Lobsterizmus 101

Friss kommentek

Az fényességes falurúl

2011. 04. 26.

Miért van az összes politikus a falvak nagyszerűségével megáldva? Talán mert sosem jártak ott, csak falugyűlésen. És olyankor is visszafogták a lélegzetüket.

De rossz hírem van, kedves uraim, falun se vágnak minden nap disznót, mert a disznó nagy érték. Csak a politikus-delegáció kedvéért rendeztek disznótort. Mert annyira el vannak keseredve, és szükségük lenne pénzre. Ami magától nem megy oda, csak ha kényeztetik azt a szemétláda politikust.

virtual_chicken_reality.jpgA képen egy csirke látható virtuális valóság szemüvegben.

Az tököm tele van már azokkal a képmutató politikai elemekkel, akik szerint a falusi élet az a netovább és mindenkinek falun kéne lakni, ahol csicsereg a cserebogár és boldogan röpködnek a kisbocik a földekre dolgozni.

Meg persze az erény is ott lakik meg az egészséges paraszti józanész és társai.

Meg 'akkor még tudták, mi az a ...' (tetszőleges dolog beilleszthető az igazi tehéntejtől a valódi erkölcsökig).

Jártál már falusi diszkóban? Van véleményed róla? Budai nagyokosok kedvéért: a falusi dizsi olyan, mint a Kusturica-filmekben a cigánydiszkó. Olyan bájosan visszamaradott...

Akkor miért gondolja bárki, hogy a fonónak anno sokkal magasabb volt az értelmi színvonala? Hogy a lyányok (i.e. leányzók) meg a legények ottan oly civilizáltan ropták a táncot jó magyar furulyaszóra? 

Hát nem. Régen is ugyanolyan ostobán méregették egymást a résztvevők, mint manapság. Míg a részegebbje verte magát a tánctéren, a többiek a fal mellett kushadva várták a násztánc végét. A szerelemi házasság pedig az volt, amikor a tánc végén a Marit megdöngették a csűr mögött és úgymaradt.

A kukoricahántós buborékot is hadd szúrjam ki. Az egy rohadt idegesítő munka, ahol az összes nyavalyás rokon ott osztja az észt és semmi kedved ott lenni. De énekeltek hozzá, persze. Kínjukban.

A népviseletről meg a csodás, színes hímzésekről pedig le lehet szállni. Nem voltak még kínai szövőgépek és nem volt tömegcikk a menyecskeruha. Valószínűleg sosem létezett annyi népviseleti öltözet a világon, mint amennyit most egy átlagos kínai faluban gyártanak. Az általános viselet még ma is a kopott és a second hand. Ezt például szintén nyugodtan ki lehet vetíteni a múltra.

Miért akarunk folyton embereket hagyni a múltban?

Ahogy a határon belülről sunyin ellenállásra uszítjuk a határon túliakat, úgy akarjuk visszamenőleg benépesíteni a szépen elképzelt 18. századi, paraszti Magyarországot. Pedig mind a kettő hatalmas szívás. Jól otthagyunk pár szerencsétlent, hogy őrizzék a hagyományt, és járják a csárdást, mert nekünk ugyan nincs kedvünk. De megnyugszik a kis lelkünk, hogy nem halt ki a csárdásozás. Hát de! Mint ahogy földművelésből sem akaródzik élni, mégis folyton prüszkölnek páran, hogy csak az az igazi munka. Kár, hogy éhen lehet dögleni bele, hacsak nem csinálod nagyban.

Mi több, mindenki más is éhendöglik, ha nem csinálják hatékonyan.

De ha már a kedves rokonoknál és a falu erkölcseinél tartunk, hadd ejtsek pár keresetlen szót a bigottságról is. A bigottság ugyanis egy önmagát igazoló életstratégia. A faluban mindenkit kritizálni kell. Ha csak szép és tiszta lélekkel élsz és senkit nem kritizálsz, az nem elég jó. Akkor te leszel a következő célpont.

Arról nem is beszélve, hogy ha valamiben más vagy. A másság, a kilógás a sorból vagy akár az érdektelenség a falu véleménye iránt olyan bűnök, amik nem maradhatnak megtorlatlanul. A falu véleményvezéreinek (a kocsmáros, a pletykás asszony meg a kőműves) a státusza inog bele, ha nem rendülsz meg a véleményük erejétől. Úgyhogy majd tesznek róla, hogy rosszul érezd magad, mert másfajta növényt ültettél sövénynek a házad elé.

Mit képzelsz, ki vagy te? Többnek képzeled magad? -Permanens önbizalomhiányos hőzöngés minden felől.

És hogy miért fontos ez? Hát mert egy nagy csomó politikus is a bigott kis fejébe vette, hogy a falunál nincs jobb, a falvakat életben kell tartani, a falusi iskola alapvető emberi jog és a többi.

UPDATE - Meg mert a CSOK-kal nyíltan megpróbálnak embereket vidékre kényszeríteni, ahol se munka, se kikapcsolódás - cserébe van bigottság, összezártság, és kényszer-házasságban-maradás meg kényszer-gyerek a CSOK miatt.

A kisközösség nagyon nem intellektuális közeg. A szűk körben erjedő, a külvilágnak sosem kitett vélemények olyan mérgező elegyet alkotnak, amit igazán nem kéne tovább erőltetni. Pláne nem a gyerekekre.

A falusi iskola a szegénység újratermelésének legmegbízhatóbb letéteményese. Minden esélyt megad a kölöknek, hogy nyolcadikos korára a falu végén összeköltözzön a megejtett osztálytársával és örökre ottmaradjon segélyen élni.

Már az is elképesztő, hogyan gondolják egyesek, hogy nagyvárosban, évek alatt diplomát szerzett, tehetséges fiatal tanárok menjenek vissza a fent említett szellemi pusztába.

De mi még ennél is tovább megyünk, mert még orvosokat is vízionálunk oda.

Az az orvos pedig egy magasan intellektuális közegben cca. 10 év alatt szerzett diplomát. Mégis mit várunk tőle? Miért menne oda? Még ha azt nem is értjük, hogy nem elég a pénz, de azt tán csak fel bírjuk fogni, hogy senki nem akar minden napja minden órájában a helyi bigottak benőtt körmeivel foglalkozni és a kis világnézetüket hallgatni még a kisboltban is.

A falvak fenntartása ráadásul drága.

A munka nem megy magától oda. Nincs oka rá. Messze az utaktól, a fővárostól, a repterektől, stb. Ráadásul a falusi iskolák képzelten végtermékét kéne alkalmazni. Az odavezető infrastruktúra fenntartása hatalmas állami teher és teljesen irreális. Mert oda is kell vonat ÉS busz, ahonnan kétnaponta hárman mennek be a városba, este meg vissza. Oda is kéne internet, csak éppen senkinek nem éri meg kiépíteni a hálózatot két torrentezőért meg az iskolai közös PC pornó-letöltéseiért.

A világ lakossága városokba költözik, mert egyszerűen így gazdaságos. Vidéken lakni pedig luxus, amit az csináljon, aki már megengedheti magának. Ne azokat kényszerítsük rá állami eszközökkel, akik még a megélhetésük alapjait szeretnék csak lerakni. Azoknak előbb be kell költözniük a városba.

Arról a borzasztóan posztmateriális értékről nem is beszélve, hogy a városban a népek tanulnak egy kis toleranciát, hallanak egy kicsit a nagyvilágról és igényük lesz a kultúrára, amely önmagában egy gazdasági ágazat.

 

Épp most írt valaki a családi öngyilkosságokról, amik úgy fognak bekövetkezni, hogy azért a kis pénzért vidékre költö...

Posted by Quadrille Lobster on Friday, February 19, 2016

72 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

http://oriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr372857359

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ady Endre így látta Széll Kálmánt 2011.04.26. 22:11:59

“Egyéni érdekek kielégítésével némította el az ellenőrzés kritikáját.”...

Trackback: Ady Endre így látta Széll Kálmánt 2011.04.26. 22:11:59

“Egyéni érdekek kielégítésével némította el az ellenőrzés kritikáját.”...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2011.04.26. 19:51:23

én imádtam a disznóvágásokat. mióta szegény öregapám jobblétre szenderült (hál' istennek, hogy a fülkeforradalmat már nem élte meg), városi gyerekként kimaradok az ilyen mulatságokból.

falusi diszkóban még jártam, amikor asztallapra kértük a kisfröccsöket és azzal vágtunk át a "bébidonthörtmi"-re vonagló tömegen :D

és kedves poszt-toló, el kell hogy szomorítsalak. az (igazi) ennivalót még mindig falun termelik meg, és ez még sokáig így fog maradni. városlakó vagyok ugyan, a cégemnek azonban több környező faluban is van telephelye. sok helyi embernek adunk munkát, és gyakran kapunk kóstolót a disznóvágások, szüretek után. újabban ismét divatba jött az otthoni vaj- és sajtkészítés is, és mondhatom, nagyon ott vannak a szeren a késztermékek. a többit majd a malackarajon mesélem el egyszer...

anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2011.04.26. 19:52:20

jah és a falusi lét egyik legszebb eleme, hogy politikust szinte csak a tévében látsz, esetleg a "vella" hegyesebbik végén...

tory_t · http://toryttopreng.blog.hu 2011.04.26. 21:00:59

Nekem az ilyen idealizált faluképekről mindig ez a versszak jut eszembe a maga szofisztikált lényeglátásával:

"A mi falunkba nyáron nő a zab
És éjszaka van, ha nem süt a nap;
Forgácsot vág ki fábul a gyalu,
Csodálatos, csodálatos a falu."

(Szabolcska Mihály: A mi falunkból - Karinthy Frigyes: Így írtok ti)

_andris 2011.04.26. 21:25:26

Nyilván nem netovább, meg nem kell idealizálni. De ugyanilyen sok rosszat el lehet mondani a városi létről, meg a felsőoktatásról, meg a kulturális életről is. Rosszmájú bejegyzés.

ati27 2011.04.26. 21:40:50

Nos ha bunkó falusi lennék akkor azt mondanám, hogy a posztoló egy suttyó városi bunkó f*sz. De mivel jólnevelt falusi sutyerák vagyok, ezért ezt csak gondolom. :) Mert ugye vannak (fél)igazságok is ebben a posztban, de tipikusan az a csávó, aki azt hiszi, hogy ő fingta a passzátszelet! Mert ugye sokan nem képesek felfogni, hogy a világ nem fekete-fehér! És bezony eljön az idő, amikor a falusi, és a vidéki élet felértékelősdik!Gondolok itt arra, hogy lassan érdemes lesz befektetni a mezőgazdaságba, elég csak ha vetünk egy pillantást az élelmiszer árak globális drágulására!

Csecse Becse 2011.04.26. 21:41:50

Hogyismondjam? A posztnak a nagy része marhaság, meg a rosszindulatot érzem belőle.
Falun (most már község) lakom: qrva jó az infrastruktúra, a közüzemi szolgáltatások (példának okáért: saját vízellátásunk van fúrt kútból, tehát a csapból gyakorlatilag _valódi_ ásványvíz folyik), van ADSL, kábelnet, buszmegálló, vasútállomás, pár km-re az M1 autópálya. Tavaly 100 MFt-os nagyságrendű út és utcakép felújítások történtek. Egyre több a betelepülő, fejlődik az iskola, az óvoda. A népviseletet a helyi - szlovák nemzetiségű - öreglányok varrták, vszleg tótágast is állnának, ha kínai "népviseletet" kéne felvenniök. Valamint - véleményem szerint -, a hagyományőrzés fontos dolog, ahogy a nemzetiségi kultúra ápolása.
Persze, disznótor itt sincs minden nap, max. falunapokon, nemzeti ünnepeken, illetve a fentebb említett hagyományőrző eseményekkor. Falusi diszkó volt, kb. olyan, amit a T. Posztoló is vizionált. DE! Azóta eltelt pár év, szépen ki is kopott az igényesség emelkedésével. Nincs véleményvezér kocsmáros, a helyi kocsmában inkább vidám pultoscsajok vannak, a vén tótok meg vén pletykás tótok maradnak, tótul pletykálva, amíg világ a világ, de ez így van jól.

Amúgy reggelente nem csörömpöl a villamos, nem dudál valami barom a buszsávból, nem lopják el az autót (de még a biciklit sem) a ház elől, jó a levegő, a kutyák szaladgálhatnak az udvarban, riasztó helyett ők ugatnak. Az utcákon sok a fa, a gyep, kevés a kátyu, a gyereket ki lehet engedni egyedül is. Vasárnap délután a legnagyobb zajforrás a madarak csiripelése. A pincesoron emberi áron lehet jóféle házibort venni, ami tényleg szőlőből van - de fellelhetőek "gazda" típusú emberek: olyan házikolbászt, sonkát, szalonnát, egyebet lehet - szintén jutányos áron - beszerezni, amiket meg sem közelítenek a bolti termékek.

Javaslom a T. Posztolónak, h. nézzen körül egy modern faluban is, ne csak valami isten háta mögötti Bivalybasznádon, ahol tényleg csak pusztulat meg érdektelenség van.

Maradtam tisztelettel,
CsB

manager2008 2011.04.26. 21:44:51

Akár igaz is amit írsz (nálunk), csak a falu képét próbáld átformálni magadban.
egyszerű. menj át Ausztriába, Svájcba, Németországba, és a szigetre (Anglia) . Aztán felejtsd el ezt a sok hülyeséget.
Egy angol kis falu kocsmája simán elmenne nálunk a II.ker.ben is. Sőt messze elegánsabb.
Jó közlekedés kellene, nem sok órát kellene menni a vonatnak mire leér Balatonboglárra pld. (50 km/órás átlag).
Iskolákat is lehet központosítani ha van közlekedés, minden kis faluban iskola az tényleg egy hülyeség.

misc · http://misc.blog.hu 2011.04.26. 21:45:46

éljen.

a falusi életforma felszámolása az elmúlt 200 év egyik legnagyobb eredménye.

ati27 2011.04.26. 21:45:49

Egy igazán nagy hátránya van, ha az ember feluról gyütt... Mégpedig én emlékszem a valódi csirke izére, tudod ami az udvaron kapirgál, és az van nyakon ütve. "kicsit" más íze van mint amit hallisztel, meg szteroidokkal fújnak fel. És ugyanez érvényes a zöldségekre-gyümölcsökre is..

misc · http://misc.blog.hu 2011.04.26. 21:50:14

@manager2008: a falvakat nyugat-európában is állami támogatásból tartják fenn, aminek a fedezetét az adófizetőktől elvont pénz adja... akik meg a városokban élnek.

Nyugaton csak azért szebbek a falvak, mert több adófizetői pénz jut nekik.

Kőmíves Kelemen · http://komkel.blog.hu/ 2011.04.26. 21:55:57

Falun nőttem fel, el sem tudtam képzelni, hogy onnan valaha elköltözzek. Aztán jött az internet az ezredforduló környékén, kinyilt a világ.

Bejártam a fél világot, sok évet éltem/dolgoztam külföldön.

Hazajöttem, most egy kisvárosban élünk párommal, kutyákkal-macskákkal egy kertes házban.
A világ másik végén lévő barátaimmal és ügyfeleimmel bármikor fel tudom venni a kapcsolatot, videokonferencia is gyerekjáték (INGYEN!)

Az előfizetéses telefonomon van netcsomag, 10 percenként ellenőrzi a fiókomat, jött-e új mail. Ha kint vagyok terepen, mindenhez hozzáférek azzal a tenyérnyi kütyüvel...

Miről beszél ezek után a posztoló?!

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2011.04.26. 22:04:33

Jók ezek az általánosítások (amit a posztoló ennyire konkrétan nem írt le, de sokan gondolkodnak így): a falun nincs munka, mindenki bunkó marad, és segélyből él a kilátástalanságban.

Hát nem :-) Van biztosan olyan falu is, de van másmilyen is, és nem kellene egy kalap alá venni őket.

Az eredeti elméletet továbbgondolva, költözzön mindenki egy óriási házba, csomót lehetne a fűtésen, közlekedésen, energián, stb. spórolni, és lehetne élni egymás hegyén-hátán, mert az olyan hatékony lenne. Az lenne, csak éppen nem emberi.

Csecse Becse 2011.04.26. 22:10:12

@Droli: Ez sem igaz! Amióta visszaköltöztem falura, azóta harmad-annyi a rezsim. A beton panellakásnak csak a távfűtéses számlája is 3x annyiba kerül(t), mint itt, pedig gázzal fűtök én is.

flamer 2011.04.26. 22:12:09

@Kőmíves Kelemen: A nagy átlagot érintő dolgokról. Az remek, hogy te úgy tudsz dolgozni, ahogy, viszont az átlagmagyarnak a(z internetes) távmunka elérhetetlen.

Poison Yvi 2011.04.26. 22:12:39

a posztoló kizárólag lepusztult faluban jart idaig, eloregedett munkanélküli faluban, ez van,majd ha lát némi világot nem ír ekkora baromságokat :)

régebben valóban az volt a trend, hogy falun mezőgazdaságból éltek elsősorban, (40-50 éve) de a modernizálódó gyárban akart dolgozni, uszodát akart, boltot, "kultúrát" az igyekezett beköltözni egy városba...

de most, mikor mindenkinek saját autója van, természetesen nálunk is elindult a jól kereső népesség vidékre költözése,nem azért mert kapálni akarna bárki, a ki illetve visszaköltözők a kert helyét befüvesítik jellemzően, viszont az elérhető árú saját önálló ház/jó levegő/zöld környezet simán megér 10-20 perc extra kocsiutat, a városi garzonokban/panelekben meg nyugaton is régen elindult a gettósodás, magyarul városban ott már régen nem a polgárok laknak, csak a proletárok ;)

Kőmíves Kelemen · http://komkel.blog.hu/ 2011.04.26. 22:15:39

@flamer:
Nem a távmunka lehetőségén van a hangsúly, hanem azon, hogy a beszűkültség ami a posztban szerepel, már rég a múlté.
Bármit megtalálsz a neten, és a falun élő nyitott fiatalok ezt ki is használják. Aki ott birka, az a városban se fog más lenni...

Poison Yvi 2011.04.26. 22:21:19

a falusi iskola másik téma, nyilván értelmesen koncentrálni kell, nem kell mindenhova automatikusan iskola,

amihez még hozzá kell szólni, az a szomszéd véleménye.
értelemszerűen városban a szomszédomnak van véleménye rólam, nekem is róla, de sosem jut el hozzám, mert nem beszélek vele.
falun meg általában igen, csakhogy ezt jellemzően a falu előnyei közt szokták emlegetni :D

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.26. 22:30:06

@Kőmíves Kelemen:
"Bejártam a fél világot, sok évet éltem/dolgoztam külföldön.

Hazajöttem, most egy kisvárosban élünk párommal, kutyákkal-macskákkal egy kertes házban."

Szerintem ebben a kulcsszó az, hogy elmentél. Jómagam is, éppen azért gondolom, hogy nem kéne másokat maradásra kárhoztatni.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.26. 22:32:11

@Droli:
"Van biztosan olyan falu is, de van másmilyen is, és nem kellene egy kalap alá venni őket."

Nem is. Én nem Budapest agglomerációjáról írtam. Azt nem tartom vidéknek.

ludaskása 2011.04.26. 22:35:50

az én faluélményem kettős. egy gyerekkorból, ami egy fővároshoz 80 kmre eső 6000 fős falu volt (most már persze város). ide azért leszűrődött a pesti fény, közel volt (kb 20-40 km) több nagyobb város is, szóval nem volt teljesen balkán. most is tűrhető színvonalú az infra, de meló az nem nagyon van vagy csak szűkösen. mondjuk lehet ingázni. ez akár jó is lenne fejlett falunak.
a másik falut vmikor a múlt század végén ismertem meg, dél-békési, 1500 fős, tehát nem is a legkisebb, de azért korlátos méretű népességtömörülés. nos az a posztbeli falu is lehetne. munka a rendszerváltás óta nincs, ált.isk 10 fő/évfolyam, de az 1000 IQ nem jön ki, aki 100 fölött teljesít az továbbtanul és nem tér vissza, legfeljebb disznóvágáskor. igazi szellemi és anyagi sivárság. pletyka az van, néha kicsinálós, de inkább csak sima falusi. viszont az ott történtek minden héten simán kitöltenének egy nagy bulvárhíradót. amit ott lehet hallani, ahhoz képest bármelyik fókuszos bulvárhír magaskultúrának számít. de ez csak a kívülálló havi vidámságát emeli, az ott élőknek szippantó mocsár. pesthez vagy a bizonyos m1 közeli csilli-villi faluhoz képest elképesztő méreteket ölt a nyomor, a pénztelenség, a kilátástalanság. oda épeszű ember nem költözik.
és gyanítom sok-sok ilyen falu van még az országban, és sokkal kevesebb a többek által említett "luxus ott élni" falu. persze akad olyan a balaton felett, meg az m1 mentén, de keleten a helyzet igen sivár.
a falusi élelmiszer romantikához meg annyit, hogy ma már nagyon kevés az olyan falusi porta, ahol csirke, disznó nevelkedik vagy igazi zöldség nő. ezek a mai csirkék gyárban kelnek, számítógép segítségével, kiskorukban kapják a szteroidot meg az antibiotikumot, mert különben hamar kipurcannának. később persze gazda függő, mit eszik, de a nagy tápmultik minden faluban ott vannak a mindenféle turbósított mixeikkel. képzelheted mi van ezekben. a jó falusi zöldség meg fóliasátor alatt fejlődik, megannyi vegyszerrel védve és serkentve. fincsi kis sali lesz belőle, egészségedre.

Kőmíves Kelemen · http://komkel.blog.hu/ 2011.04.26. 22:36:58

@Quadrille Lobster:
Nem akarok senkit maradásra birni, ellenkezőleg.

Azonban aki pizzafutárkodni megy ki (és nincs más továbblépési lehetősége), az nem fog sok mindent megtapasztalni a kinti világból, mert a keresete vagy elmegy teljes egészében az életére, vagy pedig kuporgatva félrerak valamennyit, de közben kiég.
A megtakaritott pénzből hazajön, vesz magának egy használt autót, és lakik továbbra is a szüleivel, miközben a megszerzett nyelvtudás szépen elkopik...

Tehát aki kimegy, az hosszútávú céllal menjen. Vagy rendezkedjen be odakint egy normális életre, vagy pedig a megszerzett tapasztalatokkal és HASZNÁLHATÓ nyelvtudással jöjjön haza, próbáljon meg itthon elhelyezkedni jobb pozicióban.

Amit a napokban olvastam, hogy 1200-1400 Euros bérekért mennek ki dolgozni az emberek, egyszerűen nevetséges. Nem az összeg, hanem az, hogy itthon ezt szakemberként nem keresik meg :/

mocc 2011.04.26. 22:38:57

Javasolnám a kedves posztolónak, mielőtt máskor hülyeségeket ír, tájékozódjon. Vannak elszegényedett falvaink egyre több sajnos, és valóban nem kell minden 200 fős faluba saját suli, ésszerű központosítással, ingyenes iskolabuszokkal gazdaságosan és színvonalasan is meg lehetne oldani a helyzetet. Az én falumban viszont ettől még körberöhögik az ilyen, "képről láttam csak a vidéket" típusú hülyegyerekeket. Az itt élő egyetemi tanár, művész, orvos,építész csakúgy, mint szomszédaik, a segédmunkás, asztalos, traktoros. Ja! És a falu általános iskolájából a nyolcadikosok nagyrésze középfokú nyelvvizsgával a zsebében megy a városba gimnáziumba. Biztos az ócska oktatási színvonal miatt.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.26. 22:39:42

@ati27: "a posztoló egy suttyó városi bunkó f*sz. "
Falusi.

És nem fekete meg fehér, de ha minden árnyalatot végigmondanék, akkor reggelig itt ülnél és olvasnád.

flamer 2011.04.26. 22:49:18

@mocc: Szerinted hány falu olyan, mint amit leírtál, meg hány olyan, mint ami a posztban szerepel? Kb?

mocc 2011.04.26. 22:59:52

Nem számoltam utána. Az általánosításod, meg a lenéző stílus viszont kurvára irritált. A környéken mondjuk ilyen a legtöbb település... de azért írtam az átgondoltan központosított, ingyenes iskolabuszos megoldást, mert a teljesen elszegényedett, kihaló falvakat ez, meg a munkahelyteremtés menthetné meg. Talán.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2011.04.26. 23:00:30

Nyilván különbséget kell tenni falu és falu között. A budapesti agglomeráció nem ér. A posztoló védelmében: a fő probléma szerintem sem az, hogy az emberek elköltöznek a falvakból, hanem az, ha kitartanak a reménytelenségben. Nem azt mondom, hogy költözzön mindenki Budapestre, de sokan leírták már, hogy nálunk a mobilitás hiánya a gazdasági fejlődés egyik lényeges korlátja. Persze tudom, hogy emögött sok, objektívnek tekinthető elem is van, pl. a normális bérlakás piac hiánya. De azért komoly tehetetlenség is van.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.26. 23:06:37

@mocc:

Miért kell "megmenteni" egy kihaló falut?

Ha senki nem akar ottmaradni, minek erőltetni?

Kicsit olyan ez, mint az a nyelv, amit tudóskommandó ment meg a "kihalástól", mert már csak hárman beszélik. Okés, rögzítsék. Az nem ugyanaz, mint a falu esetében kötelezni az ott élőket, hogy ott rohadjanak továbbra is. Vagy csak simán nem erőltetni az átköltözést.

Amíg olyan hangok mennek, hogy meg kell menteni egy települést, addig persze hogy azt hiszik páran, hogy erkölcsi kötelességük ott szenvedni és hogy van benne valami magasztos.

manager2008 2011.04.26. 23:07:42

@misc: Igazad van. De láttam egy érdekes példát London közeli faluban. Az utcafronton olyan kertészeti csodák voltak minden ház előtt hogy azt hittem ezek a fickók éjjel nappal ezt csinálják, és ez valami szekta. :) Aztán kiderült hogy katalógusból lehet választani a design-t és egy cég megcsinál mindent. Érdekes volt hogy nem is volt drága. Mindent beültettek, cseréltek ha kel, és jött egy öntözőkocsi s öntözött,tápokat szórt stb.
Néhány embernek munkát adtak ezzel, és a nagybani szállítás miatt olcsó volt a növény is.
Az ötletet elmondtam az ismerős falu polgármesterének, hogy legalább a faültetést szervezzük meg, szerzek fákat harmadáron.
Nem nyert. Természetesen patkány írtás sincs, és a közterületet a ház előtt is nekem kell nyírni. (munkanélküli van egy csomó, de éppeszű áron nem lehet fűnyírásra szerződtetni senkit.
Ellenben húszféle vállalkozó jön az idióta szirénás autójával és hétvégén dudál, hangszórózik, stb. nagyobb zajt csinálva mint egy pályaudvar.
Idióta ez az ország.

Csecse Becse 2011.04.26. 23:26:53

@manager2008: Ahogy fentebb is írtam: hozzáállás kérdése. Lehet hagyni enyészni, vagy lehet a szabadban termő bodzából szörpöt főzni és eladni a városi piacon; eső után csigát szedni a réten és leadni; a kertben "termett" ribizlilekvárt eladni; lehet fát ültetni, gondozni a környezetünket --> Szép környezetben pedig falusi turizmust indítani, bérlovaglással, lovas túrával, bográcsfőzéssel, folklór műsorral, céges csapatépítő túrával, stb.
Ha a megrögzött városlakó jól érzi magát, akkor vszleg visszatér a faluba, ott elkölti a pénzét, amiből - jó esetben - fejlődés, érték terem(het).

Dagadt Botsáska 2011.04.26. 23:32:47

Igen, ez az!
Hol van ilyenkor Nicolae Ceaușescu, amikor az országnak szüksége lenne rá...?

A Kárpátok Géniusza kora meg nem értett zsenije volt, ez a post világít csak rá igazán, hogy a nagy Conducator mennyivel megelőzte korát, amikor már a 80-as években minden erejét megfeszítve vitte vállán a falurombolási programot.

(A post szerzőjét Darwin-díjra jelölni javaslom!)

világlátott 2011.04.27. 00:12:15

Ez kb. olyan,mint a Krisnások hasonlata a kútban lakó békáról: Időtlen idők óta egy kútban lakik egy béka, mígnem egyszercsak beleesik egy másik béka is a kútba. Kérdezi a "házigazda", hát te honnan jöttél? Én a tengerből. Tenger, az mekkora? Hát az hatalmas nagy.Na de mégis, van kétszer akkora, mint az "én kutam"? Á, sokkal nagyobb. Sokkal, de mennyivel, mondjuk tízszer? :) ..........eddig a hasonlat. Én is voltam már a "tengernél", vagyis más országokban, nem is keveset, súlyos éveket. Javaslom a poszt írójának, hogy addig, amíg nincs komolyabb tapasztalata arról, amiről ír, akkor inkább ne is írjon semmit, mert csak saját magát égeti. Fentebb már mások is írtak a nyugat európai falvak helyzetéről, hát ott ez teljesen mást jelent. De ezt meg nem tapasztalod egy egyhetes "nyaralással",az is tuti. Pl. Hollandiában - ahol két és fél évet éltem-élek - a falusi vagy tanyasi "porták" értéke olyan fél milló eurótól indul, a határ a csillagos ég.(proli lakás a városban €150.000) Az átlag tanya ott olyan - de mondom,az átlag - amit itthon már "major"-nak vagy "majorság"-nak mondanak a vidékiek, ami itt sincs kb. 100 millió HUFt alatt. Hatalmas melléképületek,gépek,stb. A zemberek, vagyis az ország minimum 2/3-a (!) ilyenekben lakik arrafelé. A föld hozzá öt hektár fölötti minimum, ha pl.tehenet tart, akkor minimum 20-30-at vagy többet, az udvarokban új autók a család minden tagjának, Volvo, akármi. De mondom, ez általános dolog, kocsikázhatsz egész nap keresztül kasul Hollandián, mindenhol ez van, még Friesland-on is (megye), ami itt mondjuk szabolcs megye vagy ilyesmi. Bajorország szintén zenész vagy mondjuk UK, ott is éltem három évet. Nem nagyvárosban, vagy ha néha igen, akkor amint lehetett, mentem is ki onnan. Más is írta ott fentebb, hogy nyugaton a prolik és a csóró droid melósok laknak a városokban, ez tényleg így van. A "valakik" oda be se járnak nagyon. És ezeké a valakiké az ország valójában, nem a garzonokban-bérlakásokban tengődő meg közlekedési dugókban ücsörgő szerencsétleneké. Ők ott az alja. Aki nem hiszi,Google maps, műholdas üzemmód, prímán látható az infrastruktúra.Vagy ki kell menni megnézni. Hogy a dolognak mi a háttere és hogy ezt ott hogyan oldják meg, abba már nem kezdek bele, az egy külön fejezet, de nem lenne elérhetetlen ez itt sem. Persze nem hirtelen, csakis hosszútávon. Sőt, magyarország adottságaiból kiindulva borzalmas hiba,hogy miért nem erre tendálunk, a vidék fejlesztése felé. . Akit érdekel,olvasgasson utána vagy akármi,de inkább tanuljon meg egy nyelvet,ne is olvassa az ilyen (magyar) baromságokat...Szörnyű nagy itt a sötétség,ebben a "kútban"...

flamer 2011.04.27. 00:17:48

@világlátott: A poszt nem a holland falvakról szól. A poszt az átlagos magyar falvakról szól.
A poszt nem Csobánkáról vagy Biatorbágyról szól. A poszt az átlagos magyar falvakról szól.
A poszt az átlagos magyar falvakról szól.

Ezt tényleg ennyire nehéz megérteni?

flamer 2011.04.27. 00:21:25

@világlátott: Egyébként a dolognak az a háttere, hogy az EU egyik legfontosabb feladata az, hogy támogatásokon keresztül gyakorlatilag számolatlanul öntik a pénzt az európai mezőgazdaságba.
Ja, és természetesen nem a csórók laknak csak a városokban (egyébként ny-európai falvakban is vannak ám csórók, bőven), ha ennyit jártál arrafele, akkor ez igazán feltűnhetett volna.

világlátott 2011.04.27. 00:22:02

Nem nehéz.De azt próbáld megérteni,hogy arra kellene menni és nem leépíteni a vidéket.Vagy máskülönben veheted a külföldi élelmiszert aranyáron, és mindenki mehet nyugati cégeknek csicskának a "város"-ban,de azt hiszem ez már itt menthetetlen...

Csecse Becse 2011.04.27. 00:22:29

@flamer: A komment(ek) a példamutatásról szólt(ak): Arról, h. nem csak enyészni lehet hagyni, hanem meg kell találni a lehetőséget az emelkedésre, kreatívnak kell lenni, tudni és tenni kell. Lásd fentebb a mintapéldákat! ;)

flamer 2011.04.27. 00:35:21

@világlátott: Konkrétan Hollandiában a népesség 83%-a él városokban, Mo-n 68% - nekem úgy tűnik, hogy a hollandok azok, akiknél leépítették a falukat... persze az is igaz, hogy nem attól lesz virágzó mezőgazdaság, hogy sokan vannak a falukban, hanem attól, ha azok valami normális dolgot csinálnak, márpedig ez nálunk nem nagyon sikerül.
Szóval először szembe kellene nézni azokkal a realitásokkal, amik itt a posztban vannak, aztán miután sikerült megérteni, hogy mi is a helyzet a falvakban, csinálni valami normálisat - mert addig, amíg a politikai elit tényleg valamennyire elhiszi ezt a hamis bukolikus idillt, addig persze, hogy faszságokat fognak csinálni, ahelyett, hogy mondjuk megteremtenék a nagybirtokok létrehozásának kedvező feltételeket.

világlátott 2011.04.27. 00:51:44

@Csecse Becse: kösz,ilyesmire gondoltam,csak nem tudom ilyen tömören és szépen kifejezni magam

Csecse Becse 2011.04.27. 01:16:04

@világlátott: Ehh! Semmiség.
A lényeg, hogy nyitni kell + dolgozni a jobbért. A nyitásra a globalitást is lehet használni:
- a legeldugottabb faluban is van (lehet) mobilnet, ergo lehet tolni a netes marketinget; Iwiw-es, fészbúkos fotóalbumokon virítani a naplementében glóriázó, gondosan ápolt portát, autentikus parasztházat;
- Tony Curtis helyett Zukkerberg-et és Beast puliját futtatni a Nagy-Alföldön.
... és még...

Annyi qrva sok lehetőség van a jó marketinger, a jó "nyitásra".
Csak oda kéne tenni magunkat...

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2011.04.27. 01:16:49

@világlátott: azért az elég egyértelmű, hogy ahol a lakosság több mint fele munkanélküli (tehát többek között nem őstermelő), ott a népesség felének régen el kellett volna húznia oda, ahol van esély munkára, és ott kellett volna és azt kellett volna tanulnia, amire igény van. Tökéletesen helytálló helyzetleírás van a posztban sok magyar falura, csak vannak szerencsésebbek is. Azt kellene megvizsgálni, hogy ez a szerencse vajon mitől lehet. Nem lehet-e például az, hogy mégiscsak olyanok lendítik fel ezeket a falukat, akik már voltak előtte máshol is, például tanulni valami használhatót és értelmeset?

Tényleg nem értem, miért kell a rossz hír hozóját ütni, amikor igazat mond. Az, hogy vannak kivételesen jó helyzetű-adottságú falvak, az nem segít a többin.

Csecse Becse 2011.04.27. 01:20:59

Izé, "marketingre", csak elgépeltem.
Későt mutat a vekker... :-$

flamer 2011.04.27. 01:26:21

@Csecse Becse: Ez a virágzó falusi turizmus is inkább önáltatásnak tűnik nekem, mint valós lehetőségnek. Egy-egy helyen lehet realitása (főleg, ahol termálvíz is van) de persze az is úgy kezdődik, hogy pár száz milliót bele kell tolni a projektbe, az meg az átlagos falusinak nincs a ládafiában.

Csecse Becse 2011.04.27. 01:32:24

@flugi_: Akkor megismételném újra a fentieket, mert - meglátásom szerint - nem érted:
Ha adófizetők által működtetett lélegeztető gépen tartjuk életben a falut, akkor az a falu tényleg megérdemli azt a környezetet, amit a T. Posztoló is látott/vizionált. Viszont ha a falu lakossága és (választott) vezetősége tesz azért, h. jobbá legyen a faluja, hogy az felkapott legyen, betelepüljék a városlakó, látogassa a turista, a stoppos, a szomszéd pusztán fesztiválozó, a drogturista, ésatöbbi...
... akkor az a falu (és közössége) a bejövő embörből anyagi forrást kap, amiből építhet.

Fel kéne már fogni, h. magától nem jön a pénz, azt oda kell vonzani, ahol szükség van rá!

Csecse Becse 2011.04.27. 01:43:47

@flamer: Minálunk nincs termálvíz, de - ahogy fentebb is írtam - volt 100 M-s beruházás. Lehet pályázgatni is, mert temérdek EU-s forrás is akad.

Nyitott szemmel többet lát az ember. ;)

világlátott 2011.04.27. 02:14:29

@Csecse Becse: Szerintem jók a meglátásaid,de amíg mi itt arról diskurálunk és okoskodunk,hogy hogy lehetne felemelni a magyar falvakat, addig mások "lenn a faluba" nézd csak meg, mit művelnek: Gyöngyöspatán ma este kiborult a bili. Nem akarom ebbe az irányba terelni a beszélgetést, de hát én nem voltam sokáig itthon mostanában és ez most nagyon visszarántott a magyar "mélyvalóság"-ba. Szerintem a magyar falvak gondjai csak egy nagyobb probléma jelei, magyarul a jéghegy csúcsa. Szövevényes és nagyon komplex a téma. Megmondom őszintén, főleg az összecsapásos cikk hatása miatt is, fogalmam sincs, mit kellene tenni. Ez most odabaszott. Nagyon nagy baj van. Peace.

Csecse Becse 2011.04.27. 02:33:55

@világlátott: Igen, az említett üggyel kapcsolatban nekem is rögtön a "negatív sajtó" ugrott be először, főleg azután, h. a Vöröskereszt tevékenységének sajtómegjelenései is sok olajat öntöttek a tűzre.
De pl. ez ellen is lehetne tenni. Mondjuk olyannal, amit faterom is mindig mondogatott: "A cigány maradjon meg a hegedűnél és a cimbalomnál, mert azokan nagyon jól dolgozik."
Eleddig a szélsőségesek sem tiltakoztak Mága Zoltán újévi koncertjén, vagy a 100-tagú Cigányzenekar tevékenysége ellen. Mert mindkettő jóhírét viszi Magyarországnak, még ha cigányok is. Dolgoznak. Jól dolgoznak.
DE! Ahogy Te is írod: a falvak esetén sokkal több és nagyobb gond van, amiből a T. Posztíró is - szerintem eltúlozva, de - tévesen táplálkozik.
Ezen lehetne fejlesztéssel, fejlődéssel segíteni. Ennek akár következménye is lehet a problémás(?) kisebbségek integrációja: Ha van munka, nem segélyen vagy lopásból élnek...

De ez már túlmutat rajtunk, pár blog.hu-s komment ehhez kevés. Ehhez a vezetői elitnek (Elit? hehe...) kellene szemléletváltást, hozzáállást változtani, és megfelelő jogi környezetet létrehozni.

flamer 2011.04.27. 03:14:10

@Csecse Becse: Igen, erre mondtam, hogy egy-egy helyen működhet, de Magyarországon 2847 falu van - szerinted tényleg reális az, hogy ezeknek a nagyobb részében érdemi falusi turizmus valósuljon meg?

világlátott 2011.04.27. 05:30:33

@flamer: Szerintem a falvak nagy részében ez tényleg nem reális. A nagy részének mezőgazdasági terméket kellene előállítani és nagy tételben és külföldre exportálni. Ezzel csak úgy rúghatnánk labdába, ha nagytételben, rendszeresen és magas minőségi áruval nyomulunk. Oké,az infrastruktúra enyhén szólva is gyenge ehhez ma, a szervezés nehézsége (pl.nyelvtudás) és az anyagi háttér hiánya már csak a hab a tortán, viszont iránynak jó lenne,valahol el kell kezdeni. Nem is olyan régen láttam egy egyetemi előadáson a neten (ME), hogy magyarország adottságai megfelelőek lennének 120 millió ember élelmiszerellátására. VISZONT: a vak is láthatja, hogy itt nagyobb szelek fújdogálnak, mint amit a magyar elit kavargat. Az EU egyszerűen nem engedi, hogy nagyobb részt harapjunk ki ebből a tortából, mert az a saját (nyugati) tagországai piacát veszélyeztetné. És itt van a kutya elásva. Pl. megint Hollandia (bocs), piac a főutcán a kisvárosban, tavaly tavasz. Epret árul boldog-boldogtalan, természetesen csak holland árusok vannak, csak holland eperrel (boltokban ugyanez). 25 deka 3 euro (!), ez kb. 3000 Ft/kg. Íze semmi, gagyi szar, de hát ott fenn északon napfény híjján milyen is lenne ugyebár. Mondom a kollégámnak, ide kellene hozni otthonról abból a jó édes fajtából egy kamionnal és adni mondjuk 25 dekánként €2.80-ért, de akár háromért is, nem ez a lényeg (pénz,nyelvtudás,minden van). Na persze. Hanem az, hogy akkor a helyi szart a kutya nem venné és a helyi termelők mehetnének a sóhivatalba. Ezt ott egyszerűen nem engedik meg, nem is engedték és soha nem is fogják. "Hivatalosan" persze igen, de gyakorlatilag nem. De nem csak az eper, akármi, itthon minden zöldség-gyümölcs sokkal finomabb és jobb, na és persze olcsóbb is. Egy kettő ember (kofa) talán ellötyöghetne fű alatt, de ez tömegjelenség soha nem lesz ott. Ha ez beindulna teljes gázzal, akkor a holland vagy brit stb. mezőgazdaság gyakorlatilag összeomlana éppen ugyanúgy, ahogy a magyar ipar omlott össze a kínai miatt az utóbbi húsz évben. Spanyolország EU-s mezőgazdasági "atyaúristen" szerepéről - a marokkói rabszolgákkal - már ne is szóljak. Persze most ott is nagy a gáz, de képzeld mi lenne velük, ha még lentebb csúsznának amiatt, hogy még mi is kiharapunk az EU-s mezőgazdasági tortából az ő kárukra. Védik a saját érdekeiket, ennyi. Erről persze hallgat a magyar politika, mint szar a fűben. A magyar politikusok nem írányítanak itt semmit se, csak majomkodnak a TV-be meg tömik a saját zsebüket, a nagy szelek onnan fenntről fújnak, sajnos. A mezőgazdaságon kívül viszont nem sok kitörési pont van vidéken, vagy inkább semmi. Max. a hazai piacra termelhetnének a kis-és nagytermelők, de hát az meg nem fogja itt megváltani a világot. Bár megfelelő jogi háttérrel - ahogy Csecse Becse írja - lökne rajtunk, nem is keveset. A vidéki mélyszegénység felszámolását biztos megoldaná, ha a magyar boltok polcain olyan kinti mezőgazdasági termék nem lenne, ami itthon - magyarországon - előállítható. Magyarul a falvakban lenne meló. Nyugaton mindenhol így van ez, gyanítom,hogy ez ott jogszabályba van foglalva, vagy extra adó a külföldi cuccra vagy mittudomén.Egy biztos: ami nekik van,az máshonnan nem jön, vagy csak elenyésző mennyiségben. Plusz még exportálják is a szarjaikat, pl. ide, lásd ízetlen, spanyol zöldség, gyümülcs. Sőt, a briteknél minden boltban minden hústerméken rajta van egy nagy brit zászló. Másmilyen nincs is. Érdekes módon mégse fasiztázik ezen senki arrafelé...Nem azt mondom, hogy mindent át kell venni a nyugattól, de ezt tuti. És ez csak egy baja a magyar falunak a sok közül...

BKV reszelő 2011.04.27. 06:34:42

A posztoló jól megsejtette a zárt közösségek gondolatokra (illetve azok minőségére) gyakorolt hatását, de ezzel együtt is jó falun élni. Én 11 éve költöztem "le" vidékre a főttvárosból. Jó itt élni. Van sok tahó itt, de a főttvárosi dzsungel is tele van böfögő, fingó orángutánokkal, akiknek egy bővített mondat egy életre szóló kihívást jelent. Ez tehát azonos a városi és a falusi lét jellemzőinek erdejében. Az életminőség az ami más. Ráadásul akkor megyek be tarlósfalvára, amikor akarok, van jó közlekedés, négy kereke van. De miért mennék be? Aktív intellektuális életet élni a zöld pardonban? Miben tér el az a hely a falusi dizsitől? Ugyanaz a bamba népség lakja, esetleg kettővel több bölcsészt vernek el az utcán a részeg dizsiértelmiségiek, ha ránéz egy faék bonyolultságú csajra, aki nem érti, hogy miért húzza fel mindenki, hiszen csak bugyit nem vett fel és a melle lóg ki. Főttvárosunk népességét nagyon is jól reprezentálja a vidéki népesség, csak szembetűnőbb vidéken, ha egy sültparaszt (ez nem a földművelő, hanem a másik) dajdajozik. Tény, hogy vidéken élni autó nélkül nem lehet. Nos, nézzük az előnyöket:

Budapest vs. vidék:

Szennyezett levegő vs jó levegő
Jó közlekedés? vs. jobb közlekedés
Sok kocsma vs. 2-3 kocsma
TESCO,CORA,BRICOSTORE,stb. vs. itt is
600000 bunkó vs. 200 bunkó
Sok üres mozi vs. projektor
Könyv vs. könyv
Sok részeg bölcsész vs. 0 bölcsész, részeg van
Paraszt autós vs. paraszt autós, de kevesebb
Sok hülye blogger vs. nincs blogger
Állandó forgalomelterelés vs. pár évente egyszer, ha csőtörés van
Szélessávú interizé vs. itt is van IP TV-vel
Posta vs. Posta
Iskola sok cigánnyal vs. iskola
Jó iskola kurva drágán vs. ha van pénzed, eléred innen is
Telehányt belváros vs. milyen város?!
0 zöldterület vs. zöld a határig
0 élővilág (normális, nem emberi) vs. A megmaradt fauna és flóra
Loggia az ötödiken vs. 2000 nm-es kert fákkal, fűvel, kutyával + a közterületek és a határ
50 nm-es nappali kutyával vs. 160 nm-es ház, kutya a helyén a kertben
.....

Ami a főttváros mellett szólna az a munkahelyek száma...de az csak annak köszönhető, hogy a magyar politikus minden korban központosítani szeretett, mert a zsebe szerint ez jó. De ez nekünk is jó. Ott a munkahely, ide jövünk haza. Az ott a mi ipari parkunk. :) Tele prolikkal és biztonsági őrökkel.

úgyiselfelejtem 2011.04.27. 07:22:39

@anyádbogár: a legelsô hozzászólásodhoz: azért a nagyváros melletti falu erôsen nem tipikus. Te, mint városi ember lelátogatsz (ha fônök vagy, pláne), inkább hasonlítasz az említett politikusokra.

És lehet, hogy az "igazi" élelmiszert vidéken termelik, de drágán, sok munkával. A nem vidékiek pedig csak ritkán adnak érte pénzt, pedig az is kellene a falusinak, gyógyszerre, iskolára.

Még a zöldséget is budapestrôl hozzák...

úgyiselfelejtem 2011.04.27. 07:28:51

@BKV reszelő: ahogy kivettem a hozzászólásból, te dolgozni azért bejársz a "fôttvárosba".
AKKOR MILYEN FALUSI VAGY TE? (nem kiabálás, csak nyomatékosítok)

Valószínüleg pont olyan, aki összeszedte magát annyira, hogy falun "úrként" éljen.
Nevelj disznókat, csirkét otthon, és próbálj abból megélni.

Ja, és bár szerinted 0 blogger van falun, de azért kommentelô van bôven :) (a több mint 1700 kommentedre célzok)

bájgúnár 2011.04.27. 07:48:04

Marha! Vidékről fogalmad sincs,népi hagyományokat kevered a Maónaka shón felnőtt élményeiddel.Összemosol korokat,életviteleket.Gyere le hozzánk te bunkó.A vidéki iskolánk modern,német ,angolnyelvet tanítanak.Még az óvodában is német nyelvre szoktatják a kicsiket.Szégyen hogy ennyire lejárató bunkó emberek élnek hazánkban mint a fajtád!Miattatok tart ezen a szinten az ország.Szégyene vagy nagyapádnak,apádnak ha azok ugyan magyarok voltak.

árnyékgyuri 2011.04.27. 07:54:50

Én egy borsodi 600 fős falu polgármestere vagyok és én is amellett vagyok, hogy bunkók mindenütt vannak, tehát ez nem szempont. A bunkóság mégcsak nem is függ a tanultságtól: volt olyan pesti egyén, aki kb. 10 perc ittartózkodás után kioktatott, hogy mit kellene tenni a felemelkedésért. Kb.olyan szinten, mintha én azt az ötletet vetettem volna fel, hogy a Margitszigeten a vadaspark helyén miért nem tenyésztenek disznót, mer több haszna volna.
Ez a vidékre költjük az adópénzt pénzt duma meg sántít: se 4 metróra, se margithídra nem megyek, ezeket pedig nem a pestiek, hanem sajnos a német, holland adófizetők állják, amiből itt a faluban van 20 fő. Miért nem ide irányítják a saját adójukat, miért oda ahol soha nem használják. De egy magyar adófizetőnek a falvak fenntartása tizedannyiba sem kerül, mint a fővárosi projekteké, persze tudom ott termelik meg az adót. Szerintem a helyes arányokat kellene megtalálni, hogy itt is lehessen élni.

BKV reszelő 2011.04.27. 07:56:51

@úgyiselfelejtem: Tartok állatokat, saját húst eszünk és saját zöldség és gyümölcs is kerül. Földdel nem foglalkozunk, mert mást tanultam és nem értek hozzá annyira, hogy nagyban nekivágjak. Nem is tudnék, mert szétdarabolták a használható földeket, lehetetlen összevásárolni, bérlésnél meg lyukak lesznek a táblák között, ami megnehezíti, sokszor ellehetetleníti a művelést.

A falusi nem az, aki földművelő, állattenyésztő, hanem aki ott lakik. A városi nem az, aki nem érti a kapát és a kaszát, hanem aki ott lakik.

Kono 2011.04.27. 08:35:12

A kedves poszt-toló még nem élt vidéke , ez látszik.
Én falun nőttem fel, előbb Szabolcs északi csücskében, majd a Bp-i agglomerációban, ahonnan Pestre jártam egyetemre, végül Budára költöztem, ahol a szomszéd telek 40 millióba kerül... És szívesen visszamennék vidékre, persze nem Szabolcsba. Az itt bemutatott falu valójában egy borsodi, vagy szabolcsi putri falu. Sajnos ilyen is van.

Amint már mondta valaki előbb, nem az iskolázottság szintje tesz valakit bunkóvá. Az itteni kedves egyetemi professzoraim között (BME) volt olyan, aki köszönni sem tudott, mikor bementél hozzá, a másik meg kikérte magának, hogy ő professzor úr és nem tanár úr, stb. Ezzel szemben, ha hazalátogatok, akkor már mindenki mosolyogva köszön, akivel csak találkozom, megkérdezi, hogy vagyunk, meddig maradunk, stb.
Az ismeretlen, mert még most költözött oda, az is örömmel átveszi ezt a nyitottságot, és köszön, vagy még beszélgetni is leáll, hogy kicsoda-micsoda vagyok. Legutóbb pl egy idős fizikus bácsihoz mentem át, hogy mutassa már meg, hogyan építette a napkollektorát. Egy órát beszélgettünk, és mindent készségesen megmutatott.
Egy másik öreg ásványvizet talált a fúrt kútjában. Bevizsgáltatta, és mikor kiderült, hogy nagyon jóféle ásványvíz, ingyenessé tette mindenkinek. Nyitott porta, be lehet menni, megnyitni a csapot. Kapsz hozzá tájékoztatót, meg CD-t, hogy mi ez a víz, és fizethetsz 20 Ft-ot literenként a papírokért, meg a CD-ért... Városban hol találkozol ilyen mentalitással?

A falu messze élhetőbb. A fővárosban lépten-nyomon csövesekbe, részegekbe, cigányokba, hányásba, kutyaszarba botlasz.Nyilván, mert itt élnek az okosak, vidéken meg a bunkók...

látjátok feleim szümtükkel 2011.04.27. 09:26:06

Nagyon jó a poszt.
Sok igazság hangzott el eddig, én ezt a kis történetet tenném hozzá. A 90-es évek első felében egy budapesti házaspár miután nyugdíjba ment, eldöntötte, hogy visszaköltöznek vidékre, és a kárpótlással szerzett földet fogják művelni. Fontos tudni, hogy mindketten vidékről kerültek valamikor a fővárosba. Ők mesélték el “parasztságuk” történetét.
Szóval elhatározták, hogy búzát vetnek, és megkérdezték egyik falubeli ismerősüket, hogy kell vetni. Az elmagyarázta nekik, lehet géppel, és lehet kézzel. A házaspár úgy döntött, ráérnek és elszórták kézzel a vetőmagot. Várták, hogy keljen a vetés, de a szomszédos földön már régen elbújt a nyúl a vetésben, amikor az ő búzájuk bujkálni kezdett.
Meg is kérdeztek egy szakembert, mi lehet ennek az oka, aki visszakérdezett nincs benne gomba? Na ezt meg kellett nézni, ezért kosárral a kézben kimentek, de nem találtak gombát a vetésben. ( A hallgató harsány röhögésére közölték, most már ők is röhögnek. )
Na mégis eljött az aratás ideje, addigra csak megnőtt a búza, és jött a kombájn. A házaspár elégedetten nézte, hogy a kombájn mögött micsoda szép porfelhő száll, de örömük gyorsan elszállt, amikor a kevés termésre azt mondta a felvásárló, hogy még ocsúnak sem veszi meg, mert több benne a gyommag, mint a búza. Következő évben bérbe adták a földjüket.

Igen tisztelt olvasók! A földművelés szakma, még a kiskert megművelése is. Családomnak az ország három részén van érdekeltsége, két kertet munkánk mellett, nagy fáradság árán magunk művelünk, a harmadikat - ez tőlünk másik irányban és messze van - a 83 éves nagypapa már nem tudja, mert nincs hozzá ereje. A falujában ( bihari kisfalu ) alig talál embert arra, hogy a telkén a füvet levágják. A falu kertjei műveletlenek, az öregek nem bírják, a fiatalok pedig nem akarnak nehéz munkát végezni, egyszerűbb az élelmiszert a boltban megvenni. Azt persze könnyű mondani, hogy fűnyíró stb., de azt nem ingyen adják a falusiaknak sem. Igaz, hogy a Torgyánék traktor vásárláshoz istentelenül nagy támogatást adtak, de fűnyíróra még egy kormány sem tett ajánlatot.

A városi piacokról eltűntek az öreg nénik, a mai árusok nagy része a nagybaniról beszerzett árut, és nem a saját termését árulja. Egyre kevesebb az aki maga termel, és maga árul. Ráadásul az elmúlt 20 év piactereiről a kiskosaras termelők a helypénzek magas ára miatt egyre inkább kiszorultak. Annak a vidékinek, akinek nincs kocsija, drága a közlekedés a városokba, a kiskosaras bevétel nem termeli ki ennek költségét. Erre sem tett még egy kormány sem ajánlatot a falusinak, pl. kedvezménnyel utazhat árujával a piacra, és ott kedvezményes helypénzzel árulhat. Ugyan akkor százmilliárdokat adnak olyan mezőgazdasági beruházásokhoz, amelyek munkahelyet nem hoznak létre, pl. haltenyésztő telepre, trágyatárolók építésére. Persze ez is fontos, de a trágyát évezredek óta a földbe szántották, és úgy hasznosították, ma már ez szinte tilos, ráadásul a környezetvédelemmel meg is ideologizálják, és a műtrágyázását támogatják. A műtrágyát meg nem falun gyártják.

Megjegyzem a kommentelők közt se sokan hivatkoztak eddig arra, hogy milyen jó a maguk által termelt zöldség, legfeljebb azt tárták a világ elé, hogy milyen jó a zöld fű. Arról se lelkendeztek, hogy milyen “olcsó” a vetőmag, a vegyszer, amivel a betegségek ellen meg kell védeni a gyümölcsöt, veteményt.

Igaza van a posztírónak, és nem kell a fejünket a homokba dugni. A világ változása a falusi emberre is kihat, ő sem akarja a földet túrni, mert az egyrészt nehéz, másrészt nem fizetik meg értékén.

Hozzájárul még egy nagyon fontos mindehhez. A leváltott rendszer falusi általános iskolásainak volt gyakorló kertje, ahová még a nyári szünetben is ki kellett járni a növényeket gondozni. Volt lehetősége a falusi fiatalságnak a saját élettere megélhetési forrását megismerni. Ez azonban nem volt modern, eu konform, mittudom én mi, és eltörölték. Mivel már a szülő sem művelt földet, nem volt kitől megtanulni. Jelentkezzen a kommentelők közül ( kivéve a tanárok ) aki bárkit is földművelésre tanított.
Egyébként az egyik kertünkkel szemben egy magas kitüntetéssel bíró akadémikus tudós lakik, ő sem a kertje művelésével foglalkozik, pedig falunk lakik. Nem is várja el tőle senki. Ebben a kérdésben nem szabad a szezont a fazonnal összetéveszteni.

A magyar édes földiepret pedig nem lehet hosszasan szállítani, ha lehetne, akkor ugyan olyan lenne, mint amit külföldről hoznak. Mások a fizikai tulajdonságok.

BKV reszelő
„A falusi nem az, aki földművelő, állattenyésztő, hanem aki ott lakik. A városi nem az, aki nem érti a kapát és a kaszát, hanem aki ott lakik.” Ugye ezt viccnek szántad?

világlátott 2011.04.27. 11:31:11

@látjátok feleim szümtükkel: Meglehet,hogy a hazai epret nem lehet messzire szállítani,nem vagyok nagy szakértő a dologban.Akkor - elméletileg ugye - lehetne más is,amit lehet.Fűszerpaprikáról,aszalt gyümölcsökről már nem is beszélve.A távolság meg lehetne ausztria is,nem kellene a világ végéig menni.Csak arra próbáltam rámutatni,hogy a kinti tapasztalataim alapján gyakorlatilag lehetetlennek tartom,hogy nagyobb pénzek áramoljanak magyarországra a zöldség-gyümölcs stb.exportból.Amúgy nem tudom,hogy ott hogy oldják meg,de az ottani piacokon nyüzsögnek még mindig a helyi kistermelők,öreg nénik is meg minden,öröm volt látni.Akkora piacok vannak a nagyvárosokban is,amilyet még életemben nem láttam errefelé. De külföldi áru egyáltalán nincs,csak olyasmi,ami ott nem terem meg,pl.banán,narancs,stb.Ez vajon hogy lehet?

látjátok feleim szümtükkel 2011.04.27. 15:05:56

@világlátott: Próbáltam megvilágítani, de úgy tűnik nem voltam elég pontos. A mai falusi-vidéki lakosság öregjei már fáradtak termelni, a fiatalok meg nem akarnak sokat dolgozni. A mezőgazdasági termelés időszaki munka - tavasztól őszig, kivéve az állattartást, mert az hétfő reggeltől vasárnap éjfélig tart- de csak akkor gazdaságos, ha a bevétel azokra az időkre is biztosítja a megélhetést, amikor nincs termelés, vagyis télre. Na ezt nem fizeti meg a magyar piac, mert bizony drága.
Tudod az én középiskolai tavaszi szüneteim hagyma duggatással, kapálással, a nyári szüneteim hagyma szedéssel, kukorica kapálással teltek. Senkinek nem kívánom, annak ellenére, hogy mostmár nosztalgiával gondolok vissza rá. Az elmúlt sok évben a mezőgazdaság is gépesítve lett, már okos géppekkel végzik azokat a munkákat, amiket régen az emberek végeztek, kapálás helyett pedig vegyszerekkel írtják a gyomot. Lehet választani: kidobni a gépeket, és dolgozzon az ember, vagy dolgozzon a gép és az ember lógassa a lábát. Ez volt a mezőgazdaság ipari forradalma.
Annak pedig egyszerű a magyarázata, hogy a külföldi tapasztalataid miért mások a magyar valóságnál. Elsősorban az állam támogatja az állampolgárok öntevékenységét, nem úgy mint a magyar állam. Itt a piacra csak olyan szabályokkal lehet menni, ami sok pénzbe, bürökratikus utánjárába kerül ( őstermelői igazolvány stb.).Másod sorban a magyar vidéki lakosság még nem ismerte fel, hogy a "munkátlanság" sehova nem vezet, és az örök gazdasági törvény, mely szerint a felesleget a piac megveszi, soha nem évül el. Az elmúlt húsz év nem volt elég a mezőgazdaságból élők világszemléletének megváltoztatásához, és sajnos a rendszerváltáskor még fiatal, erős mezőgazdasági termelők megöregedtek, utánpótlásuk pedig nincs, ezt fentebb már kifejtettem.

misc · http://misc.blog.hu 2011.04.27. 16:27:37

@világlátott: az EU egyik alapelve az unión belüli szabad kereskedelem. Ezt elég komolyan veszik, egészen biztos, hogy semmilyen vámot vagy adminisztratív akadályt nem lehet az ellen állítani, hogy Magyarországról epret exportálj Hollandiába.

Más kérdés, hogy a nyugat-európai mezőgazdasági termelők lobbija elég erős, és nagyon nem tetszik nekik a piacaik megnyitása. Az ő lefizetésükre kell az EU költségvetés kb felét beleönteni a "közös agrárpolitika" elnevezésű fekete lyukba. Ennek az lenne a lényege, hogy az EU-n belül minden termelő ugyanolyan támogatást kapjon, szóval arra sem lehet hivatkozni, hogy a holland termelőket jobban támogatják.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.27. 18:15:54

@világlátott: A poszt természetesen nem EU-pénzzel bőven öntözött holland falvakról szól. Nem is értem, hogy jutott eszedbe azokra asszociálni.

Nem is az infrastruktúa közelében lévő magyar településekről. Az nem vidék, még ha a fővárosi azért is megy oda, mert "vidéken" szeretne élni.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.27. 18:18:31

@flugi_: "Nem lehet-e például az, hogy mégiscsak olyanok lendítik fel ezeket a falukat, akik már voltak előtte máshol is, például tanulni valami használhatót és értelmeset?"

Debizony, szerintem is ott a pont. Azok előtte elmentek világot látni és megismerték, hogyan látja az ő kis szülőhelyüket a világ és mivel lehetne pl a turizmust reklámozni.

Kedvencem, amikor a kormányok folyton pusztát meg csárdást reklámoznak, a külföldi meg azért jön ide, hogy exkommunista országot lásson, meg panelt és borzongjon rajta egyet.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2011.04.27. 18:18:42

Hollandia, a magyar viszonyokhoz képest, egy nagy agglomeráció. Az ország területe kevesebb, mint a fele Magyarországénak, ehhez képest lakik ott közel 17 M ember, így a népsűrűség közel négyszerese a magyarénak. Nyilván a közlekedés se rosszabb, az embereknek sincs kevesebb pénze munkába járni, így akiket falun látsz, azoknak a nagyobbik része városokban dolgozik. A posztban nem arról volt szó, hogy budapesti munkahelyű közgazdászként szar dolog-e Gyömrőn lakni, ezt mindenki döntse el maga.

A magyar eperhez: a magyar államot nem sok minden akadályozza abban, hogy a magyar adófizetők pénzéből relatíve bőkezűen támogassa a magyar mezőgazdaságot (top-up). Ja, egy dolog mégis van: a magyar adókból erre már nem jut. Az pedig, hogy a holland adófizetők, miután a saját mezőgazdaságukat jól megtámogatták, még please be so kind nyúljanak ismét a zsebükbe és támogassák a magyar mezőgazdaságot is, elég visszataszító gondolat.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.27. 18:21:05

@világlátott:
"De azt próbáld megérteni,hogy arra kellene menni és nem leépíteni a vidéket.Vagy máskülönben veheted a külföldi élelmiszert aranyáron"

Ki mondta, hogy építsük le a mezőgazdaságot?

Vidék NEM EGYENLŐ mezőgazdaság. Most akkor kettőnk közül ki nem látott még falut?

De ahhoz nem kell 3200 település, mert az élelmiszert, hatékonyan nagy gzdaságok tudják előállítani. És a földtúrás amúgy sem a szíve álma minden kicsi vidéki, boldog és erényes polgárnak. Nem az. És a valódi paradicsom illatát is feladná, ha cserébe lenne munkája.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.27. 18:26:17

@Csecse Becse:
"Lehet pályázgatni is, mert temérdek EU-s forrás is akad."

Csak utána győzzétek valamiből fenntartani. Nincs nyomorultabb, mint az önkorik, amik felvettek hitelt önerőnek EU-s pályázat mellé, építettek mondjuk uszodát és most még a rezsit sem tudják fizetni. Az EU-s pályázat nem bevétel, hanem egy csapda, ebből a szempontból.

És akkor még a terméskőből készült felirattal "felújított" főterekről nem is beszéltem. Arra is jut pénz, de az sem hoz később semmit. MOndjuk nem is visz el többet. Az uszoda viszont igen.

Még hotelt is építhetnél EU-s pénzből, de az nem hoz automatikusan vendéget. Anélkül meg belefulladsz a hitelbe.

Sajna Brüsszelben nagyívű jószándékra hamarabb adnak pénzt, mint épeszű, szükséges dolgokra, mert jobban ki lehet pipálni az uniós irányelvek boxait. Mo-n inkább fenntartásra kéne a pénz, nem fejlesztésre.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.27. 18:32:32

@világlátott: "A vidéki mélyszegénység felszámolását biztos megoldaná, ha a magyar boltok polcain olyan kinti mezőgazdasági termék nem lenne, ami itthon - magyarországon - előállítható."

Attól tartok a protekcionizmus nagyon rövid távon lenne csak kifizetődő. Mondjuk pár hétig. Összességében mi húznánk a rövidebbet.

Ha mindenki magától vásárolna hazait (ha másért nem, hát környezeti megfontolásból), mindjárt más lenne a helyzet. Csak sajnos nálunk a hazai egyet jelent a rossz minőséggel. Pálinkában lehet, hogy jók vagyunk, csak én azt elég keveset veszek, a magyar eperből viszont tegnap sikerült beszereznem egy löttyedt zacskónyit. A feldolgozott termékekkel meg még rosszabb a helyzet. És még drágábbak is, mint az import.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.04.27. 18:40:48

@Kono:
"A falu messze élhetőbb. "

A poszt nem az agglomeráció csodáiról szól. A poszt nem arról szól, hoyg hol jobb érzés éslni és hol tisztább a levegő.

A poszt arról szól, hogy vidéken az emberek mestereséges ottartóztatása újratermeli a mélyszegénység problémáját.

Valamint arról, hogy ezt a "mentsük meg a falvakat, amik nem tudják magukat fenntartani" politikusok mindenféle elvont nemzeti csűrdöngölő meg falusi idilli ötletektől vezérelve osztják a baromságaikat és fogalmuk sincs a rögvalóságról.

Ami nem működik, azt ne erőltessük. Az nem lesz jobb, ha fenntartunk egy iskolát, egy önkormányzatot és kinevezzük a 20 km-re lévő rendőrörs egyik dolgozóját körzeti megbízottnak. Az csak megerősíti a téveszmét, hogy minden egyes települést mindenáron fenn kell tartani.

Ha valaki megszedi magát és vissza akar menni, lelke rajta. A madárcsicsergős idill egy luxus és akként is kéne végre kezelni.

bobbantyú 2011.04.28. 13:27:15

Erről a prosztóságról annyit, hogy utáltam a "csendes" falusi idillt, mert teli van békabrekegéssel, a szomszédok redvás kutyáinak a vonyításával amitől lehetetlen aludni, viszont olyan "tikot" te nem eszel sehol mint amit háznál nevelnek. Sokat dolgoznak ottan falun. Meg városon. Van aki sehol sem dolgozik, csak iszik. Falun és városon is. Annyira egybemosódik már minden, nem sok értelme van ennek a hülye város-falu ellentétnek. Mindenhol kábeltv, internet, számítógép, stb. Az sem mindegy hol van az a falu. Vagy az a város. Ez az egész egy hülyeség.

csaba03 2012.09.18. 10:13:34

A posztolónak abban igaza van, hogy a mezőgazdaság biztosan nem fogja megoldani a magyar falu jelenlegi problémáit. A mezőgazdaság ugyanis szaktudást és tőkét igényel, ezek nélkül csak kiskert méretben lehet kertészkedni, ami jó szórakozás, egészséges táplálékot is biztosít, de megélhetési forrásként szóba sem jöhet. Ez már száz éve is így volt, egy életképes családi gazdasághoz akkor is min. 5-6 hold föld kellett. Akinek ez nem volt, az napszámos, zsellér, cseléd volt. Arról, hogy ez milyen szar élet volt, a magyar irodalomban bőven találni leírásokat.

Ma is így van: akinek falun nincs meg a mezőgazdasághoz szükséges tudása, nincs földje (több tíz hektár kell), nincs több (sok) millió forint forgótőkéje, és nincs olyan tudása sem, ami lehetővé tenné, hogy elhagyja a falut, vagy legalább eljárjon dolgozni, annak bizony marad a Kusturica-féle idill... Munkát meg már a mezőgazdaságban sem kap, mert a gépek olcsóbban dolgoznak a biorobotoknál. Amelyik faluban a lakosság többsége ebben a helyzetben van, annak vége, favela lesz belőle.

Ahol viszont nem, ott gyökeresen más a helyzet. Ezért írhatták többen, hogy a posztoló nem látott még falut. Vagy csak egyet ismer.

Tapasztalataim szerint kétféle falu van ma Magyarországon. Vannak a menthetetlen, kilátástalan, folyamatosan lecsúszó települések, ahol a helyzet a posztoló által leírtnál is rosszabb, néha a harmadik világ viszonyait idézi. És vannak a normális, legalább átlagos fejlettségű helyek, ahol viszont az élet minősége már rég túllépett a posztoló által előadott sztereotípiákon. És az olló egyre nyílik.

És igen, a faluk egy része pénzes luxushellyé válik. Egy ilyet közelebbről is ismerek, mert nyáron, amíg szünet van az iskolában, mi is falun lakunk, kb. 2 hónapot, és nagyon élvezzük. Számítógép ott is van, dolgozni tudunk, ha hetente egyszer mégis Bp-re kell menni, a 160 km nem olyan vészes (igaz ehhez szabadúszónak kell lenni, piacképes tudással). Az infrastruktúra legalább olyan, mint Pesten, sok szempontból jobb is. Kusturicás kocsma sajnos nincs, ehelyett van több, már-már túl elegáns hely (borvidékről van szó).

semota · http://livewithit.blog.hu 2013.09.22. 18:43:35

érdemes körülnézni egy falusi kocsmában, és jól megnézni, hogy egy 40 körüli férfiember hogy néz ki. meg még inkább, hogy hány foga van.

azt, hogy 40, de inkább 30 fölött mindenki idült alkoholista a kilátástalanság és az ingerszegény környezet miatt, már le se írom.

keroll (törölt) 2015.09.06. 00:43:51

A falu isten büntetése. A falunak kinéző városnak titulált valami még annál is borzalmasabb. Végtelenbe futó egyforma, unalmas utcák,ocsmány házak, lesből támadó nyomoronc ebek, visszapillantó tükör az ablakokon, veranda műanyagból, legyek, csend, csatornaszag, cápatekintetű őstermelők. Gyermekkorom néhány semmibe fulladt nyara a nagyszülőknél. Buksinak cukrot loptam a csiszolt-üveg cukorkatartóból. 16 évet élt. Láncon. Szerette a Negrót. Meg minden mást is, ahogy ez a kutyáknál lenni szokott.

TheDude 2015.12.02. 18:05:34

A poszt írójának sajnos fogalma sincs a vidéki életről, annak igazi előnyeiről és hátrányairól. Kár volt egy ilyen baromsággal exponálnia magát.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2015.12.02. 19:38:48

@TheDude: Szabad megjegyeznem, hogy az égvilágon semmit sem tudsz rólam.