Lobsterizmus 101

Friss kommentek

Autógyártás és kohászat

2011. 04. 08.

“A policy of subsidizing failures will end in an economy strewn with capital-guzzling industries long past their time of profitability - old companies that cannot create jobs themselves, but can stand in the way of job creation.”
George Gilder, Wealth and Poverty

Az állam hatástanulmányokat rendelt a lovak elterjedéséről (és a lócitrom mennyiségéről) a városokban a népesedés emelkedésével - de nem találta fel az automobilt.

Az állam pénzt öntött a veszteséges bányákba, hogy lennmaradjanak a bányászok, de nem volt képes feltalálni a szolgáltatási szektort és a számítógépet.

A haldokló iparágak életben tartására fordított összeg nem olyasmi, amiről a kormányok mosolyogva adnak ki áttakinthető adatokat. Sokkal jellemzőbb, hogy összetett kézzel imádkoznak, hogy ne a választások előtt boruljon ki a bili.

Természetesen az imádkozás tökéletesen hatástalan ezekben az esetekben. A halogatásért viszont mi fizetünk.

Korábban fejtegettem, hogy a General Motors (az Opel anyja) hogyan fedezte fel magában az anyai ösztönt és tekintett el gyermeke örökbe adásától, amikor kiderült, hogy az Opel örökölt 4,5 milliárd eurót a német államtól. És hogy ezután a szóvivő Európába jött és közölte, ott nem építenek le, ahol a kormány fizet MÉG.

A hunok 17 milliárdot pengettek ki párezer hun további hároméves foglalkoztatásáért, ami a kormányzati bejelentés szerint is 6-7 millió fejenként. Ezen kívül a kormány rejtélyes módon 7,5 milliárdos autóbeszerzésbe kezd (mintha nem hemzsegnének úgy a fekete Audik, mint a krumplibogarak), amit nyugodt szívvel hozzácsaphatunk a számlához.

Így a magyar kormány összesen 25 milliárd körüli összeggel támogatja párezer honfitársunk megélhetését 3 évig. (Amiről tudunk) De minek ehhez gyár? 

Az, hogy Matolcsy 12-15 évnyi munkahelyre "számít", az roppant szépen van megfogalmazva. Még véletlenül sem merte azt hazudni, hogy sikerült volna megállapodni, mert az Opel soha a büdös életben nem írt volna alá ilyet. Max a választásokig, utána még több pénz kell majd, a zsarolás folytatódik.

A magyar kohászatot is százmilliárdokkal támogatták, mégis elérte a végzete. Csak az agóniát sikerült elnyújtani és a munkásokban azt a hamis illúziót kelteni, hogy mostmár örökké végezhetik azt, amit addig csináltak. Plusz egy csomó vállalkozói energia lett arra irányítva, hogy egy haldokló iparágat kiszolgáljanak. Nem épült inkább egy 3D-s printer gyár, vagy egy szerecsétlen nyelvisokla és egy call center.

A diósgyőri kohászat a felszámolás megkezdése után kapta az első milliárdokat, hogy ne álljon le a nagyolvasztó ..., és ne kelljen utcára küldeni a mintegy ötezer kohászt. Megjegyzendő, hogy a dolgozói létszám csökkenése így is folyamatos volt, hiszen a nyolcvanas évek végén még tízezernél is többen dolgoztak a vállalatkomplexumban.

A borsodi acélipari reorganizációs program keretében Diósgyőrbe juttatott pénzösszeg több tíz milliárdos. Az egy dolgozóra jutó állami támogatás több millió forintra rúg.

Állami támogatások a diósgyőri kohászatnak
1994: 1,3 milliárd forint veszteségpótlásra, a kohó részleges felújítására.
1995: 8,5 milliárd forint a vagyon felszámolásból való kivásárlására,
2,8 milliárd forint a veszteségpótlásra,
140 millió forint a kohó felújítására,
1,7 milliárd forint veszteségpótlásra.
1996: 2,5 milliárd forint veszteségpótlásra,
1,2 milliárd forint létszámleépítésre,
720 millió forint korengedményes nyugdíjaztatásra,
1 milliárd forint a hengermű korszerűsítésére,
1,2 milliárd forint az alapanyagkészletre.
1997: 900 millió forint forgóalap-feltöltésre,
3-400 millió forint veszteségpótlásra.
1998: 5 milliárd forint a DAM Rt. tőkeemelésére.

Forrás: Cégvezetés.hu (Cégvezetés, VI. évfolyam 11. szám)

A diósgyőri kohászat mélyrepülésének története önmagát ismétlő fejezetekből áll. A rendszerváltás előtt még tizenhatezer munkást foglalkoztató gyáróriás 1990 óta 45 milliárd forintnyi állami támogatást kapott. A kilencvenes években kétszer privatizálták, közben pedig állítólag sikerrel reorganizálták, miközben legalább 15 milliárdnak lába kélt.

gondola.hu

Ma az autógyártás haldoklik. Sokkal többet gyártanak, mint amire kereslet van, és nem, nem Kína elkipufogógázosítása a jövő útja. Ha az elektromos áram-termelést valahogy le lehetne hozni a gázról és a szénről, talán az elektromos autók azok lehetnének. (Nem, a szélenergia nem elég.) De ezt pont nem állami pénzből fogják feltalálni.

Az Ózdi Kohászati Üzemek leépülése a nyolcvanas években kezdődött. A kormány már 1987-88-ban hangsúlyozta az ózdi szerkezetváltás szükségességét. Ennek első koncepcióját a svéd Indevo cég készítette el 20 millió forintért, a projektet az Állami Tervhivatal finanszírozta. Megjegyzendő, hogy a szerkezetátalakítási koncepció általános elméleti tételeket és közgazdasági közhelyeket tartalmazott, a megoldás konkrét módja nélkül. Tovább rontotta a helyzetet a sikertelen privatizáció, amelynek kudarca után újra az államnak kellett (volna) megoldást találni.

Fontos megjegyezni, hogy a privatizációs korrupció teljesen más lapra tartozik, bár ugyanabból a politikusi attitűdből ered.

Az állam (és a politikus) természetésénél fogva azt akarja, hogy semmi ne változzon, mert nincs kedve gondolkodni azon, mégis mi lenne a kiút.

A kilencvenes évek eleje óta tizenhat kormányhatározat született az észak-magyarországi régió és ezen belül Ózd problémájának rendezésére. Akadt néhány konkrét határozat is, például az új fűtőmű megépítéséről, más infrastrukturális beruházásokról szóló döntésekről. Végleges megoldás azonban nem született. Az éppen hivatalban levő kormány rendszerint a helyi ötleteket és kezdeményezéseket hiányolta, Ózdon viszont a befektetéseket ösztönző, a munkahelyteremtést segítő gazdasági háttér megteremtését várták. A kormányzati támogatások a meglevő munkahelyek megtartását akarták elérni: 1990 és 1995 között 3,9 milliárd forintot korengedményes nyugdíjaztatásra, illetve végkielégítésre, 2,7 milliárd forintot pedig munkahelymegőrzésre költöttek.

Az állam nem innovatív. Az állam kártékony. Mert az a fiktív (és megszámolhatatlan) 17500 beszállító és családja, akik szintén fényességes munkát kapnak a mostani pénzosztás révén 3 évvel később fog szembesülni azzal, hogy felesleges, amit csinál. Csak addigra már bebetonozódik az a tudatuk, hogy az autóipari beszállítás istenadta jog és ha eddig lehetett, miért nem lehet most? (Eddig sem lehetett.)

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://oriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr312809459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balage01 2011.04.08. 14:59:44

hülye vagy blogíró, vazze.

sokkal többet hoz mint amennyit visz, ellentétben a kohászattal.
ne keverd a kettőt. kisgyerek

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.08. 17:08:09

@Balage01: Miért vagy olyan ideges?
Esetleg érved is van, vagy csak kormánypárti/autóipari dolgozó vagy?

misc · http://misc.blog.hu 2011.04.08. 17:24:53

ez a konkrét eset nehéz kérdés. Persze, elég undorító, hogy közpénzekből támogat magánvállalatokat az állam, de sajnos egész európában ez megy - az autógyár meg oda megy, ahol többet fizetnek neki. Ha magyarország kategórikusan kijelenti, hogy a "corporate welfare"-nek vége, akkor kimaradunk az ilyen nagyberuházásokból.

Egy hosszú távú modellben egyébként jobban jár az ország, ha nem fizet válságdíjat a multiknak, és inkább hagyja, hogy szlovákiában épüljön meg a gyár - így a szlovák adófizetők által ártámogatott autókat vehetünk, de rövid távon a politikusok nem hagyhatják figyelmen kívül az elvesztett munkahelyeket. Európai szinten kellene fellépni az egyértelműen verseny- és piactorzító beruházási támogatások ellen.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2011.04.08. 18:13:11

@SCUMM: "Persze, elég undorító, hogy közpénzekből támogat magánvállalatokat az állam, de sajnos egész európában ez megy"

Igen sajnos. És ezért fog csődbemenni egész Európa (mármint az Unió).

Egyébként igazad van.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.08. 21:25:18

@SCUMM: "Európai szinten kellene fellépni az egyértelműen verseny- és piactorzító beruházási támogatások ellen."
Igen, egyetértünk. Európa elég nagy és stabil ahhoz, hogy egy harmonizált álláspont (és adószint) mellett, magasabb költségekkel is bejönnének a cégek. Ezért nem hittem a fülemnek, amikor a hülye Economist azon elmékedett, hogy a versenyképességi paktum ELLENÉRE nem hagyják az íreket, hogy alacsonyabban tartsák az iparűzési adót. Éppen hogy azért kellene egységesíteni, hogy mindenki jobban járjon, és ne egymást könyököljük ki a moslékostál mellől.
Persze, tudom, a franciák meg a bújtatott kivételeikkel egy de facto alacsonyabb rátán vannak. Az is utálatos dolog.

Különben ironikusnak tartom, h nemzeti érzelmekre meg ködös fiskális "szuverenitásra" hivatkozva vesznek rá minket a törzsfőnökök, hogy ne engedjük, hoyg elvegyék tőlük az adómeghatározást és hogy más is rálásson a koncra, amit eddig maguk között hordtak szét.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.08. 21:32:25

@SCUMM: @Jani haverja:
Különben nekem az egész autóipar tűnik idejét múltnak. Ezen már módosítgatni csak pofon a sz@rnak, a termék maga kezd kikopni. És ahelyett, hogy hagynák visszasüllyedni másodrendű ágazattá, ahová való, még nagyon sokáig fogják tömni pénzzel - és nem csak nálunk.

misc · http://misc.blog.hu 2011.04.08. 22:04:50

@Quadrille Lobster: én ezzel vigyáznék. A kínai-indiai feltörő középosztályban nagyon sok potenciál van - nem látom, miért nem "Kína elkipufogógázosítása" lenne a jövő útja. Az emberek sztem alapvetően eléggé ugyanolyanok, ha nyugaton annyira bejön az autó, a kínaiaknak is kelleni fog. Az olajkészletek meg még kitartanak egy ideig.

Mindegy, ezt nem nekünk kell eldönteni - és nem is a politikusoknak-, hanem az autógyárak befektetőinek. Az viszont tényleg valószínűnek tűnik, hogy amikor egyszer eljön az autókorszak vége, a kormányok nem akarják majd hagyni az autóipart meghalni - a nehézipari fétis miatt adófizetői pénzek milliárdjaival próbálják majd késleltetni az elkerülhetetlent.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2011.04.08. 23:47:11

@Quadrille Lobster: Tökéletesen egyetértek.

Ezen felül a magánvéleményem, hogy semmilyen iparágat nem kell támogatni! TÉNYLEGESEN alacsony adók, és TÉNYLEGESEN alacsony bürokrácia kellene, és akkor majd jönnének az autógyártóktól kezdve a műkörömspecialistákig (direkt meghökkentő példát írtam másodiknak) mindenféle vállalkozások ÖNKÉNT, TÁMOGATÁS NÉLKÜL (már amelyik tényleg eladható értéket, szolgáltatást termel, vagy biztosít). Meg is oldódna a foglalkoztatási probléma. Azonban ameddig a mindenkori politika nem szeretné leépíteni a saját államapparátusát, addig nincs miből TÉNYLEGESEN adót csökkenteni.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.09. 10:54:53

@Jani haverja:
A ténylegesen kicsi bürokrácia sajnos olyan szókapcsolat, amit pont a bürokrata nem ért. Hiszen mi a bajod? Ő csak azt kéri, hogy ezt az egy papírt töltsd ki, csatolj mellé egy hiteles izét és vidd be határidőre...
Különben pedig az áttekinthetetlnség ugyanúgy fegyver, mint a magas adó. Ezek nem csak azt hiszik, hogy a külföldi nem tudja meg, mit mekegtek, ha magyarul mondják (de igen), hanem azt is, hogy a külföldi befektetőt meg lehet vezeti azzal, hogy zavaros az adórendszer és minden kérdésre az a válasz, hogy "attól függ". Majd jöjjön be és meglátjuk. Ha addig nem változnak a szabályok...

Egyébként a túl alacsony adókra nem is lenne szükség, épp a fentiek miatt. A kiszámíthatóság és áttkinthetőség többet segítene, mint bármilyen országimázs reklám a CNN-en.

De mi még ott tartunk, h szét kell választani a polgármesterséget a képviselőségtől, hogy még több kádernek legyen hely.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.09. 10:57:11

@Jani haverja: Ja igen, és az "attól függ" részhez: csak olyan monstrumok, mint az Opel képesek bejönni és az asztalra verni egy akkorát, hogy még a vezér is összerezzen és kinyög egy konkrét számot. A kisebb cégek meg kell hogy elégedjenek azzal a válasszal, hogy az adózás "attól függ".

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.09. 11:03:13

@SCUMM:
A nehézipari fétis jó szó.
Egyébként tanakodok azon, vajon miért van, h recesszió idején a 'soft', szolgáltatási szektort hagyják ott először. Holott az is ugyanolyan jó arra, hogy foglalkoztassuk egymást, mint bármi mást. Nem kapálhat mindenki, nincs is szükség rá.

De válság idején mindig szükség van vmi megfoghatóra, amibe kapaszkodhatnak, mert az a "valódi termelés". Esetleg beszabadulnak a modern ludditák, h verjünk szét minden gépet, ami emberek munkáját végzi el és ültessünk oda embereket.

Sztem a haladási irány pont nem az, hogy mindenki szerel valamit a kicsi két kezével, hanem hogy végre megszabadulhatunk az olyan munkáktól, amit senki nem akarna magától csinálni. Persze ehhez az kell, hogy az oktatás és az átképzés rugalmas legyen, hogy a mentalitás szintén, és hogy a lélek ne sírjon folyton a status quo-ért, hanem merjen előre is nézni. Na, azek közül egyiket sem támogatja állam atyánk.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.09. 14:10:08

@SCUMM: Nahát, lelőtték a témámat. Épp készültem egy ollócsattogtató kirohanással a modernkori ludditák ellen.

tory_t · http://toryttopreng.blog.hu 2011.04.09. 15:33:32

@Quadrille Lobster: "De mi még ott tartunk, h szét kell választani a polgármesterséget a képviselőségtől, hogy még több kádernek legyen hely."

De hát ez tök jó, szerintem ez pont egyike a kevés pozitív fejleménynek.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.09. 15:49:18

@tory_t: Ne keseríts el, ennek kéne örülnöm?
Én annak örülnék, ha vágnák a káderek számát, nem a pozíciók szaporodnának osztódással, vagy (esetünkben) pénz híján a poszthalmozást akarja betiltani a központ.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.10. 14:29:42

@SCUMM:
Nem fogod elvenni a kedvem, akkor is megírom azt a posztot, max jól felhasználom, amit küldtél :D

Avatar 2011.04.26. 15:41:47

Autógyártás? Az egy gyönyörű, hatékony ipari ágazat. :) Mondok én olyanokat, ahol a folyamatos haldoklás fenntartására költjük a pénzünket... pl a Máv és a Malév, ahol rendszeresen eltűnnek milliárdok a hatékony működés kialakításának ígérete mellett, hogy pár év múlva ismét pénzért sírjanak a cégvezetők. Vagy ad absurdum az állami egészségügy, ahol gyakran valóban és szó szerint a folyamatos haldoklás fenntartására korlátozódik a paciensek kezelése.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.26. 16:16:40

@Avatar: Na jó, de azokat nem tekintem iparágaknak. Azokat állami (köz-) feladattá tették kedves vezetőink. Csak fura, hogy ehhez képest még a jegyért is fizetni kell. Így végül mindkét végén mi fizetjük e becses cégeket és még csak elvárásaink sem lehetnek velük szemben, mert hát a közé, azaz senkié.
Az egészségügy szintén mindkét végén fizetős, csak a gyomorforgató módon. Eleget adtam-e? Mennyi a szokás? Vajon nem fog elhanyagolni nevelési szándékkal, ha nincs eléggé kibélelve a boríték?

Avatar 2012.02.10. 18:20:31

@Dr. Quadrille Lobster: Egy pillanatra emlékezzünk meg a Malévról, akinek ezúttal nem raktak újabb oxigénpalackot a lélegeztetőgépére. Persze a kormányt most az is meglepetésként éri, hogy a beteg ez alkalommal tényleg elhunyt. Most azon ötletelnek fel lehetne-e támasztani.
Biztos arra is sok pénzt el lehetne költeni...

_Epikurosz_ 2013.10.29. 15:22:26

@Avatar: ÉÉÉs, nem feltámasztották, hanem klónozták, de rövid úton kiderült, hogy életképtelen. Megint. R.I.P., de most már tényleg! Nemnecro, nemzombi! Tessék halva maradni! Na! :)