Lobsterizmus 101

Friss kommentek

  • Gerle Éva: @Gerle Éva: 2021 lett. Olbvastam ezt közben, egy másik fórumalapító-könyvszerző, egy gyerek kitagadtam, néggyel jóban van (?), azokat lobogtatja: w... (2021.03.24. 09:49) Kitagadott szülők
  • kbn: illusztráció: www.youtube.com/watch?v=g5ISf5Gh5i8 (2020.07.11. 16:01) Az fényességes falurúl
  • FairplayE: Nem tudom, hogy a tanult tehetetlenség kérdéséből milyen gondolatmenettel jutottak el többen a gyerekvállaláshoz. Mintha az valami megoldás lenne a ... (2019.12.15. 00:51) A depresszió, mint tehetetlenség
  • SakkMatt: Nem kell ám olyan messzire menni, hogy jó ütemben épülő metrót lássunk. Moszkvában is felépült legalább egy Budapestnyi metró csak a XXI. században:... (2019.09.18. 15:03) 23 év alatt 588 km új metró épült
  • pallasmacska: azért a hozzászólásokból kiválóan látszik, ki az, aki odáig sem jut el, hogy felismerje, előre kiszabott életet él. (2019.06.08. 20:38) 40 vagyok, de élni akarok!

30 dolog, amit nem tanítanak az iskolában

2015. 02. 05.

Most akkor elmondom, mi minden hiányzik a kötelező oktatásból. Ha úgy hangzik, mint életed teljes története és összes valódi kihívása, az nem a véletlen műve.

Mit nem tanítanak meg az iskolában:

 

  1. Pasizni meg csajozni
  2. Vitatkozni, anélkül hogy meg akarnánk semmisíteni egymást
  3. Önvédelmet
  4. Bízni a saját ítélőképességünkben
  5. Hibázni - és tanulni belőle, továbblépni, nem szégyellni
  6. Hogyan készül a gyerek - a gyakorlatban
  7. Autót vezetni
  8. Villanykörtét kicserélni
  9. Munkát keresni
  10. Beiileszkedni egyenlőek közösségébe, akiket nem csak a közös vezető/ellenség tart össze
  11. Honnan lesz pénzed saját lakóhelyet venni
  12. Hogyan működik a hitel
  13. Miről szól a politika és mikor kell gyanakodni
  14. Pénzt beosztani
  15. IKEA bútort összeszerelni
  16. Olcsó marketing trükköket, hogy legalább azoknak ne dőlj be
  17. Érthetően beszélni és kifejezni magad
  18. Szövegértő olvasást
  19. Forráskritikát
  20. Művészetet élvezni
  21. Csecsemőt életben tartani és gyereket nevelni
  22. Gazdaságtörténetet
  23. Tudománytörténetet
  24. Technológia-történetet
  25. Mi a pénz?
  26. Empátiát, toleranciát
  27. A világot más törzsek szemével
  28. Mit vegyél fel, hogy jó benyomást tegyél
  29. Jó ízlést
  30. Társas viselkedés esküvőn, temetésen, munkahelyen, egyetemen
  31. Hogyan vállalkozz
  32. Hogyan kezelj egy fűtésszerelőt
  33. Hogyan készülj fel egy orvoslátogatásra
  34. Adóbevallás - milyen kifogással, mennyit és hogyan kell fizetni és hol fizeted be a büntetést
  35. Hogy a királyok mindig lenézik az alattvalókat. És hogy ezekben a történetekben te mindig az alattvaló vagy.
  36. Tanulni.

Mondjuk, ha jobban belegondolok, a legtöbb nem is baj.

Helyette mit tanítanak:

 250121794_5cff6693da.jpg

  1. Ülj és hallgass
  2. Ha valaki valamit parancsol, azt tedd
  3. Visszakérdezni csak jóindulatú tanároknál lehet. Őket át is lehet baszni.
  4. Hogy mindenki ugyanazt csinálja az év minden napján. Iskolába megy, otthon marad vagy nyaral, ahogy az meg van írva.
  5. Akkor van rend, ha mindenki ugyanazt csinálja
  6. Hogy minden vezér mindig döntött és minden paraszt mindig dolgozott és hogy régen minden ilyen egyértelmű volt
  7. Hogy a háborúk ún. "ügyekért" törtek ki, nem pedig piti, személyes okokból, nagyzási hóbortból és mert a kőostoba uralkodó eladósodott
  8. Hogy a fölötted állónak mindig engedelmeskedni kell - és hogy mindig lesz, aki fölötted áll, csak keresni kell
  9. Hogy nem kell tudnod, miért, csak csináld.
  10. Hogy ha megvan a vizsga, ha megvan a papír, már nem kell dolgozni a tudásért. Szakértő vagy és az is maradsz.
  11. Hogy a tanulás az, amikor valaki magyaráz,te meg hallgatsz - és ezzel meg is vagy.  
  12. Hogy az életkor minden.
  13. Hanyadikos vagy, aztán hány éves vagy, hányas vagy - mindent és mindenkit osztályozunk.
  14. Hogy a szabályok mögött mindig lehet logikát találni, csak keresni kell.
  15. Hogy a szabályok a te érdekedben vannak.

Ha belegondolsz, elég kevés innováció született ebben a témában, ami meg igen, az mind a vissza-a-középkorba szemléletet követi.

Én már azt sem értettem anno, miért a nehezen emészthető klasszikusokat vettük fiatalon és a viszonylag érthető kortárs dolgokat 18 évesen.

Helyette azt verik beléd, hogy az egyformaság kívánatos, hogy az utólag a múltba haluzott tradíciók fontosabbak a józan észnél és az emberek érdekénél, meg hogy veled bármit meg lehet tenni.

Posted by Quadrille Lobster on Monday, February 29, 2016

  

 

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://oriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr67142007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gombosg 2015.02.06. 10:02:38

Ne aggódj, jön a 9 osztályos általános! Sajnos való igaz, hogy a kötelező iskolarendszernek nem része a fenti kompetenciák átadása...

Anyám tanár... ő pl. a választási rendszerről volt, hogy tartott kiselőadást a 12.-eseknek választás előtt. De ezt önszorgalomból tette, o.f. órán.

Szóval érdekes, hogy van egy demokráciánk egy választási rendszerrel, ami az egyik legfontosabb társadalmi alapértékünk, de nincs benne az oktatási rendszerben, hogy a leendő választók ezt megismerhessék.

A gyerekek lehetőségei jelenleg, hogy
a) az összes ilyen kompetenciát szülőktől elsajátítják, de nem mindenkinek jön össze ilyen szülő, sőt. Épp ez volna az iskola feladata. Ahogy az emelt szintű fizikához sem ért minden szülő, úgy a vállalkozási alapismeretekhez sem.
b) magától rájön az évek alatt. Ez egyrészt lassú, másrészt szívás, harmadrészt nem biztos, hogy elég okos hozzá önmagától.
c) valamilyen más környezetben pl. egyéb ifjúságnevelő szervezet, mozgalom keretein belül tanulja meg ezeket a dolgokat. Ami meg opcionális, és vagy jó, vagy nem...

szofter 2015.02.06. 11:03:06

@gombosg: A "vagy jó vagy nem" nem csak az ifjúsági szervezetre meg a szülőre érvényes, hanem az iskolára is. Van egyébként az űrkorszakban d) lehetőség is: ami érdekel, azt bepötyögöd Google-be oszt olvasol. Amit ott találsz, az is vagy jó, vagy nem, de ott még összehasonlításra és az alternatív magyarázatok közötti döntésre is van lehetőséged, míg mondjuk két iskolába nem jár az ember párhuzamosan, és két szülő sem mindenkinek van kéznél (meg még ahol van két szülő, ott is gyakran egy húron pendülnek, vagy a fater azt a tanácsot adja mindenre, hogy "kérdezd meg anyádat").

Az egyébként tényleg röhejes, hogy mennyire nincs számottevő hozzáadott értéke az iskolapadban eltöltött időnek, ha leszámítunk mindent, amit a gyerek a szülőtől, a szomszéd nénitől, a barátaitól és önmagától is gond nélkül megtanulhatott volna - és ez a nulla közeli hozzáadott érték ellenére mégis mennyire ragaszkodik hozzá a társadalom.

levi7777 2015.02.06. 11:10:28

Lobster, ahogy látom neked már végképp elgurult a gyógyszered...

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.02.06. 11:41:06

@levi7777: Kicsit kifejthetnéd bővebben a diagnózist, ennyivel nem mehetek orvoshoz :)

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.02.06. 11:46:16

@gombosg:
A demokráciáraoktatáson gondolkodtam, aztán eszembe jutottak a saját 'Állampolgári ismeretek' óráim gimiben és arra jutottam, hogy annál, ha senki nem magyarázza el neked a politikát csak az a rosszabb, ha megpróbálják.

Meg ott van például az amerikai példa, ahol MILLIÓSZOR esküt tesznek hazafiságra és olyan nacionalistákat gyártanak, mint a fene. (A patrióta olyan nacionalista, akinek nincsenek szárazföldi határai.)
És még felületes is, mert valamiféle lebutított ideált tanít, amitől azt hiszed, hogy tudod, miről van szó, aztán a valóság minden egyes morzsája annyira kiábrándító, hogy elkezdi azt hnni, hogy valamit takargattak előle - és tárva-nyitva a kapu a konspiráció-elméleteknek.

Plusz a demokráciában nem a választás a legfontosabb. Már most is egészségtelenül rá vagyunk csavarodva a témára. Ezt a téveszmét pedig ezerrel adja tovább a politikai oktatás.

sakalbela 2015.02.06. 12:10:23

Nagy vonalakban egyetértek a poszttal, de azért néhány kivétel van.

"IKEA bútort összeszerelni"

:-) azt hittem az IKEA bútoroknak pont az az alapgondolata, hogy bármilyen előképzettség és készség nélkül össze lehessen rakni őket. Nekem eddig sikerült is, mintegy tucatnyi esetben, ez alapján azt hittem, hogy ez másnál is ilyen egyszerű...

"Mit vegyél fel, hogy jó benyomást tegyél"
"Jó ízlést"
Ezek már eléggé ízlésbeli, szubjektív dolgok. Ami meg nem az, azt elvileg már a jelenlegi iskolarendszer is próbálja átadni (nevelési feladatköre is van az iskoláknak, ugye). Más kérdés, hogy pl. a kamasznak hiába próbálsz ilyesmit tanítani, hótbiztos, hogy az ellenkezőjét fogja csinálni, csakazértis.

Ill. nem tudom nem az lenne-e a nagyobb baj, ha az első felsorolásból írnának egy stratégiai tervet (~NAT és hasonlók mintájára) és azt próbálná meg végrehajtani a rendelkezésre álló intézményrendszer + oktatói emberanyag. Szarból várat, ugye (tisztelet a kivételnek).

Én inkább annak örülnék, ha hagynának/adnának teret meg levegőt alternatív oktatási módszertanoknak. Lenne némi diverzifikáció, aztán mindenki megtalálná, hogy mi a jó neki meg a gyerekének ill. hosszabb távon kiderülhetne, hogy melyik módszertan működik jobban (pl. termeli ki a legtöbb sikeres embert).

Renee Le Renard · http://senkisehivta.blogspot.hu/ 2015.02.06. 13:12:49

@sakalbela: Egyetértek.

A poszthoz: soha nem voltam rossz tanuló és alapvetően szerettem iskolába járni, de utólag visszaemlékezve egyszerűen sajnálom azt a rengeteg haszontalanul elpazarolt időt amit a magyar oktatási rendszerben töltöttem. A tananyag 90%-a totál felesleges és elavult, máig elborzadok rajta hogy informatika órán a tanár a már akkor korszerűtlennek tartott MS-DOS-t tanította mikor a többségnek otthon már rég volt számítógépe valami használható operációs rendszerrel, amin sokkal több dolgot végre tudott hajtani mint a tanár maga. Órákon sem a rendszer logikus átlátására tanították a népet, hanem feladatsorok bemagolására. Bezzeg programozást, vagy egy nyomorult Excel táblázat létrehozását nem tanították, pedig anélkül még egy titkárnőt se vesznek fel kávéfőzési feladatokra.

Vitakészség, logikus gondolkodásra és érvelésre nevelés: nuku. Tényleg csak csicskaképzés folyik írtó primitív eszközökkel, de még az se jól.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.02.06. 13:29:22

@sakalbela:
"Én inkább annak örülnék, ha hagynának/adnának teret meg levegőt alternatív oktatási módszertanoknak."

Igen.

Amúgy ez érdekes kérdés. Nyilván az uniformizált porosz tömegoktatás nagy előrelépés volt az azt megelőző, szelektív és kirekesztő oktatgatáshoz képest. Mondjuk eleve politikai célokat szolgált, a tudás max mellékhatás volt. Így lehet elérni, hogy Mohács hallatán mindenki elszomorodjon, Dugovics Titusz hallatán meg felálljon. Tök függetlenül attól, hogy igaz-e, amit a történelemről tanítanak, vagy lenne-e több vagy jobb példa vagy tudnivaló. (Lenne.)
Amikorra teljesen megvalósult a homogenizáló oktatási rendszer, már ki is derültek a hibái: a homogenizáció az egész társadalmat merevvé teszi, rosszul reagálunk, zártak vagyunk, nincs innováció. Nem minden gyerek egyforma és sokakat boldogtalanná, életere szóló vesztessé nevel, hogy pont azokban a dolgokban nem jók, amik egy iskolához kellenek.

Erre jön az igény, hogy diverzifikáljunk. Ami jó is, amíg elő nem kerülnek az első vallásos, meg szektás förmedvények, amik a gyerekeik szektás fundamentalista indoktrinációjára használják az oktatási szabadságot.

Akkor megint egy backlash a homogenizáció felé, etc.

Az oda-vissza gyurmázás eredménye elvileg az lehetne, hogy kialakítsuk, mi az, amiben érdemes homogenizálni, és mi az, amiben nem.

Renee Le Renard · http://senkisehivta.blogspot.hu/ 2015.02.06. 14:13:44

Ráadásul még a berögződött baromságokat se tudjuk igazán az oktatás szolgálatába állítani. Kisgyerekek sokaságával olvastatják el a régies nyelven íródott Szigeti veszedelmet amitől szenvednek, nyelvtan órákon a finn-ugor elméletben kimerül a nyelvtörténet oktatása, a gyerek meg angol órán ha szembetalálkozik egy present perfecttel, azonnal szívrohamot kap mert nem tudja mihez viszonyítani a magyar nyelvben. Pedig ha már ragaszkodunk a régi olvasmányokhoz annyi értelme lehetne hogy megmutassuk nekik a magyarból kiveszett igeidőket hogy a szöveget mélyebben is értelmezni tudják és így ne legyen annyira unalmas, de legfőképp az európai nyelvek tanulása sem okozna nekik akkora gondot mert ezután már nagyjából éreznék hogy melyik igeidő mire való és mit jelent.

tory_t · http://toryttopreng.blog.hu 2015.02.06. 17:19:10

Én leginkább a Google-keresési alapismereteket tanítanám meg mindenkinek. Kevés hasznosabb és könnyebben elsajátítható skill van, mégis megdöbbentően sokan nem ismerik.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.02.07. 11:32:37

@levi7777: Nem végképp, de azért a mindkét lista erősen túlzó...

smartdrive 2015.02.17. 21:42:27

bocs, de ezek nagy részét egyszerűen meg kell oldani IQ-ból

ha nem tudod, akkor meg haltápnak való vagy, és nem kár érted

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.02.20. 16:25:25

@smartdrive:
Nem is mondtam, hogy feltétlenül kéne. Csak csodálatosnak tartom, hogy kiteszünk minden újonnan érkezőt egy intenzív, évtizedes indoktrinációnak, hogy jobban belesimuljanak az általunk már kialakított (elbaszott) környezetbe és közben épp csak azt nem tanítjuk meg nekik, hogyan kell ebben a környezetben boldogulni. Csak botladozni. Csak a szabályokat, és hogy be kell tartani őket, különben leverünk, mint vak a poharat - de azt nem, hogy hogyan lehet sikerrel navigálni a szabályok közöttük.

IQ-ból bármit lehet, kivéve amit nem.

Puffancs Mirtill 2016.05.02. 12:46:46

Képzeld el, mi lenne, ha mindenkit az "életre" nevelnének 6 éves korától...:)

Mi lenne a sok botladozó "jókatonával" és mi lenne a jókatonákra berendezkedett hatalommal?

Egyébként, ha a szülőknek lenne egy kis esze, akkor nem járatnák iskolába a gyerekeiket, hanem azt a RENGETEG időt, amit állami butításban lébecolna az ivadék, inkább mindenféle alternatív megoldásban keresnék.

Szerintem bámulatos végeredmények születhetnének belőle, csak nagyon kevesen veszik a fáradságot egyáltalán ennek a végiggondolására is.

Egy példa az iskola nélküli gyerekkorra:

www.youtube.com/watch?v=xAE4E79FZ-E&list=PLshSHF6zUQufJMbE8Wc79MDk4GYmrdo-f&index=6
süti beállítások módosítása