja!

Krisztiantara 2015.12.01. 12:07:23

@nagybalfasz: Én jó tanuló voltam az egyetemen. Ha magoltam volna, eleve nem lehettem volna jó tanuló. Milyen alantas egyetemre járt Ön?

2015.12.01. 12:08:05

@Krisztiantara:
Talán egyetemi oktatóhoz van szerencsém?

Azt miből szűrted le, hogy nem jártam volna egyetemre, ne lenne diplomám?

Az a baj, az említett oktatónak nagyon is értem a gondolkodását...

2015.12.01. 12:10:09

@Krisztiantara:
Ha annyira értelmesnek tartod magadat, akkor azt is észrevennéd, hogy a blogszférában általános tegeződés a szokás. Akkor is, ha egy idős professzor vagy.

Krisztiantara 2015.12.01. 12:10:10

@nagybalfasz: A TUDÁS a tanultak ALKALMAZÁSÁT jelenti, aki nem érti, amit olvas, nem TUD olvasni. Az alkalmazás a tudáshoz elengedhetetlen. Milyen egyetemen nem volt az? Erre kíváncsi lennék!

Fodor Balázs 2015.12.01. 12:10:15

@nagybalfasz: "A matek, ha kell, akkor alkalmazni kell tudni. Sokkal többet ér, ha valaki tudja, mit keressen, mint hogy anno bevágta a bizonyításokat vizsgára, de már semmire sem emlékszik belőle."

Ezzel egyetértek. De nincs megtiltva, hogy a bizonyítást ne bemagold, hanem ott találd ki helyben a vizsgán, bár így nincs könnyű dolgod, hiszen tudósok, zsenik útját kell újrajárnod önállóan. De az sem tilos, hogy nagyjából megérted és aztán a részleteit már hozzáteszed a vizsgán magad. Ez a diák választása és felelőssége.

"Egyetemen meg előadták, hogy a megértéshez előbb tanuljuk meg az anyagot..."

Ezzel az a baj, hogy emberek nagy hányada gondolja azt, hogy a kreativitás alaptudás nélkül is ér valamit. Elárulom: nem, mert csak amatőr tesze-toszáskodás és áltudomány lesz belőle, meg koppanás, amikor valódi szaktudással találkozol.

Igazából az ilyen beszélgetések többségén a tömeg nagy baja igazából magával van, aztán megpróbálja saját felelősségét és az egy hivatásra való dolgos és fáradságos felkészülés terhét intézményekre és tanárokra kenni, mi közben öntudatosan zseninek és kreatívnak gondolja magát. Már az ókori görögöknél is utáltak matekot tanulni, ld. a matematikához nem vezet királyi út.

Krisztiantara 2015.12.01. 12:11:20

@nagybalfasz: Nem érdekel, mi a SZOKÁS. Nem birka vagyok, hanem EMBER. GONDOLKODÓ.

2015.12.01. 12:11:57

@Krisztiantara:
Mivel egy vizsgán visszamondani/leírni kell az anyagot, ezért szó sincs alkalmazásról. Egy beadandónál nyilván alkalmazni kell, ezért gyakori, hogy a magoló gépek mással csináltatják.

Krisztiantara 2015.12.01. 12:12:15

@Fodor Balázs: MELYIK EGYETEMEN? KONKRÉTAN? PONTOSAN?

Krisztiantara 2015.12.01. 12:13:06

@nagybalfasz: MILYEN EGYETEMEN VAN ILYEN BIRKAVIZSGA? KONKRÉTAN?

2015.12.01. 12:13:20

@Krisztiantara:
De, bizony birka vagy, akit sikeresen megtanított az oktatási rendszerünk nem gondolkodni.

élhetetlen 2015.12.01. 12:13:43

@ne vada: Ez zseniális, és gondolom jellemző is. Mikor jelentkeztél a céghez, diploma nélkül egy olyan munkakörbe, ahol feltétel volt a diploma, a HR-s csak rád nézett, miután beléptél az utcáról, és azt mondta, hogy mindenképpen kellesz, és kivette a diploma kell feltételt. Nem érzed, hogy mi a különbség eközött, és aközött, hogy ugyanazt fogod csinálni, mint eddig, csak új papír kell valamiért? (átszervezés, nevet váltott a cég, valami, ami a te munkádat nem érinti).

2015.12.01. 12:14:14

@Krisztiantara:
Melyiken nincs Magyarországon?

Fodor Balázs 2015.12.01. 12:14:20

@nagybalfasz: "Az algoritmusok tervezését nem igazán tanítják, hanem az algoritmusokat tanítanak."

Az algoritmusok egy része olyan kb. mint egy új matematikai tétel, vagy fizikai modell. Ha az odáig való biztos eljutást meg lehetne tanítani, mint egy módszert, akkor már végeztünk volna a matekkal, meg a Theory of Everything is meglenne. De hát mivel ilyenről még nem tudunk, így nem maradt más, mint hogy az elődök által véghezvitt dolgokat tanítjuk/tanuljuk meg. Aztán van, aki veszi a lapot és bele tudja csatornázni a kreativitásába és szakmaiságába, van, aki meg nem.

Krisztiantara 2015.12.01. 12:15:03

@nagybalfasz: Nem én jártam olyan alantas egyetemre, amit itt Ön lefestett. Melyik egyetem ez? KONKRÉTAN? Mikor tudom már meg? Vagy mégsem járt sehová? Esetleg nem volt éppen sikeres? Ott sem?

Krisztiantara 2015.12.01. 12:16:07

@élhetetlen: Rokoni, baráti, seggvégszférában ez így szokott lenni. Tudás és tapasztalat nem lényeg. Eredmény mellékes. Sőt, jobb ha egyik sincsen.

Fodor Balázs 2015.12.01. 12:16:53

@Krisztiantara: "MELYIK EGYETEMEN? KONKRÉTAN? PONTOSAN?"

Mit melyik? Mi a kérdés?

Krisztiantara 2015.12.01. 12:18:18

@nagybalfasz: TAPASZTALTAM többet is, mindenhol TUDÁST kaptam, amit EREDMÉNYESEN kamatoztattam. Melyik egyetem ilyen sekélyes? Még mindig nem kaptam választ. Vajon MIÉRT? :-)

Krisztiantara 2015.12.01. 12:19:56

Nem járt ez a szerencsétlen seggvég semmilyen egyetemre, most is azért fizetik, hogy minél kevesebbet kelljen fizetni az államnak az oktatásért. Szerencsére az emberek nem ilyen hülyék. Törekszenek a TUDÁSRA, az EREDMÉNYRE. :-)

Fodor Balázs 2015.12.01. 12:20:06

@Krisztiantara: "Versenyszféra? Milyen versenyszféra? :D :D :D"

Mert minek hívnád?

2015.12.01. 12:21:30

@Krisztiantara:
Én például soha nem dolgoztam olyan helyen, ahová rokon, ismerős tolt volna be, mégis jól megfizetnek. Nem lehet, hogy esetleg te vagy az, aki szembe megy az autópályán? Egyáltalán hogyan lehetne nagy tudásod, ha állításod szerint túl nagy tudású vagy ahhoz, hogy előbbre juss? Tudod az egyetemről kikerülve nincs vége a tanulásnak, a munkahelyen is tanulsz, még ha induláskor nagyobb tudású is lennél, aki szerinted rokoni kapcsolaton keresztül bejut valahová, az idővel jóval több ismeretet szed össze.

Krisztiantara 2015.12.01. 12:24:21

@nagybalfasz: Aha, akkor csak egy kis szerencsétlen önbizalomhiányos kis seggvég vagy, aki a jó állásokért képes gyötörni másokat. Nem gratulálok. :-) A munkahelyen nem volt olyan személy, sajnos, akitől Magyarországon tanulhattam volna, mivel seggvégekkel van tele, na, meg rokonokkal, ismerősökkel, akik a TUDÁSTÓL, EREDMÉNYTŐL rettegnek. Inkább tönkremegy naponta ebben az országban 125 cég. :-) Eredményes a magánszférában, saját vállalkozásomban lehettem csak. .-)

2015.12.01. 12:25:52

@Fodor Balázs:
Nem én beszéltem algoritmus tervezésről.

A tanult algoritmusokat meg nem bevágni, hanem megérteni kell, hogy azután olyan környezetben is lehessen alkalmazni, akár módosítva őket, ahol nem pont ugyanaz a feladat, csak hasonló. De nem ezt kérik számon. Tehát nyilván a szar oktatás mellett is az okos hallgató tud fejlődni, de ez nem védi meg a szar oktatást. Az algoritmusokat önképzéssel is meg lehet ismerni, ehhez önmagában nem kell oktató.

Krisztiantara 2015.12.01. 12:26:30

Ja, és minden valóban TEHETSÉGES embernek azt javaslom, ne hagyja magát kihasználni! Alapítson céget, vagy irány külföld! Felesleges a seggvégszférában egy percig is részt venni!

2015.12.01. 12:26:52

@Krisztiantara:
Majd leírom, melyikre jártam (2-re is), ha te is leírod.

Krisztiantara 2015.12.01. 12:27:43

@nagybalfasz: Azt, hogy mihez kell oktató, meg nem TUDJA. De ez nem okoz gondot az okoskodásban. Egyáltalán. Na, ilyen egy tipikus seggvég. :-)

Krisztiantara 2015.12.01. 12:28:30

@nagybalfasz: Én kérdeztem először. Bízni egy seggvégben nem fogok, úgyhogy a sorrend marad az eredeti. :D

Fodor Balázs 2015.12.01. 12:29:10

@nagybalfasz: "Az algoritmusokat önképzéssel is meg lehet ismerni, ehhez önmagában nem kell oktató."

De oktató és kidolgozott tanmenet nélkül a többség ennyit sem sajátítana el. Mert ha egy közepes képességű még intézményi rendszerben is rosszul teljesít, akkor önálló felkészüléssel miért teljesítene jobban? Nem teljesítene.

Fodor Balázs 2015.12.01. 12:30:57

Érthetetlen módon azok, akik egyetemi képzés alatt nem tudnak online bármit és bárhogyan tanulni önállóan, hirtelen zsenivé és teljesen önállóvá válnak az egyetemi képzésen kívül.

élhetetlen 2015.12.01. 12:34:35

@nagybalfasz: „ahol vissza adod azt, amit elvárnak”. Másképp fogalmadnék, adod azt, amit elvárnak, mert a vége nem az, hogy kezedbe nyomnak egy diplomamunkát, hogy tanuld meg, és mondd vissza. És innét nézve a egy munka helyen is azt adod, amit elvárnak, ez a nagy kihívás. Tervezz meg, programozz le egy alrendszert, ami azt csinálja, amit elvárnak. És sok éves tapasztalatom azt mutatja, hogy bizony a nem szakirányú diplomával rendelkező matektanár bizony jobb, mint az érettségizett autodidakta, és, hogy a diplomát azok tartják feleslegesnek, akiknek nincs.

Fodor Balázs 2015.12.01. 12:38:01

@élhetetlen: "mint az érettségizett autodidakta"

A felsőoktatásnak pont az a lényege, hogy ugyanoda, ahová a zseni autodidakta módon is eljut, a nem zseni csak oktatással képes. De a zseni is minek járja végig azokat az utakat autodidaktizmusból, amiket mások már végigjártak?

élhetetlen 2015.12.01. 13:15:10

@Krisztiantara: Krisztiantara:
„hogy a SZAKIRÁNYÚ TUDÁSOM, EREDMÉNYESSÉGEM ebben az országban mindig kizárólag hátrányomra vált. A kiemelkedő TUDÁST ugyanis nem díjazzák”. Sajnállak. Tudod, én egész jól megéltem a tudásomból, és a teljesítményemből, beosztottként (nem akartam vezető lenni, mondván, elég nekem a saját hülyeségem, nem akarok másokéval is foglalkozni). Könnyű eset sem voltam, egy csomó okos kollégám nagyon szeretett, és volt a többi, aki nem, mert zokon vették, hogy egyszerűen nem vagyok hajlandó foglalkozni velük. Voltak zseniális főnökeim is, volt hülye is, de olyan hülye egy sem volt, hogy a teljesítményem ellenére kirúgjon. Veled lehet a baj. Ez a rokoni, baráti, stb. Volt, hogy álláshirdetésre jelentkeztem, volt, hogy hívtak, mert ismertek már, biztosan van olyan is, amiről te írsz, de nem csak olyan van. Ajánlani is csak egyszer ajánlottam egy barátnőmet, de nem azért, mert a barátnő volt, hanem mert egy előző cégnél lett a barátnőm, tehát tudtam, hogy mit tud. Hogy ne induljon hátrányos helyzetből, még azt is mondtam a vezetőnek, hogy ne aggódjon, nem olyan, mint én (türelmesebb, elfogadóbb). A beszélgetés után jött be a főnök, hogy tökéletes a jelölt. Azóta is ott dolgozik. Ezzel csak azt akartam mondani, hogy kissé egysíkú vagy, mert még az sem biztos, hogy a barát csak hülye lehet.

2015.12.01. 13:19:20

@Krisztiantara:
Nem gyötrök én senkit, és eddig egyetlen munkahelyemen sem rokonságok voltak, eleve kerülöm a belterjes helyeket.

Bocs, de rajtad tényleg meglátszik, mit tesz a hazai oktatás azokkal, akik mindenáron meg akarnak felelni neki mérlegelés nélkül...

2015.12.01. 13:21:15

@Krisztiantara:
"A munkahelyen nem volt olyan személy, sajnos, akitől Magyarországon tanulhattam volna,"

Nekem meg volt nem is egy ilyen, persze ha én is úgy állnék hozzá, hogy mindenki seggvég, akkor nem tanultam volna tőlük.

2015.12.01. 13:22:43

@Fodor Balázs:
Én például jobban teljesítek önképzéssel, mint az egyetemen tettem. Eleve nem ugyanaz a cél a két esetben, más magamnak tanulni, éa más a vizsgára.

2015.12.01. 13:23:28

@Fodor Balázs:
Ilyet swnki sem állított.

2015.12.01. 13:28:06

@élhetetlen:
A diplomamunka elvileg valóban kivétel ez alól, de ritka is a jó diplomamunka, nem véletlenül, és a tényleges elvárások is kicsik vele szemben.

Nekem van 2 diplomám (infós és gazdasági), és csak azért nem érzem feleslegesnek, mert sok helyen elvárás, hogy legyen, de egyébként nem érzem, hogy lenne értéke, ha ugyanazt az energiát helyette önképző tanulásra fordítottam volna, sokkal előrébb lennék most.

Fodor Balázs 2015.12.01. 13:29:13

@nagybalfasz: Abból, hogy te jobban teljesítesz, következik az, hogy más is?

"Eleve nem ugyanaz a cél a két esetben, más magamnak tanulni, éa más a vizsgára."

Ez most mit támaszt alá v. cáfol? Mert mi a cél az egyik esetben v. a másikban? Kétségtelen pl. hogy ha magamnak, szórakozásból olvasgatok, akkor az nem felel meg egy szakmai vizsgának.

Fodor Balázs 2015.12.01. 13:29:47

@nagybalfasz: Közvetlenül nem, de sok hozzászólásból ez következik.

2015.12.01. 13:31:20

@Fodor Balázs:
Ennek köze nincs a zsenialitáshoz. A zsenit, ha tesz is a sikeréért, nem fogja utolérni egy gyengébb képességű, de amíg a felsőoktatás csak az anyag ledarálásáról és visszabüfögéséről szól, addig mindkettő ugyanazt a tudást felsőoktatáson kívül is meg tudja szerezni. Ez nem a zsenialitással, hanem az érdeklődéstől függ.

Fodor Balázs 2015.12.01. 13:32:43

@nagybalfasz: "de egyébként nem érzem, hogy lenne értéke, ha ugyanazt az energiát helyette önképző tanulásra fordítottam volna, sokkal előrébb lennék most"

Ezt nem tudod megítélni, főleg annak fényében jogos a fenntartás, hogy szakmák tucatjaiban látható: megfelelő tudás nélkül vagy nem jó, vagy veszélyes a munka, kezdve az összes mérnöktől az orvosokon át a jogászokig. Az egyetemen tanultak egy jó része passzív tudásba megy át, tehát ha kérdezi valaki, akkor nem tudsz mindent felsorolni, amit tudsz, de aztán egyszer eljön a pillanat, amikor szükség van rá és akkor hirtelen használni kezded, sokszor még észre sem veszed.

Fodor Balázs 2015.12.01. 13:34:41

@nagybalfasz: "de amíg a felsőoktatás csak az anyag ledarálásáról és visszabüfögéséről szól, addig mindkettő ugyanazt a tudást felsőoktatáson kívül is meg tudja szerezni"

Miután az orvosin és a jogin kb. nincs is más az idő 90%-ában, csak darálás és visszaböfögés, kérdezem, hogy akkor hagyjuk a felsőoktatást, legyen orvos bárki, aki érdeklődő.

2015.12.01. 13:35:39

@Fodor Balázs:
"Abból, hogy te jobban teljesítesz, következik az, hogy más is?"

Nem, de aki ezzel szemben az egyetemen teljesít jobban, az hátrányba kerül a munkaerőpiacon, mert nem tud autodidakta módon tanulni. Idővel elmegy mellette a világ.

Az egyetemen az a cél, hogy visszaböfögd, a szakmában meg az, hogy tudd alkalmazni.

2015.12.01. 13:37:33

@Fodor Balázs:
De nem az következik, hanem az, hogy két külön dolog az önképzés és a vizsgára készülés. Nem utána fog megtáltosodni, hanem ha ideje futja rá, a képzés alatt is önképzi magát.

Fodor Balázs 2015.12.01. 13:38:05

@nagybalfasz: "de amíg a felsőoktatás csak az anyag ledarálásáról és visszabüfögéséről szól, addig mindkettő ugyanazt a tudást felsőoktatáson kívül is meg tudja szerezni"
Továbbra is azt állítod, hogy míg egy adott ember a felsőoktatásban képtelen önállóan tanulni, csak darálni, ha épp nem jár intézménybe, hirtelen minden sokkal jobban megy neki. Ezt sugallod, de totál fals. Történelmi és földrajzi tapasztalatokból is egyértelműen látszik, hogy intézményesített oktatás nélkül nincs széles körű tudás. Te leragadsz ott, hogy xy-nak épp mi lenne jó, mi közben nehezen vitatható, hogy nem lehet mindenkire egyénre szabott oktatást adni.

2015.12.01. 13:39:43

@Fodor Balázs:
A hazai orvosképzés megérne egy külön misét, csak röviden annyit, hogy lenne rajta mit megreformálni...

élhetetlen 2015.12.01. 13:40:07

@Fodor Balázs: Remélem, jól értem, hogy egyetértesz velem. Így van, amit más már tud, azt nem kell kitalálni. A hétköznapokban ez úgy nézett ki az utóbbi években, több ezer táblából álló adatbázisban matattam, amiből kb. ötven volt „fejben”. Ha idegen területre küldtek, akkor először megkérdeztem, hogy tudja-e valaki. Csak akkor molyoltam, ha nem volt segítség, és kiütéseket kaptam attól a kollégától, aki képes volt napokat eltölteni valamivel, ahelyett, hogy kérdezett volna (Mert akkor kiderül, hogy nem tudja. És?).

2015.12.01. 13:41:52

@Fodor Balázs:
Akkor ha nem tudom megítélni ilyen alapon, az azt jelenti, hogy mérni sem tudom. Ki tudja mérni, aki független a felsőoktatástól? Honnan tudjuk, hogy jó ahogy van, vagy hogy nem jó?

2015.12.01. 13:43:51

@Fodor Balázs:
"Továbbra is azt állítod, hogy míg egy adott ember a felsőoktatásban képtelen önállóan tanulni, csak darálni, ha épp nem jár intézménybe, hirtelen minden sokkal jobban megy neki. Ezt sugallod, de totál fals."

Nem sugallok semmi ilyesmut, arról nem tehetek, hogy ezt akarod belérteni, akárhogy is érvelek.

Fodor Balázs 2015.12.01. 13:44:26

@nagybalfasz: "az hátrányba kerül a munkaerőpiacon, mert nem tud autodidakta módon tanulni"

Továbbra is az az állítás, hogy jobban járnánk autodidakta orvosokkal, vagy mérnökökkel, mint azokkal, akik intézményesített oktatásban részesültek (és ezzel "hátrányba kerülnek a munkaerőpiacon")?

"Az egyetemen az a cél, hogy visszaböfögd, a szakmában meg az, hogy tudd alkalmazni."

Továbbra is félreérted az egyetem célját. Az egyetem 5 éve nem helyettesíti és nem is helyettesítheti azt a 30 évet, amit egy teljes karrier, vagy életpálya tapasztalata ad. Viszont a tapasztalat során, ha csak nem kutatóról van szó, az elméleti és egyéb hátteret senki nem sajátítja el.

2015.12.01. 13:47:07

@Fodor Balázs:
Ezt annak írd, aki az intézményesített oktatás ellen van. Én nem írtam ilyet sem sehol. Pont arról ugatok, hogy az egyetemnek többet kellene nyújtania, mint a tananyag szimpla ledarálása, mert a mai formájában nem ad olyat, amit önképzéssel ne lehetne elérni. Egy jó felsőoktatás adna. Nem felszámolnám az egyetemeket, hanem megreformálnám.

Fodor Balázs 2015.12.01. 13:47:32

@nagybalfasz: Akkor mi az állítás azon kívül, hogy szerinted te jobban jártál volna egyetem nélkül? Mert ez nem vita tárgya. Te így gondolod és kész, viszont a világról egészében keveset mond.

Fodor Balázs 2015.12.01. 13:49:00

@nagybalfasz: "Én nem írtam ilyet sem sehol. Pont arról ugatok, hogy az egyetemnek többet kellene nyújtania, mint a tananyag szimpla ledarálása, mert a mai formájában nem ad olyat, amit önképzéssel ne lehetne elérni."

Értem, csak konkrétumok nincsenek. Nehéz ezt megkülönböztetni attól az esettől, mint amikor valakinek igazából nem lehet jót tenni, de maga sem tudja, hogy mi lenne a jó.

2015.12.01. 13:49:18

@Fodor Balázs:
"Továbbra is az az állítás, hogy jobban járnánk autodidakta orvosokkal, vagy mérnökökkel, mint azokkal, akik intézményesített oktatásban részesültek (és ezzel "hátrányba kerülnek a munkaerőpiacon")?"

Részemről akkor ennyi volt, vitatkozzál magaddal, én nem kellek ehhez, te úgyis jobban tudod, mit gondolok.

Fodor Balázs 2015.12.01. 13:50:17

@nagybalfasz: "De nem az következik, hanem az, hogy két külön dolog az önképzés és a vizsgára készülés. Nem utána fog megtáltosodni, hanem ha ideje futja rá, a képzés alatt is önképzi magát."

Simán önképezheti magát bárki egyetem alatt/mellett is. Vagy talán egy matematikus önképezhetne is, ahelyett, hogy matekot tanulna, ami a tulajdonképpeni szakmája lesz?

Fodor Balázs 2015.12.01. 13:51:51

@nagybalfasz: De pont az a gond, hogy annyit mondasz csak többszöri kérdésre is, hogy "ez szar, legyen jobb, ha jobb lenne, akkor jobb lenne, meg nekem így és így is jobb lett volna". Értem. Mondd már a tartalmat akkor, amire lehetne reflektálni.

élhetetlen 2015.12.01. 14:02:17

@nagybalfasz: Te így látod, én nem. Csak elképzellek, amint érettségi után önképzed magad. Mire? És majd pont olyan állást találsz? Vagy felvesznek valahová semmilyen ismerettel, mert megígéred, hogy te majd önképzed magad az adott területen? Szerinted előrébb lennél most, de ezt azért gondold át. Én hosszú életem során voltam hardware fejlesztő, aztán megnéztem a „gépet” kívülről, programoztam, voltam PC supporter (csak, mert kihívás volt, hogy ötven PC helyett 500 legyen, és a titkárnők ne prüszköljenek, hogy viszem a rozitextet, és idehozok valami ismeretlen szart, hanem kérjék, mert a szomszédnak már van), volt tanulmányok írása, software összehasonlítások, aztán megint programozás. Gondolod, hogy mindezt tehettem volna az alap, azaz a papír nélkül?

élhetetlen 2015.12.01. 14:31:45

@Fodor Balázs: „De az sem tilos, hogy nagyjából megérted és aztán a részleteit már hozzáteszed a vizsgán magad. Ez a diák választása és felelőssége.” Ez már csak egy poén. ELTE, matek, vizsga. Tétel, jegyzetelés, aztán a táblánál folyt. Elmondom a mondandómat. A tanár: megismételném? Megismétlem, persze, már nem ugyanazokkal a szavakkal. Tanár: elmondaná még egyszer? Persze, mit tehetek, ismétlés harmadszor. A tanár elmosolyodik, és: azt, hiszem, érti. Ennyit a csak magolásról.

Zár Balta 2015.12.01. 16:17:21

@élhetetlen: Egyetértek Veled is és Fodor Balázzsal ! Nagybalfasz-nál pedig a nomen est omen :)
ÉS még egy : ha hozzám jelentkeznétek nem kétséges , hogy kit vennék fel pl. fejlesztési melóra !
Individualista idiótákra nincs szükség a termelésben (sem)

Zár Balta 2015.12.01. 16:18:23

@élhetetlen: Ja hogy ELTE matek....
nincs több kérdésem : fel vagy véve :D :D :D

2015.12.01. 16:47:10

@élhetetlen:
Nem tudom, hogy papír nélkül felvettek-e volna bárhová. Tudás szempontjából mondom. Még az elméleti alapokat sem az egyetemen sajátítottam el. Egy iránymutatás mindenképpen sokat ért volna, de a hazai felsőoktatás ilyet sem tud adni.

2015.12.01. 16:48:53

@élhetetlen:
Ritka az ilyen kivételes oktató, a legtöbben sajnos kivágtak volna...

2015.12.01. 16:50:27

@Zár Balta:
Nem is szívesen dolgoznék olyan cégnél, ahol a főnök funkcionálisan analfabéta, és droidok jelentkezését várja...

2015.12.01. 16:56:50

@Zár Balta:
Bocs, a funkcionálisan analfabéta nem neked akart menni, összekevertelek egy másik kommentelővel (a segglyukassal).

élhetetlen 2015.12.01. 17:28:05

@nagybalfasz: Miért vágtak volna ki? Először is jót mondtam. Ettől egy vizsgáztató sem vág ki. Csak arra volt kíváncsi, hogy csak megtanultam, vagy tényleg értem-e. Volt több kalandom is, pl. bementem úgy vizsgázni, hogy fogalmam sem volt, miről szól a tantárgy. (függvények sorozata, vagy sorozatok függvénye). Kivágtak, jogosan. Mondtam öt nap múlva jönnék uv-zni. A tanár, hát, ha úgy gondolom… Kölcsönkértem egy rendesebb diáktársam jegyzetét, nekifeküdtem (ez már munka mellett volt). Uv, tétel, tanár: ez már jó (azaz a négyes megvan). Közben volt egy megjegyzésem, hogy ezt nem tudtam a múltkor, mire a válasz az volt, hogy nagyon sok mindent nem tudott a múltkor. Kérdezzek még? Hogyne. Ötössel mentem ki az uv-ról. Nos, akinek ez nem szellemi kaland, és nem inspiráció egy életre, annak nem tudok mit mondani.

2015.12.01. 17:52:04

@élhetetlen:
Azért, mert nem szó szerint mondtad. Sok oktatónál ez elvárás. Vagy, hogy hibás javító kulcs alapján javít ZH-t, de az élelmesebbeknek megvan a javító kulcs, és az alapján "oldják meg" a feladatot... Aku meg szóvá tette... Mesélhetnék még. Jó tanárod volt.

Fodor Balázs 2015.12.01. 18:29:31

@nagybalfasz: "Azért, mert nem szó szerint mondtad. Sok oktatónál ez elvárás."

Én egy ilyenre sem emlékszem.
süti beállítások módosítása