A TOP 10 leghallgatottabb egyetemi szak az Egyesült Államokban (2012-13)
#1 Business Administration 314,345 (diploma per év)
#2 Liberal Arts 292,741
#3 Nursing 221,895
#4 Psychology 125,880
#5 General Studies 103,666
#6 Medical Assistant 92,605
#7 Cosmetology 82,278
#8 Biology 79,040
#9 Accounting 78,788
#10 Licensed Practical Nurse (LPN) 53,880
A TOP 25 skill, amivel a LinkedIn statisztikája szerint 2014-ben el lehetett helyezkedni:
- Statisztikai elemzés és adatbányászat
- Middleware and Integration Software
- Storage Systems and Management
- Network and Information Security
- SEO/SEM Marketing
- Business Intelligence
- Mobil fejlesztés
- Web Architecture and Development Framework
- Algoritmus design
- Perl/Python/Ruby
- Data Engineering and Data Warehousing
- Marketing kampány management
- Mac/Linux/Unix
- User Interface Design
- Toborzás (ez egyértelműen LinkedIn-specifikus elem)
- Digitális és online marketing
- Computer grafika és animáció
- Közgazdász
- Java fejlesztő
- Channel marketing
- SAP ERP systems
- Integrated circuit design
- Shell Scripting Languages
- Játékfejlesztő
- Virtualizálás
Vagyis skill gap.
Akkor most a cica demonstrálja, milyen érzés diplomásként munkát keresni.
A versenyképtelen tudás komoly munkaerő-piaci probléma. Ha a munkaerő-piaci igényeket megpróbáljuk kvantifikálni, nagyjából mindig hasonló eredményeket kapunk.[1]
De vegyük külön a soft és hard skill-eket plíz, mert mindegyikhez lenne pár szavam.
Soft Skills
Az egyetemek egyetlen percet sem töltenek azzal, hogy soft skill-eket fejlesszenek, mindazonáltal komoly igény van rájuk.
A McKinsey felmérése szerint[1] (McKinsey, 2012) a szóbeli kommunikáció és munkaetika hiányzik leginkább az elsajátított képességek (soft skills) közül, márpedig ezt nem lehet az oktatók szakmai felkészületlenségére, vagy a tanrendre fogni. Szóbeli vizsgákkal, rendszeres prezentációs kényszerrel és szakmai területen belüli gyakorlati helyekkel ez mind orvosolható.
E sorok szerzője nagyon is tisztában van, mekkora ellenállásba tud ütközni, ha a hallgatókat nyilvános szereplésre, gondolataik értelmes összegzésére és átadására akarják szorítani. Há' nem elég az, hogy behúzza az ikszet?
A legtöbb hallgató nagyon is érzi, hogy a töredékek, amiket innen-onnan elsajátított nem fogják megállni a helyüket egy prezentációban. Mind alábecsülik továbbá a szükséges felkészülés mértékét és a világos kommunikáció jelentőségét. Szinte egyik sem fogja fel, hogy az erőlködés nélküli, érthető beszéd a legnagyobb meló. Nem, a kis gondolataidat nem érti senki, ha csak improvizálsz.
Ha túl nagy a hangsúly a tanuláson, és senki nem készíti fel őket az ismereteik visszaadására, a munkaerőpiacon nagy hátránnyal indulnak majd. Ott kezdődik, hogy el sem tudják adni magukat.
Jelenleg azonban nem érzik úgy, hogy ez integráns része lenne a képzésüknek. Mégpedig azért, mert az oktatási rendszer sem tartja annak. Ennek következménye pedig, hogy a friss diplomás már a felvételnél sem tudja eladni magát, ha pedig bekerül egy munkahelyre, elképesztő szerepzavarral küszködik, főleg a csapatmunka, a kommunikáció és a problémamegoldás terén.
Vannak persze hard skill-ek is, amit megkövetelnek, de ahogy egy 2013-as Forbes kutatás[2] is mutatja, a technikai tudás nincs az első öt dolog között, amit a munkáltatók keresnek egy jelöltben – és nem véletlenül. Fontos ugyan, hogy a munkaerő ismerje a szükséges szoftvereket, nyelveket és az esetleges szakmai képzettsége is meglegyen, de az esetek nagyon nagy többségében belső tréningeken is elsajátíthatók. Mindez különösen az elévülő tudásra vonatkozik.
A 10 legfontosabb képesség, amit munkáltatók keresnek egy munkavállalóban (soft and hard skills - fontossági sorrendben) – Forrás: Forbes, 2013
- Csapatmunka
- Problémamegoldó képesség és döntéshozás
- Tervezés, szervezés és prioritások
- Remek szóbeli kommunikáció szervezeten belül és azon kívül
- Információ felkutatása és feldolgozása
- Kvantitatív adatelemzés
- A munkakörhöz szükséges technikai ismeretek
- Szoftverek ismerete
- Jelentések írása és szerkesztése
- Sales és befolyásolási képesség
Az egyetemi munkának minden további nélkül része lehetne a csapatmunkára szoktatás, vagy az önálló kutatásra való felkészítés. A források kritikus és értő kezeléséről már nem is beszélve. Jelenleg mindhárom legfeljebb véletlenül van jelen, az egyetemek nem tartják magukat illetékesnek a hallgatók lexikális tudáson túl való felkészítésében. Ami különösen azáltal válik tragikussá, hogy mindezt már a középiskolákban sem tanítják. Azaz mindez a hallgatóra, vagy a munkáltatóra hárul – ehhez nem kell egyetem.
A csapatmunkánál már csak a vállalkozó-szellemet irtja jobban a felsőoktatás. A hallgatók rendszerbe szoktatását, uniformizálását és kezelhetővé tételét fenyegetések kilátásba helyezésével és hatalmi pozíciókkal való, feudalista visszaéléssel kívánja elérni a jelenlegi oktatói struktúra. Ez alól csak a jóindulatú oktatók tudnak valami védelmet szolgáltatni, de a hallgatók gyakran csak a frusztrációikat élik ki az engedékenyebb oktatókon. Ha egyszer ahhoz vannak szokva, hogy a büntetést kerüljék és a hangjukat ne emeljék fel, nem csoda, ha az első helyen, ahol elteszik a pálcát, inkább felelőtlenül viselkednek. Akiket a büntetés elkerülésére motiválunk, annak csak a büntető rendszer tart majd kordában.
És akkor ennyit a munkaetikáról. Amikor csak a büntetés elkerülése mozgat, de te azért majd beírod az életrajzba, hogy 'proaktív' vagy.
Lexikális tudás helyett értő, kritikus gondolkodás kéne
Nem csak általános iskolában értelmetlen a magoltatás. Már ott is kéne a forráskezelés és az értő olvasás.
De nem csak azt, hanem a csapatmunkát, egyáltalán a csapat összerakását, az öneladást, az önállóságot, ezt mindet tiltja az iskolarendszer. Problémamegoldás? Hogyne. Ha valaki megmondja, hogy pontosan hogyan, mivel oldd meg a problémát, és vállalja felelősséget.
Sales és influencing? Persze. Majd biztos értékelik, hogy ilyen kis cuki vagyok. Vagy ha azt nem, akkor hogy olyan igénytelen, mint a moha. Vagy ha azt sem, akkor majd azzal fogom meggyőzni őket, hogy agresszíven támadok, félelemmel az arcomon. Mert asszertivitást sosem tanultam. Vitának, tárgyalásnak helye nem volt. A döntést mindig az oktató hozta, és legfeljebb erőszakkal vagy erődemonstrációval, fenyegetéssel tudtam megváltoztatni.
A felsüoktatás röviden: kinyilatoztatás - és fenyegetés, hogy nem nyomják rád a pecsétet, ha nem engedelmeskedsz kritikátlanul. Ebből milyen soft skill szármatik? Már a passzív agresszión kívül.
Ezt a listát természetesen érheti az a kritika, hogy nem csak a hard skill-ekre korlátozódik. Sokan úgy érzik, hogy azok valahogy fontosabbak, hiszen „megfoghatók”. Ez egyrészt igaz, másrészt nagyon huszadik századi felfogás, ami hamar a körmünkre éghet.[1]
Hard skills
De nézzünk meg még egyszer azt a LinkedIn listát. Ez csak a hard skill-ekre fókuszál. Ezekkel a képességekkel keltek el leggyorsabban munkavállalók:
Top 25 hard skills (LinkedIn, 2014)
- Statisztikai elemzés és adatbányászat
- Middleware and Integration Software
- Storage Systems and Management
- Network and Information Security
- SEO/SEM Marketing
- Business Intelligence
- Mobil fejlesztés
- Web Architecture and Development Framework
- Algoritmus design
- Perl/Python/Ruby
- Data Engineering and Data Warehousing
- Marketing kampány management
- Mac/Linux/Unix
- User Interface Design
- Toborzás (ez egyértelműen LinkedIn-specifikus elem)
- Digitális és online marketing
- Computer grafika és animáció
- Közgazdász
- Java fejlesztő
- Channel marketing
- SAP ERP systems
- Integrated circuit design
- Shell Scripting Languages
- Játékfejlesztő
- Virtualizálás
Tehát még egyszer:
A fenti lista[1] talán leglátványosabb eleme, hogy alig van olyan pont, ami magyarra fordítható. Ez nem azt jelzi, hogy a nyelvújítóknak munkába kell lendülni, hanem hogy ezek a képességek nem képezik integráns részét a gondolkodásnak. A 19. századba haluzzuk magunkat, ahol a munkakör örök és mindenki érti. Pedig az már csak a közszérában van úgy - és ott sem kéne. Nem nehéz látni, hogy ezen a téren az egyetemek sincsenek sehol.
A felmérés további következtetése a STEM (matematika és természettudományok) és a big data management iránti igény erősödése volt, valamint hogy a munkaerő legalább egy idegen nyelvet beszéljen.
Vagyis hogy az idegennyelv-ismeretet ne csak behajtsa és lepapírozza, hanem a tanrend részeként tegye elérhetővé az egyetem – beleértve az idegen nyelven hallgatott tárgyak oktatását. Különben csak álszent szemforgatás a nyelvvizsga-követelmény. Milyen idegennyelv-ismeret az, ahol nem tudna elolvasni egy könyvet a szerencsétlen?
De van megoldás is, és még a teljes egyetemi struktúrát sem kell lecserélni hozzá. Erről szól a következő poszt.
Mit tanulsz vs. Mire lenne inkább szükséged. A sorozat harmadik része. (Tévedtem, öt részes lesz a sorozat.)
Posted by Quadrille Lobster on Saturday, November 28, 2015
[1] The 25 Hottest Skills That Got People Hired in 2014 (LinkedIn, 2014) http://blog.linkedin.com/2014/12/17/the-25-hottest-skills-that-got-people-hired-in-2014/
[1] Education to employment: Getting Europe’s youth into work (McKinsey, January 2014) http://www.mckinsey.com/insights/social_sector/converting_education_to_employment_in_europe
[1] Education to Employment: Designing a System that Works (McKinsey, 2012)
[2] Forbes survey on employer needs (October 2013) http://www.forbes.com/sites/susanadams/2013/10/11/the-10-skills-employers-most-want-in-20-something-employees/
[1] Winning by degrees: The strategies of highly productive higher-education institutions (McKinsey, November 2010) http://mckinseyonsociety.com/winning-by-degrees/