Lobsterizmus 101

Friss kommentek

  • Gerle Éva: @Gerle Éva: 2021 lett. Olbvastam ezt közben, egy másik fórumalapító-könyvszerző, egy gyerek kitagadtam, néggyel jóban van (?), azokat lobogtatja: w... (2021.03.24. 09:49) Kitagadott szülők
  • kbn: illusztráció: www.youtube.com/watch?v=g5ISf5Gh5i8 (2020.07.11. 16:01) Az fényességes falurúl
  • FairplayE: Nem tudom, hogy a tanult tehetetlenség kérdéséből milyen gondolatmenettel jutottak el többen a gyerekvállaláshoz. Mintha az valami megoldás lenne a ... (2019.12.15. 00:51) A depresszió, mint tehetetlenség
  • SakkMatt: Nem kell ám olyan messzire menni, hogy jó ütemben épülő metrót lássunk. Moszkvában is felépült legalább egy Budapestnyi metró csak a XXI. században:... (2019.09.18. 15:03) 23 év alatt 588 km új metró épült
  • pallasmacska: azért a hozzászólásokból kiválóan látszik, ki az, aki odáig sem jut el, hogy felismerje, előre kiszabott életet él. (2019.06.08. 20:38) 40 vagyok, de élni akarok!

Hol basszuk el a felsőoktatást?

2015. 11. 26.

A magyar felsőoktatás strukturális problémáit nem lehet megérteni anélkül, hogy megvizsgálnánk annak környezetét, társadalomban betöltött szerepét, illetve jelenlegi működését.

Azaz hol basszuk el.

cat-education.jpg

Ide tartoznak:

  • A felsőoktatással szemben támasztott kimondott és kimondatlan elvárások mind a munkaadók, mind a társadalom irányából.

Ezeket érdemes időről időre újragondolni. Mire való? Mit várunk el tőle? Csak mert a nagypapi egész életében abból élt, hogy volt érettségije, nem biztos, hogy extrapolálni kéne nagyi ezirányú élettapasztalatát rád is. Sok ember ad tanácsot és a legtöbb el is hiszi, amit mond. Mégis kurva sok rossz tanács jár körbe szerte a világban.

  • Hogyan lett a diploma a megélhetés biztosítékából alapkövetelmény?

Régebben tényleg befektetés volt, aminek hozama volt. Akkor ingyen volt.

Ma alapkövetelmény, ami nem biztosít semmit, csak kizárják azt, akinek nincs. Cserébe fizetős.

  • Hogyan szerepel a magyar felsőoktatás nemzetközi összehasonlításban?

A diák szempontjából az a kérdés, hogy kaphat-e még a saját életében nemzetközileg is versenyképes tudást ebben az országban. (Ami ahhoz is kell, hogy itt jól tudjon elhelyezkedni.) Nem kaphat.

A reformbuzik számára az a kérdés, vajon mi az a megoldás, amivel rá lehet venni a felsőoktatás nevű mamutot, hogy húzza ki a buta fejét a nyolcvanas évek seggéből és legyen érdekelt abban, hogy értelmes dolgokat oktasson.

Az egyetemek viszont azt kérdik maguktól, hogy megéri-e egyáltalán versenyezni minőségben a világgal, vagy inkább arra gyúrjanak a magyar intézmények, hogy az igénytelen szarukat hatalmas arcoskodással és 17. századi beavatási ceremóniával nyomják le azoknak a torkán, akik még nem tudják, hogy parasztvakítás az egész. Tipikusan azok, akiknek a legnagyobb szükségük lenne a tudásra a kitöréshez. Őket semmilyen kockázattal nem jár átverni.

  • Befektetés-e a diploma és ha nem, akkor hogyan kellene átalakítani a hitelezés rendszerét?

A képzés finanszírozása (állami és diákhitel formájában) hogyan alakulna, ha az fizetné, aki a haszonélvezője?

Egyáltalán ki a haszonélvezője? A hallgatónak jó, aki megtanulja, mit kell gondolni és tudni ahhoz, hogy pénzt kereshessen?

Vagy a társadalomnak, amely így a maga képére formálja a hallgatót, és olyan dolgokra képezi ki, amire szüksége van, hogy húzhassa az igát?

Egyáltalán hogy beszélhetünk bárkinek az érdekéről, ha a tanított szakok és a keresett munkaerőpiaci skill-ek köszönőviszonyban sincsenek? Hogy érték el, hogy végül senkinek nem válik hasznára az oktatásod, cserébe eladósodsz érte?

  • Kell-e az egyetemnek "szakmát adni"?

És ha nem, akkor mi a logika a fizetésben, a hitelezésben, a kötelező időelbaszásban, a diplomakényszerben?

Én maximálisan egyetértek azzal, hogy fontos az oktatás. Gondolkodni taníthatna. Kritikusan. Mondjuk ezeket pont nem csinálja. Szakonként más, hogy mit ad, most ne kezdjünk rugózni a humán-reál gumicsonton, plíz.

Ezt teljesen felesleges a hallgatók humánszak-fixációjával kimagyarázni. A hallgató is tanulna olyat, amiről tudja, hogy igenis használni fogja később. De nincs abban a helyzetben, hogy tudja, mi az.

A munkakörök sem olyan egyértelműek már, mint a boldog horthy-korban. Ha úgynevezett szakmát akarsz emlegetni, vissza kell ugranod pár évtizedet, vagy az archaikus állami szférából mondani példát, amikor volt olyan, hogy postás, vasutas meg rendőr. A DHL-kézbesítő vajon postás-e?

A valódi világban olyan van, hogy key account assistant. És az isten szerelmére, ne indítsanak ilyen szakot. Szegény, buta háeresek próbálnak ugyan úgy tenni, mintha ez ún. szakma lenne, és aki egyszer key account asszisztens volt, az csak key account asszisztenskedni tudna, de ez fasság és egy távoli múlt kivetítése a jelenre.

  • Szerzett jogok kérdése:

    A régebbi oktatók könnyen kihasználhatják védettségüket, és ha nem vezérli őket személyes, vagy szakmai becsvágy (márpedig nem), semmi okuk nem marad követni a nemzetközi trendeket.

    Majd jó lesz az a tankönyv, amit 1993-ban írt ifjonti lelkesedésében (nameg hogy meglegyen az egy darab tankönyv a docensi kinevezéséhez). Beleírta, amit megértett az NDK-s tankönyvből, ami a keze ügyébe került. 

    És olyankor jönnek a zavaros vizsgakövetelmények, hogy könyv ettől eddig (a többi elavult), plusz előadás, meg a napi hírek, meg valami slide. Na, ebből nem lesz soha használható tudás neked.

  • Oktatói ösztönző rendszer:

    Egy senior oktatónak semmilyen érdeke nem fűződik ahhoz, hogy frissítse az ismeretanyagot – sem szakmai sem pénzbeli értelemben. A fiatal oktatóknak viszont  pedig mindent el kell vállalniuk, hogy benn maradhassanak a rendszerben, miközben a saját kutatásukkal is kellene haladni. Eközben aligha fogják erőltetni, hogy átírják a régi tankönyveket.

Miért mindig azok hordják a vállukon az egész ellustult rendszert, akik a legkevésbé vannak megfizetve? Hát mert a rendszer ilyenné teszi a hallgatót. (Erről mindjárt mondok még.)

  • Bürokratikus inercia

    Amíg a bürokráciának gondot okoz idegen nyelven levelezni, aligha várható el, hogy átengedjen olyan reformokat, amik a növelnék a valóban terhes, ámde teljesen értelmetlen munkamennyiségén. Jó az úgy, ahogy mindig is volt, ő ugyan nem keres jobban, ha te jobban el tudsz helyezkedni, vagy minőségibb képzést kapsz.

  • Hallgatói elvándorlás

    Azok a hallgatók, akiknek igényük és lehetőségük is van egy magasabb színvonalú oktatásra gyakran meg is engedhetik azt maguknak máshol. Akik hátramaradnak, azok vagy nem is értik, milyennek kellene lenni egy versenyképes oktatásnak (vidéki vagy szegény családból származó hallgatók), vagy kimondottan az alacsony követelmények vonzzák őket (aka irritáló, követelőző seggfej, aki csak várja a diplomát és fenyeget, ha valaki követelményekkel akarja feltartani).

  • A diplomakényszer létjogosultsága.

    Miért és hogyan inflálódott a diploma a biztos megélhetés megalapozásából belépési  alapkövetelménnyé, ami csak a biztos munkanélküliség elkerülésére jó, de arra sem mindig? Egyáltalán garantál-e bármilyen munkát? Megtanít bárnire? És ha pluszpontból kizáró okká változott, akkor hogyan lett ingyenesből fizetős?

  • Ezen belül kiemelkedő felelőssége van az állami szféra diploma-fixációjának.

    Miért követelnek meg mind állami szervezetek, mind magáncégek diplomát olyan munkakörökre, amit egyértelműen el lehet anélkül is végezni, ezzel azt sugallva, hogy a hallgató kritikátlanul tűrjön el bármilyen tantervet a cél (diploma) elérése érdekében, hiszen úgysem számít, hogy mit magol?

  • Ha a magánszféra eddig nem tett itt csodát, ezután sem fog

Lehetne itt közhelyeket puffogtatni, mint a magánszféra bevonása, megkérdezni a cégeket, bevonni őket a képzésbe, stb. De lépjünk ezeken túl, mert a magyar felsőoktatás (és nem csak a magyar) ennél komolyabb, strukturális ellentmondásokkal van terhelve. Erre az alapra pedig nem érdemes még több terhet halmozni, és radikálisan más eredményeket elvárni. Munkáltatók valóban több beleszólást kaphatnának a tananyagba, gyakran oktatókkal és saját kurzusokkal támogatva a rendszer korszerűsítését. Kiterjeszthetik szakmai gyakornoki programjaikat, de akár saját akadémiákat is létesíthetnek, teljesen megkerülve a felsőoktatás rendszerét.

De mindezt lehet informálisan, jogszabályi beavatkozás nélkül is. Mint annyi más dologban, az állam ebben a kérdésben is akkor tehet a legtöbbet, ha a bürokratikus akadályokat eltávolítja. Erőltetni, netán anyagilag ösztönözni a magánszféra ilyen mértékű bevonását csupán azzal járna, hogy olyan helyeken és szakokon is bekerülnek magánszereplők, ahol nincs rá igény, netalán teljes mértékben kontraproduktív. Mondjuk elkezdenék fizetni valamelyik csókost, hogy fogadjon be szakmai gyakorlatosokat a közbeszerzés-nyerő irodájába, vagy a CBA-főnök kapna lóvét, hogy tanítson retail marketinget egyetemen.

 

A te felelősséged

 

Minden generációnak és minden egyénnek ki kell találnia, hogy neki hol jó és mi az odavezető út. Az oktatási rendszernek nem kéne terelgetnie a közjó, a 100%-os diplomás arány, vagy egyéb kétes nem-célok felé. De a társadalomnak és az egyetemeknek is hatalmas felelőssége van abban, milyen hiedelmekkel látják el a szerencsétlent.

Szóval van pár kérdés, amit rendbe kéne tenni a fejekben. Az egyetemekről döntők fejében, az egyetemkről vélekedők fejében, de leginkább a saját fejedben. Mert a te életed baszódik el, ha gyanútlanul besétálsz valamibe, ami nem is neked jó. De talán még másnak sem.

Ha ezekre a kérdésekre mindre tudod a választ, beléphetsz. De ne hagyd, hogy más találja ki neked. És ne hidd el, hogy az csak jó lehet, csak mert ott van.

Folytatódik az OKJ-ciklus. Ezúttal a felsőoktatást oltom, 3 részben, olvasói kérésre.

Posted by Quadrille Lobster on Thursday, November 26, 2015

  

44 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://oriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr408108330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2015.11.26. 10:57:02

Még anno ezt írtam róla, főleg gazdasági és politikai szempontokra koncentrálva: liberatorium.blog.hu/2012/12/21/privat_felsooktatast

Puffancs Mirtill 2015.11.26. 12:05:49

Hjaaaaj, de sokat tudnék erről mesélni...:))
Közgazdász vagyok, aki levelezőn szerzett szakirányos diplomát egy "vidéki" egyetemen.
Még javában utolsó éves voltam, mikor elhelyezkedtem egy nagy bank igazgatóságán.
Elárulom mennyi tudást vittem át az egyetemről: SEMMIT! :)
Nem is kaptam használható tudást, csak matekpéldákat kellett megoldani és butaságokat - szükgételen infókat magolni az egyetemen.
Hogy a silány oktatási minőségről már ne is beszéljek...töltelék tantárgyak, hogy meglegyen a kredit mint: filozófia, politológia, SW fejlesztés...jesszusom, tök gáz még utólag is...
Bankra visszatérve: annyira le vannak szűkítve a munkakörök, hogy néhány specifikusabb matekos/bankszakmai munkakörtől eltekintve simán lehet értettségivel 3 hónap betanulás után végezni őket.
Ezért tanultam 4 évig, és fizettem ki 1 milkát (szigorúan csak a tandíjat számolom) az egyetemnek, hogy excel táblát szinezzek napi 8 órában...:)

Hozzáteszem, hogy az utcáról mégis csak szakirányú diplomával lehet jelentkezni, a súlyos sznobság miatt.

Csattanó a végére, hogy egészen mással foglalkozom már, és nem diploma kell, hanem talpraesettség és odafigyelés tájékozódás, és sok-sok-sok és még több gondolkodás és esetleg kapcsolatok, de az nem féltétel.:)

Puffancs Mirtill 2015.11.26. 12:48:12

Ja, és a "diplomavédésem" egy külön sztori, ott ábrándultam ki végérvényesen a magyar felsőoktatásból.

Nem általános gazdaságtörténeti témából írtam egy világi jó belső konzulenssel a Közgázról. Nagyon sokat írtam, nagyon sokat foglalkoztam vele, nagyon klassz lett, és közgázos belső konzulensem is kifejezetten elégedett volt velem.
Az államvizsgán mégis megaláztak már csak a témaválasztás miatt, aztán a túl szép prezentációm miatt (mé' használt ennyi nyomatófestéket ehhez a prezentációhoz???), majd olyat kérdeztek, ami egyáltalán nem tartozott a dolgozatomhoz, ki kellett volna találnom, hogy mit gondol az elnők és azt válaszolni, és 3-assal kikullogtam a teremből. Szóval semmibe vették a munkámat és a tudásomat a témában, hogy jól megmutathassák, hogy az az OKÉ amit ők gondolnak, kis csicska "fiatalok" meg ne okoskodjanak történelmi témában, mert az ŐK jobban tudják. Csak akkor miért nem a szakmában dolgoznak, miért tanarak egy szaros egyetemen, ha olyan okosak?:) Tudom, ne kérdezzek olyat, amire úgyis tudom a választ.:)
Szóval lényeg, hogy egy inkompetens tantervvel szereztem inkompetens diplomát inkompetens tanárokkal 1 milkáért, amit aztán nem használtam a világon semmire, csak "jóhogyvanmertezkellamaivilágban".:)
Egy jó volt az egészben a személyes életemre nézve: kitűztem egy célt MAGAMÉRT, amit elértem szépen 4 év alatt. Én fizettem saját jövedelmemből. Szóval senki ne beszéljen nekem, hogy aki tanulni akar, az nem tud.:)

Puffancs Mirtill 2015.11.26. 13:32:00

És eszembe jutott egy "minőségi" érvelés az informatika tanárunktól.

Megkérdeztük, hogy ugyan mégis miért kell pénzügy szakirányon közgáz szakon szoftverfejlesztést tanulnunk, mire azt bírta válaszolni, hogyaszongya:

"Amiért nekem is kellett informatika szakon közgázt tanulnom."

Így kerek a világ a felsőoktatás világában!:)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.11.26. 19:51:03

ugyan már, magyarázkodás
nézzük csak meg mint mondott 1930-ban Szent-Györgyi Albert, itt van a lényeg:

www.youtube.com/watch?v=jKvc3DBQQ-Y

Visceroid 2015.11.26. 20:10:07

"Kell-e az egyetemnek "szakmát adni"?"

Ad az! Bárki lehet orvos, tanár, olyan szakma képviselője, amit itthon állambácsi is keres. Ja, hogy szarul fizetik? Isten hozott mindenkit Orbánisztánban!

ostvan2 2015.11.26. 20:16:30

45 éve végeztem mérnökként. Már akkor elkezdtem hangoztatni, hogy az a baj, hogy az oktatók azt oktatják, ami az ő kedves témájuk, nem azt, amire a hallgatónak majd, diplomásként szüksége lesz.
Jelen helyzetben
- meg kellene fogalmazni, hogy mi a magyar felsőoktatás JÓ TERMÉKE. Pl. aki könnyen el tud helyezkedni a tanult szakmájában.
- úgy ösztönözni az intézményeket, hogy a "jó termék" jöjjön ki a kapun. Ha az iskola névre szólóan megkapná a NAV-tól, hogy melyik friss diplomás tudott elhelyezkedni, és az elhelyezkedők arányától függne a következő évi támogatás mértéke, akkor - valószínűleg - csökkenne a felesleges ismereteket oktató szakok (és professzorok) száma.
- a felsőoktatási szint jobban megválogatná a felvételizőket
- a középiskolákra is meg lehetne fogalmazni a "jó termék" ismérveit.
- stb

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.11.26. 20:25:55

@ostvan2:
Hja...
Ehhez képest most direktíva van, hogy hány %-nak kell diplomásnak lenni, arra ösztönzik az egyetemeket, h minél több embert felvegyenek és minél több szakot indítsanak, a hallgatók meg valami elképesztő sötétségben találgatnak, h mi lenne majd jó nekik. Max annyit tudnak, amit a szüleik, de sokaknál az sem segít.

hivatásos naplopó 2015.11.26. 20:28:57

@Puffancs Mirtill: én amikor tanulhattam volna, akkor nem volt rá keret. Most lenne, de már van annyi munkatapasztalatom, hogy nincs szükségem rá...

hivatásos naplopó 2015.11.26. 20:31:11

@Quadrille Lobster: igazából az a durva, hogy manapság semmiféle elitizmus nincs abban, hogy valakinek van diplomája. Ezt csak páran terjesztik magukról, tipikusan azok akiknek azóta semmiféle értékelhetőt nem sikerült felmutatniuk.

D2 2015.11.26. 20:48:16

@ostvan2: Fogalmad sincsen, hogy hogyan alakul ki egy-egy szak és annak akkreditációja :))))

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.11.26. 20:53:50

@D2: Ó, plíííz, meséld el helyettem:))

mesh126 2015.11.26. 21:05:12

"Horty-kor" sosem létezett! "Horthy-kor" már annál inkább. Ez mennyire volt "boldog"? Azt a választói pártprefencia eldönti.

paraszthajszal 2015.11.26. 21:08:21

„a boldog Horty-korban”?

Aranyanyám! Eddig voltam hajlandó olvasni. Horty-kor! Remélem, neked azért nincs diplomád, mert az érettségit sem érdemled meg!

rigolya2 2015.11.26. 21:26:47

@Puffancs Mirtill: Ugye semmilyen egyetemi kurzus során sem kellett excel tudását frissíteni?
Ugye sose kellett SPSS statisztikai programot használnia a beadandóihoz?

Vitatkozni lehet, hogy mely tantárgyak a feleslegesek egy egyetemen, de a fő tárgyakat nem az egyetem dönti el magától. A melléktárgyak esetében pedig van egy icipici korlát.

rigolya2 2015.11.26. 21:32:23

@Quadrille Lobster: Egyáltalán nem ösztönzik az egyetemeket több diák felvételére. Esik is vissza 2010 óta rendesen a halgatói létszám a magyar felsőoktatásban!

orbánia ugyan növelte 2010 óta a felsoktatási intézmények számát, de finanszírozásukat nem.

Sőt! A vidéki felsőoktatást bizonyos szakok esetében aránytalanul súlyosabban érintette, hogy BP-vel szemben ők alig vehetnek fel állami ösztöndíjas hallgatókat.

rigolya2 2015.11.26. 21:37:06

Egyébként már több éve van lehetőség versenyszférából érkezett, tapasztalt oktatók kinevezésére is a felsőoktatásba!

Csak hát nem éri meg eléggé a versenyszférának belefolynia a kaotikus, s túl gyorsan változó, a politikának lefeküdni hajlamos felsőoktatásba túl sokat invesztálnia.

asdkasjbdaksjdbasd 2015.11.26. 21:51:16

Az, hogy mindenhez diploma kell baromság. Nekem van egy érettségim, 19 évesen kezdtem el dolgozni a létra alján, 21 évesen már informatikai vezető voltam, 24 évesen már olyan munkahelyre csempésztek be a szaktudásom miatt, ahova a policy szerint nem vehetnek fel nem diplomásokat, de egy csavarral megoldották, hogy dolgozhassam ott... Ha felvettek volna az egyetemre, ami szerencsére nem történt meg, ma nem lenne belőlem semmi. Elszántság, akarat, célok és rengeteg befektetés kell egy sikeres karrierhez és élethez és nem egy diploma, ami alapvetően nem tudja pótolni ezeket és egyáltalán nem nevezhető a tudás mérőszámának, hiszen egy értéket mutat: be tudsz-e magolni kurva sok fölösleges dolgot vagy nem. Egy munkahelynek meg nem erre a feature-re van szüksége alapvetően...

énisfélek 2015.11.26. 21:53:06

A magyar (felső)oktatás vezetése egy rakás begyepesedett alak egymást védő szövetsége, maffiája. Egy "manapság szükséges ismeretek" megmérettetésben ezen szellemi őskövületek kilencven százaléka csúfosan megbukna.
Tevékenységük jobbára kimerül saját fontosságuk bizonygatásában, amit persze senki sem vesz komolyan rajtuk kívül, kivéve azokat a nagyeszűeket, akik a pénzthatalmat osztják nekik odafentről.

énisfélek 2015.11.26. 21:59:13

@asdkasjbdaksjdbasd: " 19 évesen kezdtem el dolgozni a létra alján, 21 évesen már informatikai vezető voltam"

Ma esélyed sem lenne sehol informatikai pozícióba kerülni, hiába vagy bármilyen zseniális, nem kapnál lehetőséget bizonyítani azt. Helyetted felvennének egy tökhülyét, diplomával.

ursus artos 2015.11.26. 22:01:16

Sok egyetem és főiskola van.
Naná, hogy hígul a leves...

Szzzz 2015.11.26. 22:35:50

@Puffancs Mirtill: csak viccelt, ne vedd magadra, de mégsem mondhatta a pofátokba, hogy "azért, hogy valami hasznos dolgot is tanulj"

Pyrrhocoris apterus 2015.11.26. 22:39:59

Neked kell egy laptop, bemész a boltba és veszel egyet. Ezzel szemben az egyetemen:
(1) professzor kérelmezi új laptop beszerzését. (2) an intézetigazgató utasítja az (3) intézeti titkárt az engedélyezési folyamat elindítására. A (4) informatikai osztály vezetője és (5-6) informatikusok kialakítják a specifikációt. Az engedélyezési folyamatot felügyeli a gazdasági hivatal (7 8) ahol ellenőrzik, hogy a témaszámon forrás rendelkezésre áll, erről amely a folyamat elindításáról tájékoztatja a (8) gazdasági vezetőt. A gazdasági vezető bekéri a dékán (9) indoklását a beszerzésről, amely megérkezik a (10) dékáni pénzügyes és a (11) hivatalvezető segítségével. A kancellár (12) kikéri a rektorhelyettes (13) véleményét és a beszerzést engedélyezi. A (14-15) közbeszerzési osztály álláspontja szerint nem pályázati forrásból megvalósuló beszerzés esetén a miniszterelnökségi hivatal jóváhagyása kell a beszerzéshez. Ezért a campus igazgató (16) javaslatára inkább egy futó projekt koordinátorhoz (17) fordulnak, aki a projekt-asszisztens (18) segítségével megrendel egy teljesen más specifikációt, mivel abba a projektbe az lett betervezve. A közbeszerzés miatt a vételár a szokásos háromszorosa.

Szzzz 2015.11.26. 22:42:04

Mondjuk azért kicsit sántít a dolog, mert a diploma jó befektetés, kábé még legfosabb műszaki felsőfokú iskola is elég jó dipit ad ahhoz, hogy rendes munkád legyen.
Az meg, hogy az egyéb kategóriájő diploma egy minimum elvárás, érthető, lássuk be, egy szellemi fogyastékos is le tud érettségizni. Egy diploma a kodolányiról és társairól meg legalább arra bizonyíték, hogy a gyerek legalább valami minimális elvárásnak meg tudott felelni. Ki venne fel bárhová árufeltöltőnél magasabb munkakörbe bárkit, aki mindeddig még annyira se bírta megerőltetni magát, hogy egy bármilyen papírt kerítsen, megfelelve ennek az egyszerű társadalmi elvárásnak? Az hogyan fog teljesíteni egy minimális önállóságot követelő, kihívást jelentő munkakörben?

tükörfúró 2015.11.27. 00:03:36

@Szzzz: ""Ki venne fel bárhová árufeltöltőnél magasabb munkakörbe bárkit, aki mindeddig még annyira se bírta megerőltetni magát, hogy egy bármilyen papírt kerítsen, megfelelve ennek az egyszerű társadalmi elvárásnak?""

Namost tisztázzuk, pl a CNC marósoknak akkor mind diplomájuk legyen, vagy a hagesztőknek? Vagy ők szeritned az árufeltöltők alatt vannak?
Vagy mit is akartál okoskodni? Szerintem magad sem tudod.

manager2008 2015.11.27. 00:09:06

Az időt valahol el kell tölteni, ahol fűtenek is télen. Sok érdekes dolgot is megismerhetsz, meg csinosak a lányok, buli van. Aztán kb. ennyi is. A probléma az hogy nem tanítanak meg gondolkodni. Az ismeretek ma már szerencsére elérhetőek a neten is, (persze van ami nem). Érdekesség az, hogy ma tényleg villámsebességgel fel lehet készülni egy komoly probléma megoldására úgy hogy az egyetemen oktatók még csak nem is hallottak bizonyos részletekről (műszaki). Nem érnek rá. Ha sikeres vagy, kreatív, tudsz nyelvet, és pörög az agyad, akkor is kell valami sajtpapír, de befogadnak bárhol a világon (mert ott is lusták a fiatalok sajnos). Nem rabszolgákat keresnek sok helyen hanem alkotó elméket, azt meg nem képeznek nálunk túl sok helye (csak ha te magad teszed ezt magaddal). A szorgalom nem sokat ér - gondolkozni tanulj meg. Ja hogy az nehéz :).

kapucsengő86 2015.11.27. 00:13:42

Alapvetően magyarországi (akár humán) diplomával sem reménytelen ám az élet, csak éppen rohadtul nem mindegy, hogy azt a dipót "csak úgy megszerzed" (megelégedsz egy-két 2-essel és 3-assal is az indexedben, vizsgaidőszakban eljársz inni, stb.), vagy konkrétan a beledet is kigürized a tudásért (OTDK-ra jársz, jóban vagy a tanárokkal, önkéntességet/pluszmunkát/szakkolit vállalsz a szabadidődben), és esetleg már egyetemistaként leteszel valamit az asztalra. Na hát ezt úgy 20 évesen én eléggé benéztem, hosszú időmbe telt (és nem kevés pénzembe került) helyrehozni. Közben persze én is jobbra-balra sipítoztam, hogy "de hát nem tanítanak gyakorlatban hasznosítható ismereteket", meg "szar a rendszer" meg blabla. Ha még egyszer újrakezdhetném egy szál érettségivel a hátam mögött (de már a jelenlegi felfogásommal a fejemben), akkor valószínűleg se a szakot, se az országot nem cserélném le, csak a saját hozzáállásomon változtatnék. Az a baj, hogy ha nem vagy versengő másokkal és maximalista önmagaddal szemben (én sem voltam az), akkor hiába szidod az egyetemet meg az országot, ha nincsen protekciód, akkor csak te tehetsz magadért. Persze azt aláírom, hogy akkor sem feltétlen jön be az élet, ha apait-anyait beleadsz, illetve léháskodva is lehet szerencséd - viszont a hozzáállásoddal javíthatsz a helyzeteden. Sok ismerősömnek ugyanannak a magyar egyetemnek ugyanazzal a szakos diplomájával jött össze a külföldi PhD vagy a jól fizető állás, amivel mások éveken át munkanélküliek voltak. És ma már látom, hogy ez az esetek többségében egyáltalán nem volt véletlen.

tükörfúró 2015.11.27. 00:14:13

@rigolya2: Az SPSS meg excel buziság olyasmi, mintha mindekit megtanítanának egy kicsit autót vezetni. Nem normálisan ,csak kicsit, egyesben lassan, fogalmatlanul, mondván a semminél ez is több.
Majd sarkított példával a közlekedés úgy próbálna működni, rengeteg baleset, kettővel pánikban vánszorgó szerencsétlenek, aki nagyon béna, azt majd letiltjuk.
Igen, ez egy tulzó rossz metafora, de szemlélteti mi folyik. Ostobaságok csúcsa.

Felesleges mindeféle pilótaviszgás baromsággal kinlódni, mikor nomrálisan piaci munkahelyi környezetben ugysem fogja tudni megfelelően használni.

Kivéve az ezerből azt az egyet, aki valamiért pont rá fog tanulni rohadtsokat, még 200x annyit és alapszinten használgatni fogja.
De annak ugyis olyan affinitása van, a suliban 2 átolvasásbol kirázza kisujbol és ötös.

Merthogy mondjuk az SPSS tényleg munkaeszköz legyen, komolyan, véresen, és valaki meg akarja tanulni, mert neki az KELL, ahhoz kb kvázi matematikusnak kell lenni, aki érti azt papiron is, amit a program megcsinál neki, és le tud vezetni egy mátrixsúlyozásos arányfaktorizálást, A4-es kockás papirokon, kézzel, fejből, egy darab golyóstollal.

Ehhez képest (ld autós példa) kínoznak vele fűt-fát teljesen feleslegesen, sőt a tanár és félne 30al bevenni a
kanyart, mert csak a tanítványaihoz képest "van valahol", maga is azért magolta be 200 esetből 199szer, hogy tanítsa és semmi több, köze nincs az egészhez a valóságban.

2015.11.27. 00:31:48

@Puffancs Mirtill:
Általában úgy gondolom, rengeteg felesleges tárgyat oktatnak a felsőoktatásban, de ez esetben azt gondolom, nagyon nincsen igazad. Az egyetemnek a látókör bővítés is feladata lenne, így egy informatikusnak igenis hasznos, ha közgazdaságtant is tanul, valamint egy közgazdásznak is, ha szoftverfejlesztést, mellesleg hasznosabb mindkettőnek, mint matematikai tételeket bizonyítani. Én elvégeztem egy informatikus és egy közgáz szakot is, és mindkét szakon sokan húzták a szájukat, mikor közgázt, illetve informatikát kellett tanulniuk, pedig mindkettő esetében ez inkább látókör tágító volt, nyilván nem mentek bele mélyen.

De hallottam, hogy pl. gyógyszerész szakon is húzzák a szájukat, amikor egy oktató valamilyen tárgyból a gyógyszeripart (is) érintő gazdasági összefüggéseket próbál boncolgatni...

2015.11.27. 00:35:44

@tükörfúró:
Kb. mindennel úgy van, hogy az egyetemen oktatott anyag kevés ahhoz, hogy munkahelyen is megállja vele a helyét az illető. De ki tiltja meg, hogy tovább fejleszd a tudásod? Elárulom, az az informatikus sem tud elhelyezkedni, aki csak azt tudja, akár 5-ösre is, amit oktatnak.

Szzzz 2015.11.27. 00:55:51

@tükörfúró: "bármilyen papír". Namármost itt a mindenféle himihumi dpilomákról volt szó.
NC-s gépnek meg eleve közelébe sem engednek senkit, akinek nincs tisztességes képesítése...

blasiusii 2015.11.27. 00:59:26

elég bonyolult problémakör...

Egyrészt a jelenlegi oktatási rendszer egy velünk élő dinoszaurusz, amit még a porosz időkből örököltünk, amit meg ennyi erővel akár a középkorig vissza lehetne vezetni... Egyrészt az elfogadásra és sokszor a nem-gondolkodásra sarkall, másrészt nem kompetenciák mentén, hanem "tudományok" mentén épül fel, mint pl. matematika, pedig a való életben komplexen kell használni az ismeretanyagot a problémamegoldásban, nem lineárisan, hanem összetetten kell gondolkozni.
Szóval az egész rendszert az alapoktól kellene újra felépíteni, nincs mese.

Másrészt a jelenlegi követelményrendszer véleményem szerint túl könnyű, és természetesen az egyetemen is lehet simán puskázni, egy "papír" megszerzése néhány szak kivételével nem igényel különösebb szellemi teljesítményt (nekem 3 papírom van, kettő a maga terén vezető egyetem az országban, ezért merek ilyet leírni). Lásd: a nehezen megszerezhető "papírokat" most is elismerik.

Harmadrészt remekül leírja a posztoló ezt az el...baltázott magyar bürokratikus helyzetet, mely egyébként szépen beépül egyrészt az uram-bátyám világba, valamint a mind szárnyaló magyar pedagógusi színvonalba.

Mindazonáltal igenis ösztönözni kellene a tanulást, bármilyen formában, mivel ha jól működik a rendszer, tágítja a világról alkotott képünket, és még a végén felfedezzük azt, hogy micsoda egy hamis és manipulált világban élünk, a gazdasági szereplők tevékenységeitől kezdve a kormány szintű korrupcióig. Igen, a tudás ma is hatalom ezért.

rigolya2 2015.11.27. 06:07:26

@tükörfúró: Látom, az excel-hez nem fűzött semmit.

Azt minden valamirevaló cégnél rendesen használják.

midnight coder 2015.11.27. 07:34:09

Ami a legfontosabb, az két kérdés:

1. Mit akarok kezdeni az adott tudással ? Azaz, valóban akarom-e azt a dolgot csinálni egy életen át, amit tanulok ? Valóban érdekel az adott pálya, vagy csak azért csinálom mert azt hallottam, hogy sokat fizet ?

2. Ennek ellentéte: valóban szükség van-e a világon arra amit tanulok ? Van-e piaci igény az adott szakmára ? Pl. sokan szeretnének színészek lenni, de hány színészre is van igény évente egy országban ? Persze nyilván ki lehet menni külföldre is, de ott is képeznek színészeket... És persze a legjobb pár % nyilván el tud helyezkedni. A többi meg nem.

Ami a diplomakényszert illeti, ennek magyarázata viszonylag egyszerű: a fizikai melót a világban ma már leginkább vagy robotok vagy kínaiak végzik. Amennyiben te sem ez sem az nem vagy, akkor 8 elemivel eléggé be fognak szűkülni az elhelyezkedési lehetőségeid.

És ez nem a gonosz magyar munkaadó bűne: a munkaerőpiacon a multi a meghatározó tényező. De a probléma igazi forrása a globális munkaerőpiac: azt amit a magyar 8 elemis proletár tud, azt a kicsi indiai vagy vietnami is tudja, viszont ott a honi minimálbérből eldolgozik neked egy egész falu. Így a fizikaiaknak maradnak az olyan melók amiket nem érdemes kiszervezni: vagy mert a terméket nem lehet szállítani (építőipar, szolgáltatások, stb) vagy mert nem érdemes.

Mészáros Laci 2015.11.27. 07:53:06

Hogyan lett az érettségi biztos megélthetést nyújtó végzettségből alapkövetelmény?

Na.

Puffancs Mirtill 2015.11.27. 11:42:11

@nagybalfasz:
Azért nem értek veled egyet, mert egy közgazdásznak áruld el miért kellene a sw fejlesztés ELMÉLETI részével és lépéseivel tisztában lenni? Ő a felhasználó. Nem kell mindenkinek mindenhez érteni. Sosem voltam arra kényszerülve, hogy sw-t fejlesszek és még csak az elmélete SEM érdekel. Használom és ennyi. Vagy szeretnél a műanyaggyrátásról lenyomni egy félévet, hogy értsd, hogyan áll össze a műanyag? Kit érdekel? Használod és kész.
Mellesleg a politológia, és filizófia tárgyak tekintetében lehet, hogy lehet érdekes, és hasznosan tartani ezeket az órákat, de "természetesen" ez nálunk teljesen másképp valósult meg. Érdektelen, sótlan emberek nyomatták a buta leszűkült tanárkodásukat. Lenyomták az óráikat, mert ezért kapták a pénzt és hazamentek. Mi tanulók nem lettünk sem okosabbak, sem tágabb látókörűek.

Puffancs Mirtill 2015.11.27. 11:50:58

@midnight coder:

Ezekkel a kérdésekkel azt feltételezed, hogy mindenk halálosan okos és tisztában van magával és feltesz "kellemetlen" kérdéseket magának, és ha negatív a válasz, akkor aszerint cselekszik. De ez a legritkább esetben van így.
Nekem már 30 évesnek kellett ahhoz lennem, már a biztos bankos állásomban, hogy ne tudjanak "meghülyíteni" az egyetemi kiegészítővel. Akkor gondoltam végig ilyen pontosan, ahogy leírtad, hogy van-e értelme, kell-e, elengedhetetlen-e és érdekel-e tényleg ez a szak? Utólag szerencsére engem igazolt az élet, hogy nem csináltam meg. És tényleg a józan paraszti eszemet sem ott szereztem, a talpraesettséget sem tudtam volna ott beszerezni, sem használható ismeretet nem nyújtott volna a további életemhez szakmailag sem, akkor sem ha a bankban maradok. Egy papírral többem lett volna, amivel be lettem volna biztosítva. Hozzáteszem, voltak csak érettségivel rendelkező főnökeim bankigazgatóságon...khm...:)

D2 2015.11.30. 21:48:36

@Pyrrhocoris apterus: Azt még kihagytad, hogy az egész semerre se mozdulhat a kancellár jóváhagyó aláírása nélkül :/

D2 2015.11.30. 21:50:41

@Quadrille Lobster: Mint mindenkinek, nekem is titoktartásit kellett aláírnom, tehát sajnálom, de nem nyilatkozhatok ;).

pitcairn2 2015.11.30. 22:13:05

@Puffancs Mirtill:

az igazi __tősgyökeres__ bankárnak pedig mint köztudott __semmilyen__ végzettség sem kell:)

"his great-grandfather. Maxwell founded Seattle's National City Bank in 1906. His son, James Willard Maxwell was also a banker and established a million-dollar trust fund for William (Bill) Henry Gates III."

How to Become As Rich As Bill Gates

Seven Lesson To Richness
anthonyevans.net/asrichasbill.htm

pitcairn2 2015.11.30. 22:14:45

@Puffancs Mirtill:

ha tágabb látókörre és piacképes tudásra vágysz azt sajnos magadnak kell megszerezned:)

_Epikurosz_ 2015.12.03. 07:41:52

@Mészáros Laci: kihagyták a latint meg az ábrázoló geometriát, meg a kétféle élő idegennyelvet.
süti beállítások módosítása