Lobsterizmus 101

Friss kommentek

  • Reactor: @desw: Mi az uralkodás első szabálya? MINDENÉRT te vagy a felelős. Erről pedig ennyit. @eff: A nagyvárosban talán jobb? Ott még föld sincs, amit ve... (2022.04.28. 06:36) Emigrálj barátokkal!
  • Reactor: @troll ellenpólus: Valóban igen sokat elért. 8 helyet estünk vissza a GDP-listán, hála neki. Az áldásos gazdaságpolitikája következtében nemhogy a b... (2022.04.28. 00:47) Kis magyar önismeret
  • Reactor: @Quadrille Lobster: Tényleg? Pedig anno Rómában remekül működött. Nem véletlen, hogy az ő birodalmuk mái napig rekorder fennmaradás tekintetében. A ... (2022.04.28. 00:43) Miért zuhan le a gyorsnaszád?
  • Reactor: A társadalom döntő többsége nagy ívben szarik a politikára. Bal, szélsőbal, jobb, szélsőjobb, centrális, horizontális, vertikális, majális...szarják... (2022.04.28. 00:25) A Lobsterizmus saját politikai térképe
  • nevetőharmadik: @Reactor: tökéletesen igazad van. Az elmúlt 9 (!) év során radikálisan revideáltam a demokráciáról vallott nézeteimet, és meggyőződéssel állítom, ... (2022.04.27. 14:55) Politikai tőke és kapzsiság
  • Reactor: Adblocker telepítés. És onnantól békénhagynak a reklámokkal. Aki meg azért nem barátkozik veled, mert szerinte nem vagy elég divatkövető, trendi, va... (2022.04.27. 05:55) Nem ügyfél vagy, hanem termék. Úgyhogy megéri téged szívatni

Autógyártás és kohászat

2011. 04. 08.

“A policy of subsidizing failures will end in an economy strewn with capital-guzzling industries long past their time of profitability - old companies that cannot create jobs themselves, but can stand in the way of job creation.”
George Gilder, Wealth and Poverty

Az állam hatástanulmányokat rendelt a lovak elterjedéséről (és a lócitrom mennyiségéről) a városokban a népesedés emelkedésével - de nem találta fel az automobilt.

Az állam pénzt öntött a veszteséges bányákba, hogy lennmaradjanak a bányászok, de nem volt képes feltalálni a szolgáltatási szektort és a számítógépet.

A haldokló iparágak életben tartására fordított összeg nem olyasmi, amiről a kormányok mosolyogva adnak ki áttakinthető adatokat. Sokkal jellemzőbb, hogy összetett kézzel imádkoznak, hogy ne a választások előtt boruljon ki a bili.

Természetesen az imádkozás tökéletesen hatástalan ezekben az esetekben. A halogatásért viszont mi fizetünk.

Korábban fejtegettem, hogy a General Motors (az Opel anyja) hogyan fedezte fel magában az anyai ösztönt és tekintett el gyermeke örökbe adásától, amikor kiderült, hogy az Opel örökölt 4,5 milliárd eurót a német államtól. És hogy ezután a szóvivő Európába jött és közölte, ott nem építenek le, ahol a kormány fizet MÉG.

A hunok 17 milliárdot pengettek ki párezer hun további hároméves foglalkoztatásáért, ami a kormányzati bejelentés szerint is 6-7 millió fejenként. Ezen kívül a kormány rejtélyes módon 7,5 milliárdos autóbeszerzésbe kezd (mintha nem hemzsegnének úgy a fekete Audik, mint a krumplibogarak), amit nyugodt szívvel hozzácsaphatunk a számlához.

Így a magyar kormány összesen 25 milliárd körüli összeggel támogatja párezer honfitársunk megélhetését 3 évig. (Amiről tudunk) De minek ehhez gyár? 

Az, hogy Matolcsy 12-15 évnyi munkahelyre "számít", az roppant szépen van megfogalmazva. Még véletlenül sem merte azt hazudni, hogy sikerült volna megállapodni, mert az Opel soha a büdös életben nem írt volna alá ilyet. Max a választásokig, utána még több pénz kell majd, a zsarolás folytatódik.

A magyar kohászatot is százmilliárdokkal támogatták, mégis elérte a végzete. Csak az agóniát sikerült elnyújtani és a munkásokban azt a hamis illúziót kelteni, hogy mostmár örökké végezhetik azt, amit addig csináltak. Plusz egy csomó vállalkozói energia lett arra irányítva, hogy egy haldokló iparágat kiszolgáljanak. Nem épült inkább egy 3D-s printer gyár, vagy egy szerecsétlen nyelvisokla és egy call center.

A diósgyőri kohászat a felszámolás megkezdése után kapta az első milliárdokat, hogy ne álljon le a nagyolvasztó ..., és ne kelljen utcára küldeni a mintegy ötezer kohászt. Megjegyzendő, hogy a dolgozói létszám csökkenése így is folyamatos volt, hiszen a nyolcvanas évek végén még tízezernél is többen dolgoztak a vállalatkomplexumban.

A borsodi acélipari reorganizációs program keretében Diósgyőrbe juttatott pénzösszeg több tíz milliárdos. Az egy dolgozóra jutó állami támogatás több millió forintra rúg.

Állami támogatások a diósgyőri kohászatnak
1994: 1,3 milliárd forint veszteségpótlásra, a kohó részleges felújítására.
1995: 8,5 milliárd forint a vagyon felszámolásból való kivásárlására,
2,8 milliárd forint a veszteségpótlásra,
140 millió forint a kohó felújítására,
1,7 milliárd forint veszteségpótlásra.
1996: 2,5 milliárd forint veszteségpótlásra,
1,2 milliárd forint létszámleépítésre,
720 millió forint korengedményes nyugdíjaztatásra,
1 milliárd forint a hengermű korszerűsítésére,
1,2 milliárd forint az alapanyagkészletre.
1997: 900 millió forint forgóalap-feltöltésre,
3-400 millió forint veszteségpótlásra.
1998: 5 milliárd forint a DAM Rt. tőkeemelésére.

Forrás: Cégvezetés.hu (Cégvezetés, VI. évfolyam 11. szám)

A diósgyőri kohászat mélyrepülésének története önmagát ismétlő fejezetekből áll. A rendszerváltás előtt még tizenhatezer munkást foglalkoztató gyáróriás 1990 óta 45 milliárd forintnyi állami támogatást kapott. A kilencvenes években kétszer privatizálták, közben pedig állítólag sikerrel reorganizálták, miközben legalább 15 milliárdnak lába kélt.

gondola.hu

Ma az autógyártás haldoklik. Sokkal többet gyártanak, mint amire kereslet van, és nem, nem Kína elkipufogógázosítása a jövő útja. Ha az elektromos áram-termelést valahogy le lehetne hozni a gázról és a szénről, talán az elektromos autók azok lehetnének. (Nem, a szélenergia nem elég.) De ezt pont nem állami pénzből fogják feltalálni.

Az Ózdi Kohászati Üzemek leépülése a nyolcvanas években kezdődött. A kormány már 1987-88-ban hangsúlyozta az ózdi szerkezetváltás szükségességét. Ennek első koncepcióját a svéd Indevo cég készítette el 20 millió forintért, a projektet az Állami Tervhivatal finanszírozta. Megjegyzendő, hogy a szerkezetátalakítási koncepció általános elméleti tételeket és közgazdasági közhelyeket tartalmazott, a megoldás konkrét módja nélkül. Tovább rontotta a helyzetet a sikertelen privatizáció, amelynek kudarca után újra az államnak kellett (volna) megoldást találni.

Fontos megjegyezni, hogy a privatizációs korrupció teljesen más lapra tartozik, bár ugyanabból a politikusi attitűdből ered.

Az állam (és a politikus) természetésénél fogva azt akarja, hogy semmi ne változzon, mert nincs kedve gondolkodni azon, mégis mi lenne a kiút.

A kilencvenes évek eleje óta tizenhat kormányhatározat született az észak-magyarországi régió és ezen belül Ózd problémájának rendezésére. Akadt néhány konkrét határozat is, például az új fűtőmű megépítéséről, más infrastrukturális beruházásokról szóló döntésekről. Végleges megoldás azonban nem született. Az éppen hivatalban levő kormány rendszerint a helyi ötleteket és kezdeményezéseket hiányolta, Ózdon viszont a befektetéseket ösztönző, a munkahelyteremtést segítő gazdasági háttér megteremtését várták. A kormányzati támogatások a meglevő munkahelyek megtartását akarták elérni: 1990 és 1995 között 3,9 milliárd forintot korengedményes nyugdíjaztatásra, illetve végkielégítésre, 2,7 milliárd forintot pedig munkahelymegőrzésre költöttek.

Az állam nem innovatív. Az állam kártékony. Mert az a fiktív (és megszámolhatatlan) 17500 beszállító és családja, akik szintén fényességes munkát kapnak a mostani pénzosztás révén 3 évvel később fog szembesülni azzal, hogy felesleges, amit csinál. Csak addigra már bebetonozódik az a tudatuk, hogy az autóipari beszállítás istenadta jog és ha eddig lehetett, miért nem lehet most? (Eddig sem lehetett.)

21 komment

süti beállítások módosítása