Lobsterizmus 101

Friss kommentek

Török Gábor elemez, 1938: Hitler jó lépése

2010. 12. 11.

 

Az NSDAP vezetője rendkívül jól alakítja a politikai agendát Németországban. A párt választási sikere összehangolt kommunikációs stratégia eredménye:

  1. Az NSDAP szélsőséges pártból hamar a választók nagy részéhez szóló centrumpárttá alakult.
  2. Hitler úr sikeresen meg tudta szólítani a választók nagy többségét.
  3. Mindezt igen kockázatos stratégiával érte el. Ö ugyanis nem a középre húzódást és a minél nagyobb választói körnek való megfelelést választotta, hanem elébe ment az igényeknek és mintegy maga is formálta azt azáltal, hogy a választói közép nagy rétegét sikerült magával jobbszélre csábítani.
  4. Ezzel igazolta a közvélemény-formálási stratégia helyességét a közvélemény mechanikus követésének elavult szavazat-maximalizálási doktrínájával szemben.
  5. Eszközei a politikai megosztottság általános rossz színben feltüntetésén túl (nemzeti egyetértés programja) az alternatív politikai erők nemzetmegosztó jellegére való rámutatás voltak. A kívánt hatást ezután az ebből fakadó, esetleges nemzethalál projektálásával és az ellenzéki politikai erőkkel való asszociációjával érte el.
  6. A kampány narratívája igen egyszerű, így a választók széles rétege számára befogadható: a német jó, a zsidó rossz. Ezzel a történelemben gyakran bevált, ún. "ethnic agenda-setting" módszeréhez nyúlt vissza és azt hasznosította nagy tehetséggel. Alkalmazta továbbá a "scapegoating" és a "kill-the-banker" tematikákat is, de mintegy alárendelve az elsődleges, etnikai narratívának.
  7. Hitler úr mindeközben sikeresen elkerülte a túlzott személyi vagyonnal való bármiféle azonosítást, így hitelesen tudta gyakorolna a 'kis pénz jó, nagy pénz rossz' stratégiáját a politikai ellenfeleivel szemben.
  8. Figyelmébe ajánljuk ugyanakkor, hogy a személyi vagyonok negatív színben való feltüntetése később még terhes korlátokat jelenthet a nagy költségvetési igényű kampányok lebonyolítása során, ezzel a Führernek idővel számolnia kell majd. Ha sejtésünk nem csal, a Führer ennek megelőző jelleggel elébe fog menni.
  9. Hitler úr nagy tehetséggel egyesítette az ország nagy részét a germán birodalmi expanzió szlogenje alatt - egy platformra terelve ezzel a keménymagot és azokat, akik valamilyen fenntartással viseltettek a politikai agenda más elemeivel kapcsolatban.
  10. Kiváló politikai érzékkel használta ki a nemzeti büszkeség semleges, egyesítő retorikáját, amin a politikai ellenfelelinek viszonylag nehéz volt fogást találni.
  11. Hasonlóan sikeres tematizálási és framing technikát használt a "dologtalan rétegek" munkára fogásának retorikájával, amely a későbbiekben jól hasznosítható kampányeszköz lehet.
  12. A "nemzettestet szipolyozó, pióca-réteg" remek soundbite, amely igen képletesen megragadt a közvéleményben.
  13. A politikai ellenlábasok sikeres hiteltelenítésére több szinten folytatott egybehangolt akciót. Ennek egyik eleme a már fent említett etnikai, illetve az ezzel egyenértékű politikai mozgósítóerővel bíró vagyoni alapú megkülönböztetés volt.
  14. Eközben (jó politikai érzékkel) az ellenzéki politikai erőket is sikerült vagy elkedvetlenítenie, vagy más eszközökkel eltántorítani a vélemény-nyilvánítástól. A fennmaradó kisebbség pedig nem kapott lehetőséget az agenda befolyásolására, hála Hitler úr remek és egybehangolt akciójára, ami a politikai közélet kommunikációs csatornáinak minél teljesebb kontrolljára szolgált.
  15. A bizonytalan választókat ezután sikerrel terelte a saját zászlaja alá a hiteles politikai alternatíva hiányára való rámutatással, mintegy politikai vákuumot teremtve az ellenzéki oldalon.
  16. Szintén jó politikai stratégia, amennyiben sikerül az ellenfél prominens politikusait elhallgattatni, vagy a saját politikai ügyünk mellé állítani.
  17. Összességében Hitler úr az emocionális és az irracionális technikák hatékony elegyét alkalmazta kommunikációjában, miközben a háttérben politikai zseni módjára foganatosította a pragmatikusabb, a hatalom megszerzésére és megtartására vonatkozó szándékait.


Összességében az NSDAP kampánya jelest érdemel. A pártvezér jó érzékkel ragadta magához és tartotta meg a hatalmat, sikeresen eltüntette a párton belüli kihívóit. A közvélemény és a közhangulat formálásában is igen komoly sikereket ért el, amelyet későbbi választásokon is sikeresen használhatnak ki, amennyiben a párt belső egységét sikeresen fenntartják és az esetleges nézeteltéréseket sikerül eltakarni a közvélemény elől.

(Török Gábor egyébként jó elemző, de szükségesnek láttam cikizni az ún. értéksemleges kampány-elemzést. Illetve azt, hogy ha valaki a közvélemény kezébe ad ilyen elemzéseket. Szerintem ez a műfaj ugyanis a megrendelőnek, magának a politikusnak szóló elemzés, Gábor mégis ezt eteti a közvéleménnyel. A hatalomtechnikailag, kampánytechnikailag vett "jó", az nem ugyanaz, mint a "jó". Ezt pedig szemmel láthatóan nem sokan értik. Ők csak azt olvassák, hogy "jó". Hogy mi az értéksemlegesen jó, azzal már zavarba lehet őket hozni.)
 

49 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://oriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr822510851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2010.12.12. 15:17:08

Ezzel az a gond, hogy Te érted is (mivel kedvencem volt a történelem még én is), amit írsz, de a trollok, ha megtalálnak, max.coci bérenc leszel... :) Egyébként teljesen jogos, mint azt már többen megjegyezték, Viki előszeretettel idézget Hitlertől, csak a tudatlan plebs ezt nem veszi észre. Egyik nagyon híres mondása volt 1935-ben: "Németország a németeké!" Az elmebaj ahogy hatalmasodik a Nagy (mélynövésű) Vezetőnkön, egyre több mindent vesz át a "Harcomból". Bár eddig Viktorra vetítve, max. az Arcom című kiadványa lehetne sikeres, mert az rettenetesen nagy!

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2010.12.12. 15:46:50

@Boli:
Nem fogod elhinni, de még csak nem is jutott eszembe Viktort savazni, amikor felötlött bennem a post gondolata.
Persze igazad van, hogy az analógia nagyon erős.

Én tényleg csak az értéksemleges elemzést akartam b@szogatni egy kicsit és rávilágítani, hogy semmit nem mond az igazán fontos dolgokról.

Hogy attól, hogy egy lépés bevisz a parlamentbe, az se nem jó, se nem erkölcsös, se nem tisztességes, se az országnak nem jó, sem a zembereknek. Csak bevitte a pártot a parlamentbe.

tory_t · http://toryttopreng.blog.hu 2010.12.12. 16:17:34

Jaj, ez nagyon jó lett! :))

Nekem is többször eszembe jutott már, hogy TG vajon mit mondana a harmincas évek Németországában, de jó, hogy nem erőltettem, mert ilyen jól biztosan nem tudtam volna leírni.. :)

Az értékmentesség követelményéről ezt írta Leo Strauss a Természetjog és történelemben:

"Az értékítéletek kimondásának társadalomtudományi tilalma ahhoz a következményhez vezetne, hogy a koncentrációs táborokban elkövetett nyilvánvaló tettek szigorúan tényszerű leírása, valamint esetleg az elkövetők motivációinak a szintén tényszerű elemzése megengedett: nem megengedett viszont kegyetlenségről beszélni. Természetesen egy ilyen leírás minden értelmes olvasója látja, hogy a leírt tettek kegyetlenek. A tényszerű leírás tulajdonképpen keserű szatíra. Amit szókimondó beszámolónak neveznek, az a mellébeszélés művészetével ér fel. A beszámoló szerzője szándékosan elfojtaná az ítélőerejét, vagy hogy Weber kedvenc megfogalmazásával éljek, intellektuális tisztességtelenséget követne el. Vagyis – hogy az ember ne fecséreljen erkölcsi energiát fölösleges dolgokra – ez az egész egy olyan gyerekjátékra emlékeztet, melyben az ember akkor veszít, ha bizonyos szavakat kiejt, miközben a játszótársak egyfolytában az ilyen szavak kimondására késztetik."

(Bocs a hosszú idézetért!)

Annyira egyébként nem ismerem Strauss munkásságát, hogy azt mondjam, hogy egyetértek vele vagy sem (bár vannak olyan dolgai, amivel nem), de ez a rész szerintem nagyon jól megragadja ezt az egész társadalomtudományi-értékmentesség kérdéskört.

Az értékmentességnek is megvan a helye, de egy olyan agyonhypeolt blogon, mint TGé én abszolút szereptévesztésnek érzem. Nekem a másik bajom TG blogjával, hogy néha nem is _teljesen értékmentes_, és így viszont már borul az egész koncepció.

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2010.12.12. 16:20:04

@King Size Lobster: Nyugtass meg, hogy Te sem gondolod komolyan azt, hogy ezek a legények a jó, az erkölcs és tisztesség fogalmát egyáltalán érzékelni tudják. Mint azt már néhányan kezdik érzékelni, a Fidesz nevű cég szigorúan csak egy cég jegyeit hordozza magán, mely a kigazdálkodható legnagyobb egyéni hasznot tartja szem előtt, ahol is a közérdek és a hasonló lózungok csak a nagyon ecceriek beetetésére szolgálnak. A hatalomért (a legnagyobb piaci pozícióért) bármit, ha kell, holnaptól pedig akár az ellenkezőjét is! Gátlástalanság , pofátlanság és totális elvtelenség. Akár ez is lehetne a céges jelszavuk. Mert a tetteik végül is... A legnagyobb gond, hogy mivel tökéletes piaci pozíció kiépítésére törtek, a konkurenciát kinyírták, ma már csak saját maguk a legnagyobb ellenségeik maguknak (bár a tehetségtelenség már itt is elég rendesen kiütközött). Mi meg bízhatunk abban, hogy előbb-utóbb lesz néhány józanabb, akik elkezdenek gerincet növeszteni és egyszer csak kimondják, hogy semmivel sem különb Viktorka, mint Fecó volt, nem kérünk belőle, ahogy nem kérünk Ferenc testvér (Capt. Szanyi-ról és a hasonlókról nem is beszélve) visszajöveteléből sem. De addig szívni fogunk! Meg az ország is, mert ha nem megy most ki egy jelentős adófizető, dolgozó réteg az országból, az kánagy csoda lesz - de tényleg!

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2010.12.12. 16:51:53

@Boli:

Megnyugodhatsz, nem hiszem.
És az analógia valóban nem véletlen, hanem nagyon is tudatos pártépítés eredménye.

A szocikat is fikáznám, ha lenne kit. Ők olyan undorító, vén, kleptomán, gerontokratikus, párt-szocializált kupac vén pióca, hogy azokra nem bírtam ránézni.

A mostaniaktól viszont félek. Most úgy gondolom, hogy a rosszindulatú rosszabb, mint az inkompetens (a lopás-skálán pedig ugyanott vannak).

Az országból pedig el kell menni. Van, aki szerint pont ezt akarják. Itt most nem is cél a meggyőzés, csak az egyet gondolás. Ahhoz meg csak az egyik út az érvelés. A többi a másképp gondolkodók valamilyen módon történő kiiktatása. Fenyegetés, ellehetetlenítés, a gyávábbaknak elég belengetni 10000 HUF fizucsökkentést, vagy csak szimpla rosszallást.

Másoknak a gericét kell eltörni, és sztem erre van jól begyakorolt techinkájuk. Talán az egyetlen dolog, amivel kapcsolatban létezik koherens koncepció.

Az meg nem bajm ha vki cégként viselkedik, csak ne csődbűntettre játszana. Szerintem meg ezek pont azt teszik (ld a nemfizetési elméletemet)

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2010.12.12. 16:56:50

@tory_t:

Én is észrevettem, hogy mintha mostanában morgolódna pár dolgon TG. Lehet azt mondani, hogy ez már értékítélet. De ha csak olyanokat mond, h "az alkotmány kijátszása elidegeníthet szavazókat", az harmatgyenge. Mert ha a közvéleményt meggyőzik, hogy ez jó, akkor meg le kell majd borulni a vezér nagysága előtt, mert ugye a vágyainkat a valósággal kétféleképpen lehet szinkronba hozni: 1. megvalósítjuk a vágyat, 2. megváltoztatjuk, vagy másképp nézzük a realitást.

Lásd a 4. közvélemény alakítása vs. követése programpontot :D

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2010.12.12. 20:01:52

Azt nem értem, hogy egyeseknél a fidesz kritikáknál a válasz az, mert a cocik... Most komolyan, a cocik sehol, azért lettek elzavarva a rákba, hogy ne a nyúl vigye a puskát. Erre ezek sokkal pofátlanabbul és gátlástalanabbul "gyakorolják" a hatalmat és einstandolnak mindent. Szerintem a legdurvább bennük, az a cinikus hatalomgyakorlás, melyet a legbicskanyitogatóbban ez a Lázár nevű népművészeti agyagedény gyakorol, a kormányszóvivővel együtt. Szájtátó Kétbites egyszerűen csak olyan, mint egy üzenetrögzítő, bár azért ez a verzió még analóg... :) Viktorka meg hallgat, mint nagy barna a fűben... Ha majd minden nagyon szar, hazaküldi Matolcsyné férjét és azt hiszi megoldott mindent???

Italo Balbo 2010.12.13. 07:47:16

Valóban sokan félreértik Török Gábor elemzéseit, de nem hiszem, hogy ilyenkor a szerzőben lenne a hiba. A droidok úgyis mindenbe azt látják bele, amit szeretnének.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2010.12.13. 09:13:17

@Italo Balbo:

Droidok igen, aláírom.
De ha egy termék kommunikációját elemzed, azt nem a fogyasztónak írod.
Hanem a termék gyártójának.
TG blogja olyan, mintha mosópor-reklám helyett a mosópor-reklámok hatékonyságáról szóló klipek mennének a TV-ben

dr kíváncsivagyok 2010.12.13. 19:30:35

@King Size Lobster: Valóban , ezt már Én is észrevettem , Gábor úgy ír, mintha golyóálló üvegen keresztül írná....és olvasnánk . (Azért Én szeretem az írásait, mert rögtön eszembe jutnak a lényegi dolgok....abból hogy vagy csak éppen áttetszenek , vagy hiányoznak ......, de érzékelni azért lehet , mint Spiritiszta a szellemet .

dr kíváncsivagyok 2010.12.13. 19:33:39

@Boli: Akkor lesznek nagyon szarban, ha elfogynak a "mertaszocik"....pedig már Szíjjártó is kezd belezavarodni a papagályszerepbe .

török gábor 2010.12.13. 22:47:57

köszönöm a megtisztelő figyelmet, nekem tetszett ez az "elemzés" :)

bár szerintem én nem vagyok értékmentes, legfeljebb törekszem az objektivitásra (nem objektív vagyok, csak törekszem rá...), abban azért hiszek, hogy nem árt a fogyasztónak az sem, ha az állandó ítélkezés helyett vagy mellett, néha azt is tudja, hogy milyen eszközökkel befolyásolják. aztán majd ő eldönti, hogy ez tetszik-e neki vagy sem.

lüke 2010.12.14. 08:39:33

ha már kifogyunk az érvekböl,
jön a nácizmus
sokan nyúlnak ehhez, van ahol büntetik
ezt az érvelést-helyesen-
nem értem:az a generáció,amely 20 évvel a nürnbergi per után született és csak könyvekböl- jól ,rosszul- tanult erröl
az ideológiáról, hogyan tudna azonosulni vele

Vanek B. Eduard 2010.12.14. 11:25:46

@King Size Lobster: @török gábor: "ha egy termék kommunikációját elemzed, azt nem a fogyasztónak írod"
Valóban, de a fogyasztó is szeretne olyan elemzést kapni, ahol kívülálló, "gyártó"semleges elemző hasonlítja össze a termékeket: melyik monitort vegyem, a szamszungot, vagy a filipszet? Melyik sör a finomabb, melyik párt az igazmondóbb (ez utóbbi persze oximoron)...
Gábor ez utóbbi műfajt műveli, sokat tetszésére.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2010.12.14. 14:16:33

@Vanek B. Eduard:
Nem a "terméket" hasonlítja össze, nem a kormányzás milyenségét elemzi, hanem azt, milyen sikeresen nyomják le a torkodon.
Éppen erről beszélek. Te is összekeverted.

@lüke:
Nem a drága fideszedről beszéltem, hanem arról, hogy a kedves olvasó összekeveri a kommunikációt a tettekkel, a kommunikáció milyenségét a tettek milyenségével. Arról, hogy még egy belezéses kivégzésnek is lehet jó a kommunikációja és tapsolhat a közönség hozzá, és akkor TG szerint a belezéses kivégzés (kommunikációja) jó. Ebből te csak azt hallod meg, hogy jó. Illetve bocs, te csak azt hallottad meg, h a kedvenc pártodat emlegették.

@török gábor:
Megtisztelő a látogatás, köszönöm. Én tudom, hogy te tudod, hogy tudom :D

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.12.15. 00:23:07

@King Size Lobster: szerintem Lükével kapcsolatban összekeverted a szezont a faszoddal, Lobster. De a te dógod'.

Őszinte Őrült 2010.12.19. 22:34:17

szvsz ez elég béna "cikizés". török nem emeli ki ilyen durván a fontosabb részeket és nem szokta pontokba szedni, pláne nem ilyen terjengősen; ez a gondolatmennyiség nála 6-7 bejegyzésben jönne össze. sokkal inkább gondolattöredékeket, megfigyeléseket ír le, nem igazi elemzéseket. az utolsó pont utáni rövidke bekezdés a legjobb, így kellett volna az egészet.

a mögöttes témához csak annyit, én még bízom benne hogy Orbán nem őrült meg teljesen, de azért valaki lekeverhetné neki az általa beígért két pofont, hátha kijózanodik. csináljon bármit, ez a kormányzási stílus elfogadhatatlan. külön vicces hogy ezen már bukott el választást, mégse tanult belőle.

misc · http://misc.blog.hu 2010.12.28. 00:05:32

Nehéz a semleges politikai elemző élete. Ha a megválasztott politikus kiáll a nép elé, és kijelenti, hogy az államforma mától örökletes monarchia, azt is legfeljebb "kockázatos lépésnek" minősítheti.

Török Gábor írta egyébként, hogy a politika sok szempontból ugyanolyan, mint a piac, csak itt nem pénzért, hanem szavazatokért folyik a verseny. Erkölcs nincs, az jó, ami szavazatot hoz, az rossz, ami szavazatot veszt, a győzelem mindent megindokol. Ez alapján tökéletes a paródiád, Török Gábornak tényleg valami hasonlót kellett volna írnia Hitlerről. A politológus szempontjából érdektelen, mik az erkölcsi vonzatai Hitler rémtetteinek, számára egyedül az fontos, hogy ezzel támogatottságot tud-e szerezni.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2010.12.29. 01:04:28

@SCUMM:
Valaminek a hasznosságát értékelni csak az alapján lehet, hogy eléri-e a kitűzött célját. De ehhez tudni kell, mit tekintünk a tevékenység céljának.

A választó a jó policy-t.
A politikus a több szavazatot.

A két célfüggvény nem azonos, még átfedés is kevés van köztük.

TG a politikus célfüggvényét nézi.
TG olvasói azt hiszik, hogy a választóét.

Lobstert ez irritálja és csapott egyet a farkával :D

török gábor 2011.01.04. 22:50:16

@King Size Lobster:

1. arról beszélni, hogy mi a jó a választónak, mi a jó az országnak - POLITIKA
2. arról írni, hogy mi és miért történik, minek mi a következménye - ELEMZÉS

de el tudok fogadni ettől eltérő elemzői felfogásokat is, sőt, még kedvelem is azokat, akik általában azonosítani szokták a saját értékrendjüket a választókéval. de ez nem az én világom, s szerintem ezt milliószor elmondtam már.

trabant 2011.01.05. 01:42:06

@Boli:

Remélem, nem zavar a parafrázis. Íme:

Mint azt már néhányan kezdik érzékelni, a Fidesz nevű szekta szigorúan csak egy politikai-gazdasági szekta jegyeit hordozza magán, amely a kigazdálkodható legnagyobb egyéni hasznot tartja szem előtt, ahol is a közérdek és a hasonló lózungok csak a nagyon ecceriek beetetésére szolgálnak.

A hatalomért (a legnagyobb politikai és piaci pozícióért) bármit, ha kell, holnaptól pedig akár az ellenkezőjét is! Gátlástalanság, pofátlanság és totális elvtelenség. Akár ez is lehetne a szekta jelszava.

Mert a tetteik végül is... A legnagyobb gond, hogy mivel tökéletes politikai, egyházi és piaci pozíció kiépítésére törekedtek, a konkurrenciát kinyírták, ma már csak saját maguk és a szektavezér a legnagyobb ellenségük (bár a tehetségtelenség már itt is elég rendesen kiütközött).

/Bocs, nem lehetett kihagyni./

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.01.05. 11:18:49

nagyon jó az ötlet , de én inkább 1928-at, vagy 1930, 32-öt írnék dátumnak

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.01.05. 11:27:52

az oldalon feltűnően sok a nem magyar szöveg, amúgy meggyőződésem, ha Hitler nem épít konc táborokat, a németek úgy tekintenének rá, mint egy német Napóleonra.

(az igazi Napó se szerette a zsidókat, és végülis Hitler gyakorlatilag egész európát leigázta)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.01.05. 11:29:26

@Boli: orbán charlestontól idéz sokat, nem hitlertől te retardált

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.01.05. 11:44:32

@Boli: Magyarország a magyaroké - ténylek viktor mondta.

amúgy hitler használt névelőt? mert akkor mi már ne

szerintem te vagy az elmebeteg

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.01.05. 12:03:46

@Boli: ebben egyetértek a fidsz egy cég.
az mszp is, csak ő egyértelműen, (egyértelműbben?) hazaáruló

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.01.05. 12:06:42

@King Size Lobster: azt egyszerűen nem lehet modnani, hogy a fides ugyanannyit lop, mint az mszp. az mszp olyan szinten primitív, barbár társaság, hogy a lopásukat, és árulásukat nem lehet felülmúlni

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.01.05. 12:08:44

@kíváncsivagyok: Gábor úr írásainak a többsége semmit nem ír. azért azt ismerjük már el

ulloiut · http://orulunkvincent.blog.hu/ 2011.01.05. 17:17:05

@török gábor: Kedves Gábor! Fontos, hogy van olyan, aki nem hajlandó elfogadni a Fidesz-MSZP koordináta-rendszerben történő elhelyezést, sőt, semmilyen pártcímkét nem fogad el és sikeresen elutasítja ezek képviseletét. Pártossággal tényleg senki nem vádolhat Téged.

A kérdés inkább az, hogy léteznek-e olyan alapvető értékek (pl. a demokráciát megalapozó intézményrendszer integritása, sajtószabadság, stb.), amely pártszimpátiától függetlenül érték alapon védelmet érdemel.

Nyilván minden elemezhető a célracionalitás kizárólagos figyelembe vételével, de létezik-e egy minimum, ahol értékracionális megfontolások alapján az elemzőnek is túl kell lépnie a függetlenségi szerepen, és nem egy párt, hanem bizonyos értékek mentén azt kell mondania, hogy az rossz, függetlenül attól, hogy ki csinálja (apropó: a TG-teszt, azaz hogy mit szólnál, ha a másik oldal csinálná ugyanezt, egy csodálatos és értékes eszköz a diskurzusban!). Ha ez nem létezik, vagy olyan minimális, hogy lényegtelenné válik, akkor a paródia telitalálat.

Tudom, hogy erről írtál korábban, de az is ködös volt és változatlanul az a benyomásom, hogy lényegében nincs olyan, amit nem szigorúan célracionálisan ítélnél meg, legalábbis a nyilvános elemzéseidben.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.01.05. 20:01:04

@ulloiut:

Hmm... Az jutott eszembe, hogy megnézem, hogy a jelen magyar alkotmányba foglalt jogok közül mi a kőbe vésett és mi a mellőzhető. Nem csak TG szerint, de úgy általában.

Ott vannak mindjárt az egyéni szabadjágjogok (a'la wikipedia):
"Ahogy azt a Magyar Köztársaság Alkotmánya XII. fejezetében (Alapvető jogok és kötelességek) kimondja, minden embernek veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz, és ettől senkit nem lehet önkényesen megfosztani. Ezen túl a következő személyi szabadságjogok vannak rögzítve:

1. Személyes szabadsághoz való jog
2. Személyes biztonsághoz való jog
3. Szabad mozgás és a tartózkodási hely szabad megválasztásának joga
4. Jó hírnévhez való jog
5. Magánlakás sérthetetlenségéhez való jog
6. Magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog
7. Tulajdonhoz és örökléshez való jog

Már látom, hogy túl sok.
Titokhoz való jogot amúgy sem szeretik az államok, minden lehetséges kifogással begyűjtik, ami kell (ld. újságírók forrásait - mintha legalábbis terroristák lennének).

A tulajdon meg csak addig van, míg az államnak nem kell jobban és a közérdekre meg a gyengékre hivatkozva Robin Hoodként el nem veszi.

Magánlakás, szabad mozgás, személyes szabadság és jó hírnév... Rád bízom. Valaki kiejti a száján, hogy lehet, hogy pedofil az illető és üvöltve követeli a köz, hogy vegyék el az összes jogát tárgyalás nélkül. Bár nálunk inkább privatizációt kell mondani, annak roszabb a megítélése mint a pedofíliának :)

Marad az élethez való jog.

Szerintem az már kiütné a biztosítékot TG-nél. A közzel kapcsolatban nem vagyok biztos. Ha mondjuk egy privatizáló, audis, zsidó bankárról van szó, lehet hogy a kivégzés után megtapsolnák a vezért.

A magyar (az unalomig ismert mantra és a kormányunk szerint) rendet szeretne, biztonságot, szabályokat és ingyenebédet, mint az oviban. Ezen felül jöhet a szabadság is, de csak ha van rá pénz.

A szociális és kollektív jogokat eleve ejtettem, mert a szociális jog az mésra kötelezettséget ró, azaz egyértelműen korlátozható, ha az igás már nem bír tovább húzni. A kollektív jogok meg amúgy is vita és alkalmazás tárgyát képezik.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.01.05. 20:02:23

@tesz-vesz:
Lehet primitíven lopni, meg tekintélyelven, megfélemlítéssel. Bár úgy lenne, hogy az utóbbit is le meri buktatni valaki valamikor.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.01.20. 12:50:11

@King Size Lobster: lehet, de lehet csak az ellopott összeg nagysága szerint sorolni. és így, ha egybevetjük a komcsikat a fidesszel, kezdve kiss péter ellopott kisz vagyonától horn gyula postabankos lakásáig a felülmúlhatatlan összegekkel operáló komcsikat lehetetlen lefölözni.

_Epikurosz_ 2011.02.28. 17:25:14

"közvélemény-formálási stratégia helyességét a közvélemény mechanikus követésének elavult szavazat-maximalizálási doktrínájával szemben"
Jó marketinges alakítja a trendet, nem követi... :P

"Nehéz a semleges politikai elemző élete. Ha a megválasztott politikus kiáll a nép elé, és kijelenti, hogy az államforma mától örökletes monarchia, azt is legfeljebb "kockázatos lépésnek" minősítheti. "
Kornai János finom fogalmazásától jobban félek, mint az összes szenzációhajhász napi- és hetilaptól.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.02.28. 17:30:44

@_Epikurosz_:
"Kornai János finom fogalmazásától jobban félek, mint az összes szenzációhajhász napi- és hetilaptól."

Lobster nem érti.
(De véleménye attól természetesen van róla :D)

_Epikurosz_ 2011.03.31. 19:58:15

@Quadrille Lobster: Azért nem érti, mert nem tudja ki az a Kornai en.wikipedia.org/wiki/J%C3%A1nos_Kornai ?
Vagy hogy hol publikált nemrég nol.hu/gazdasag/janos_kornai__taking_stock
nol.hu/gazdasag/kornai_janos ?
Vagy nem tudja, hogy az akadémiai nyelvhasználatban már az "interesting" is "nettó hülyeség" értelemmel bír? A semlegességet szakmai nyelvhasználattal lehet a legjoban kihangsúlyozni, ugyanakkor az olvasóra van rábízva, hogy a cikk "eredményei" számára jók-e vagy rosszak. A finom, de pontos megfogalmazások pedig súlyossá teszik a szimpla szakkifejezéseket, mert azok a valóságot írják le. Na, ezért félelmetes. Mert valódi következménye van.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.20. 14:25:43

@tesz-vesz: persze a fidesz is benne volt az olajügyben, ahogy minden akkori parlameti párt is. lehet Lezsák is benne volt, de lehet ez csak rágalom.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2012.09.12. 20:42:14

Na erről van szó. TG egy bakelitpolitológus, egy tehetségtelen szépfiű, akit nagyon benyomatott a közéletbe a zIndex. A zIndex meg maga is egy eléggé tré portál.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2012.09.12. 20:44:56

TG pedig elemzőnek is szar, politológusnak is szar, és hülye is. Már akkor is hülye volna, ha csak nem venné észre, hogy a közvéleménynek nem azt az elemzést kell adni, amelyet a politikusoknak megrendelésre készít egy politológus. De ezen tűl is elég hülye egy ember.

Boross Bence 2012.09.12. 21:09:42

Török Gábor az egyrészt-másrészt technika miatt tűnik semmitmondónak. És sokszor nem mutatja meg nyíltan, hogy milyen háttérinformációkra támaszkodik.

Nekem azért tűnik száraznak, mert hiányoznak a történelmi analógiák és a külföldi példákkal vett összehasonlítások. Például most a baltás-ügy kapcsán jó lett volna egy összehasonlító elemzést látni a magyar és a brit kormány Lockerbie-merénylő kiadásával kapcsolatos kommunikációja között. Mit nyertek az angolok, mit veszítettek?

Most van egy jó cikk az Origón Orbán kommunikációs stílusáról:

www.origo.hu/itthon/20120912-orban-viktor-magyarazkodasai.html

Török sose írna ilyen összehasonlító, hosszú időtávot áttekintő elemzést.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2012.09.12. 21:40:12

@Boross Bence:
Ilyet tényleg nem ír.
Nekem nem is azzal lenne a bajon, h semmitmondó, azaz, hogy nem választ pártot. Én sem választok. És egy elemzőnek sem kell. Az rendben van.
A baj abból van, hogy ami nála dicséretet kap, az a sikeres szavazatmaximalizálás. Kíváncsi vagyok, ha gyilkossággal érne el valaki választói többséget, azt hová sorolná?

algi 2012.09.12. 23:56:12

Súlyos baj, hogy az emberek többsége mágikus gondolkodású. Csak a szavak töltetét nézik, és valami misztikus erőt kapcsolnak hozzájuk. Náluk nem szerepelhet egy mondatban a "jó" és a "Hitler", mert akkor valami rossz dolog történik. Még úgy sem, hogy "A nácik szerint Hitler jó." Mert ha az ilyen mondatok leíródnak vagy kimondódnak, akkor még valami rossz történik.

Nyelvtan és irodalom órán meg kellene tanítani a gyerekeket arra, hogy a szavak valódi jelentésével foglalkozzanak. Nemcsak érzelmi síkon kellene verseket elemezni, hanem gondolati síkon is, akár cikkeket vagy tanulmányokat.

Boross Bence 2012.09.13. 02:21:42

@Quadrille Lobster:

Török Gábor mindig azt mondja, hogy szempontokat szeretne adni az olvasóinak a politikai folyamatok megértéséhez. Mint látjuk, nála a politikusi siker a politikai napirend sikeres tematizálásával, a népszerűségi index növekedésével és a relatív szavazatmaximalizálással (a vetélytársaknál több szavazat begyűjtése) egyenlő. Szerinte ez mozgatja a politikusokat, vagy legalábbis a politikusokat mozgató kommunikációs stábokat, spin doctorokat.

Ez azonban csúsztatás: nem a valós politikai folyamatokról kapunk leírást, hanem a politika által előállított látványról. A valós politikai folyamatokról cikkeiben csak "találgat" Török, ez adja meg a semmitmondás érzését. "Találgat", azaz szerintem kapcsolatai révén elég sok bennfentes információhoz jut, így neki éles képe van a mögöttes politikai folyamatokról is, ám azokat elrejti az egyrészt-másrészt alternatívákba. Vagyis becsapja az olvasóit. A politika által előállított látványról megtudjuk, milyen kényszerek okozzák, de hogy egyáltalán miért jönnek létre a kényszerítő helyzetek, miért manőverezi magát csapdákba valaki, és hogy van-e ennek révén politikai tanulás a nép és a politikai aktorok körében, hogy elkerülhetők legyenek a társadalmilag felesleges csapdák, arról egy szó sem esik.

Az már csak hab a tortán, hogy egy olyan országban, ahol az emberek 90%-a szerint rossz irányba mennek a dolgok, ahol a kormány teljesítményének megítélése 28%-os, ahol a legnépszerűbb pártpolitikus 30%-on áll, ott a politikai folyamatok és a társadalmi folyamatok sem állnak egymással köszönő viszonyban. Társadalmi támogatottság ugyanis már nincs az Orbán-kormány mögött (lásd még a konzultációs kérdőívek visszaküldési arányát), maximum unott elviselés, miközben a szavazni hajlandók többsége még rájuk voksol. Úgy érzem, a politikától való elfordulás súlyos politikai következményekkel fog még járni, amit a Török Gábori módszer - tágabb perspektíva híján - elvileg sem tud előrejelezni.

fromdtod 2012.09.13. 06:33:10

@Quadrille Lobster: Szerintem összekevered a "dicséretet kap"-ot a cél "szempontjából eredményessel". Fantasztikus gyönyörű eszmék, és a társadalom felemelkedésének biztos receptje szart se ér, ha egyedül én tudom, és nincs eszközöm annak megvalósításához. (ezért nem is töprengek rajta, mert nekem nincs). Ezért az kell, hogy hatalomra kerüljek. Ezért meg kell, hogy engem válasszanak. Ha sikerül, akkor kezdhetek az utópiám megvalósításához. Ha az utópiám 6 millió ember halálába kerül, akkor ezt lehet bírálni, de azt a módszert, ahogy a hatalmat megszereztem nem hiszem, hisz egy demokratikus választáson tettem.

Andráska8 2012.09.13. 20:25:33

Török Gábor egy fideszessel alakított közös céget.
Most Orbán VIP-páholyában szotyolázik.
Kit érdekel, mit 'elemez' kurva sok pénzért.

Doberdo 2014.09.29. 07:44:56

Az "orbánizmus" lényege: Egyszer kell nyerni, de akkor nagyon. Amennyiben
megvan a két/harmad akkor nem kell
többé gondolkodni, jöhet a "békemenet".
Török Gábor sem gondolkodik, csak
gépiesen rögzíti a Fidesz hadi sikereit.